Arla ökar starkt på flera områden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

När Arla Foods släpper sin rapport är det med ökningar på en rad områden. Omsättningen på 10,3 miljarder euro innebär en ökning med 8,1 procent jämfört med 2016 – något som koncernen främst tillskriver högre försäljningspriser (vilket under året motsvarade 1 miljard euro), i kombination med bland annat tillväxt på internationella marknader.

Samtidigt ökade man också omsättningen inom Arla Foods ingredients med knappt 20 procent, medan varumärket Arla ökade omsättning med drygt 10 procent – där 3,4 procent berodde på högre volymer.

Arla-produkternas ökning berodde bland annat på lanseringar av ekologiska produkter i Mellanöstern och cream cheese i USA, tillsammans med en ökad efterfrågan på skyr- och proteinprodukter i Europa.

Läs också: Arla: 350 tjänster kan försvinna

För koncernens största marknad, Europa, ser man en stabil utveckling under fjolåret, där totala omsättningen ökade med 3,9 procent, till 6,56 miljarder euro.

Även mjölkpriset till ägarna pekade uppåt under året och ökade med 27,4 procent. Koncernens nettoresultat blev 2,8 procent av omsättningen, en siffra som är inom Arlas målintervall.

Läs också: Licensavtalet mellan Starbucks och Arla foods förlängs

– Under 2017 har vi levererat ett stabilt resultat tack vare en bra balans mellan varumärken, kategorier och marknader som ökar tillväxten. Viktigast av allt var att vi därmed kunde betala ut ett betydligt högre mjölkpris till våra ägare och stärka vår balansräkning, vilket kommer att möjliggöra de stora investeringar som vi planerar 2018, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh, och refererar till den investeringssumma på 527 miljoner euro som nyligen meddelades.

Sverige är inte ett undantag när det kommer till ökning av omsättningen – även här eldades den på av högre priser. Under 2017 ökade man till 13,7 miljarder kronor, jämfört med 12,9 miljarder kronor under 2016 (exklusive försäljningen av Rynkeby). Samtidigt såg man en negativ påverkan för mjölkpulver på export, då världsmarknadspriserna för den produktgruppen pekar neråt.

– Arlas varumärke har stärkts under året vilket ligger helt i linje med vår ambition att växa med egna varumärken. Vi har introducerat innovativa mer klimatvänliga förpackningar för våra ekologiska produkter och ett flertal nya produkter. Under 2018 rullar vi ut det mest ambitiösa investeringsprogrammet någonsin i Sverige med målet att stärka konkurrenskraften för svenska mejerivaror, säger Patrik Hansson, chef för Arla Sverige, i ett pressmeddelande.

Under 2018 kommer Arla Foods fortsatt att ha en målintervall där nettoresultatet ska utgöra 2,8-3,2 procent av omsättningen, men man tror också att säsongsvariationer får en större inverkan under året. Det kan göra att man placerar sig under den gränsen i kommande halvårsrapport, skriver koncernen.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

Rootfruit till Island via Danmark

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Fyra nya till Organic Sweden

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

På nytt jobb
Hero möblerar om i Semper

Sempers vd går vidare mot nya uppdrag hos ägarkoncernen – nya vd:n hämtas in från tyska livsmedelsföretaget Schwartauer Werke.

Förslag: Så kan sanktionerna för livsmedelsbrott se ut

Efter riksdagens beslut om ändring i livsmedelslagen har Livsmedelsverket nu tagit fram förslag på utformning av sanktionsavgifter.

Svegro fortsätter papperssatsning

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Bull Salicath ApS

Sänd till en kollega

0.241