Nyhléns Hugosons satsar i paketering

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nya miljoninvesteringen ska bädda för produktionsökning för företaget, som under förra året ökade köttförsäljningen tvåsiffrigt i norra Sverige.

Kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons gör en investering i sin anläggning i Skellefteå, där företaget paketerar sina produkter. Totalt investerar man 8 miljoner kronor i tre nya maskiner, som bland annat ska förlänga hållbarheten på produkterna.

– Vi har investerat i en skivningsmaskin och två förpackningsmaskiner, varav den ena är en "skinpack"-maskin. Det är en förpackningsteknik som större aktörer på nationell nivå i dag arbetar med. Men vi är den första på regional nivå i Norrland som investerar i den här tekniken. Det gör helt enkelt att konsumenten får en längre hållbarhet på de packade köttprodukterna, säger Magnus Nilsson, vd för Nyhléns Hugosons, till Food Supply.

Det ger också bättre förutsättningar för butikerna, och i synnerhet de mindre, eftersom det gör att man kan ha ett bredare köttsortiment, menar Magnus Nilsson, som även flikar in att en längre hållbarhet ger möjlighet till mindre matsvinn. I och med att det handlar om en vakuumförpackning innebär det också att köttet fortsätter möras i förpackningen.

Kan längre hållbarhet också innebära att ni levererar till fler delar av Sverige i större utsträckning?

– Vi är ju ett bolag som verkar och har fokus på norra Sverige. Vi säljer även till kunder söderut, men det är mer enskilda, större matkasseföretag. Vårt fokus är Norrland, säger Magnus Nilsson.

Under förra året rapporterade lokala medier om att Nyhléns Hugosons potentiellt skulle slå ihop sina anläggningar i Skellefteå och Luleå till en stor anläggning, och refererade bland annat till ett markanvisningsbeslut som bolaget fått i Luleå.

På frågan om en investering i Skellefteå skulle innebära att det inte blir aktuellt att bygga en ny anläggning, svarar Magnus Nilsson att anläggningen är en vinkel som medierna arbetat fram.

Läs också: Böndernas vädjan till handeln: ”Rädda oss”

– Vi har stora verksamheter i både Skellefteå och i Luleå, och vi för diskussioner om framtiden med flera kommuner om vår anläggningsstruktur – ska vi ha fler eller färre fabriker? Så där handlade det om hur media valde att tolka det. Vi har en långsiktig och bra verksamhet på många orter i Norrland, så också i Skellefteå, säger Magnus Nilsson, och tillägger att det inte finns något mer att berätta om i frågan.

Enligt Nyhléns Hugosons ska den senaste satsningen i Skellefteå bland annat möjliggöra en ökning av produktionen, men hur mycket större den kan tänkas bli är svårt att förutspå, uppger vd:n. Däremot kan han berätta hur förra året såg ut för företaget:

Läs också: Så mycket måste köttpriset höjas

– Vi hade en tvåsiffrig ökningstakt på vår försäljning av köttprodukter i Norrland. Vi växer på både dagligvaruhandeln, på restaurang och storhushåll och på övriga kunder. Det är ett väldigt drag i svensk mat, men det är ett ännu större drag i lokal och regional mat.

Utöver det ser man också att investeringen stärker banden, både till kunderna och de bönder som levererar råvaror till företaget.

– Det gäller att vara med och både leda och driva utvecklingen för att fortsatt kunna vara en stark partner till våra kunder. Utifrån att vi jobbar med råvaror från våra norrländska bönder gör det också att vi blir en långsiktig och bra affärspartner för dem.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Nötter återkallas i nytt mögellarm

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Årets glögg släpps idag

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Oumph till Pizza Hut

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Hemköp hakar på påstrend

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Originalbagarn i konkurs efter extremsommaren

Tre produktionsställen berörs när EMV-bageriet går i konkurs – den varma sommaren nämns som största orsaken.

Zoégas lägger till medgrundare – efter 132 år

Med en ursäkt lägger Zoégas till en grundare i företagets historia – Carlos Zoéga hade mer hjälp av sin fru Maria än vad man tidigare trott.

På nytt jobb
Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

City gross återkallar nötter

Stor omställning hos Coop Värmland

Rootfruit gör nyemission för nytt förvärv

Snacksföretaget Rootfruit Scandinavia köper Exotic Snacks – gör nyemission för att finansiera det nya förvärvet.

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

Kommuner får skänka och ta emot mat

De fick Livsmedelspriset

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Kryddmix återkallas

Se alla Företagens egna nyheter

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i Sverige

IMA dairy food BENHIL

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12-13 september

Hinkar

Besök os på ScanPack 2018 i Oktober

SSI Schäfer levererar automationslösning år PostNord/Stadium

Industrikamera

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

Skyddslock för inbyggda givare

Sänd till en kollega

0.213