Arla ökar starkt på flera områden

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

När Arla Foods släpper sin rapport är det med ökningar på en rad områden. Omsättningen på 10,3 miljarder euro innebär en ökning med 8,1 procent jämfört med 2016 – något som koncernen främst tillskriver högre försäljningspriser (vilket under året motsvarade 1 miljard euro), i kombination med bland annat tillväxt på internationella marknader.

Samtidigt ökade man också omsättningen inom Arla Foods ingredients med knappt 20 procent, medan varumärket Arla ökade omsättning med drygt 10 procent – där 3,4 procent berodde på högre volymer.

Arla-produkternas ökning berodde bland annat på lanseringar av ekologiska produkter i Mellanöstern och cream cheese i USA, tillsammans med en ökad efterfrågan på skyr- och proteinprodukter i Europa.

Läs också: Ny mejerimärkning stoppar svinn

För koncernens största marknad, Europa, ser man en stabil utveckling under fjolåret, där totala omsättningen ökade med 3,9 procent, till 6,56 miljarder euro.

Även mjölkpriset till ägarna pekade uppåt under året och ökade med 27,4 procent. Koncernens nettoresultat blev 2,8 procent av omsättningen, en siffra som är inom Arlas målintervall.

Läs också: Han ska representera Arla Sverige

– Under 2017 har vi levererat ett stabilt resultat tack vare en bra balans mellan varumärken, kategorier och marknader som ökar tillväxten. Viktigast av allt var att vi därmed kunde betala ut ett betydligt högre mjölkpris till våra ägare och stärka vår balansräkning, vilket kommer att möjliggöra de stora investeringar som vi planerar 2018, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh, och refererar till den investeringssumma på 527 miljoner euro som nyligen meddelades.

Sverige är inte ett undantag när det kommer till ökning av omsättningen – även här eldades den på av högre priser. Under 2017 ökade man till 13,7 miljarder kronor, jämfört med 12,9 miljarder kronor under 2016 (exklusive försäljningen av Rynkeby). Samtidigt såg man en negativ påverkan för mjölkpulver på export, då världsmarknadspriserna för den produktgruppen pekar neråt.

– Arlas varumärke har stärkts under året vilket ligger helt i linje med vår ambition att växa med egna varumärken. Vi har introducerat innovativa mer klimatvänliga förpackningar för våra ekologiska produkter och ett flertal nya produkter. Under 2018 rullar vi ut det mest ambitiösa investeringsprogrammet någonsin i Sverige med målet att stärka konkurrenskraften för svenska mejerivaror, säger Patrik Hansson, chef för Arla Sverige, i ett pressmeddelande.

Under 2018 kommer Arla Foods fortsatt att ha en målintervall där nettoresultatet ska utgöra 2,8-3,2 procent av omsättningen, men man tror också att säsongsvariationer får en större inverkan under året. Det kan göra att man placerar sig under den gränsen i kommande halvårsrapport, skriver koncernen.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny hos Poppels

Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Granskning: Sänkt moms på livsmedel inte effektivt

Den sänkning av moms på livsmedel som gjordes 1996 har inte varit kostnadseffektiv, bedömer Riksrevisionen.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Nötter återkallas i nytt mögellarm

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Årets glögg släpps idag

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Oumph till Pizza Hut

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hemköp hakar på påstrend

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Originalbagarn i konkurs efter extremsommaren

Tre produktionsställen berörs när EMV-bageriet går i konkurs – den varma sommaren nämns som största orsaken.

Zoégas lägger till medgrundare – efter 132 år

Med en ursäkt lägger Zoégas till en grundare i företagets historia – Carlos Zoéga hade mer hjälp av sin fru Maria än vad man tidigare trott.

City gross återkallar nötter

På nytt jobb
Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Kryddmix återkallas

Se alla Företagens egna nyheter

TESAB-företag hjälper Delicato att installera miljövänlig processkyla

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i Sverige

IMA dairy food BENHIL

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12...

Hinkar

Besök os på ScanPack 2018 i Oktober

SSI Schäfer levererar automationslösning år PostNord/Stadium

Industrikamera

Sänd till en kollega

0.249