Nyhléns Hugosons satsar i paketering

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nya miljoninvesteringen ska bädda för produktionsökning för företaget, som under förra året ökade köttförsäljningen tvåsiffrigt i norra Sverige.

Kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons gör en investering i sin anläggning i Skellefteå, där företaget paketerar sina produkter. Totalt investerar man 8 miljoner kronor i tre nya maskiner, som bland annat ska förlänga hållbarheten på produkterna.

– Vi har investerat i en skivningsmaskin och två förpackningsmaskiner, varav den ena är en "skinpack"-maskin. Det är en förpackningsteknik som större aktörer på nationell nivå i dag arbetar med. Men vi är den första på regional nivå i Norrland som investerar i den här tekniken. Det gör helt enkelt att konsumenten får en längre hållbarhet på de packade köttprodukterna, säger Magnus Nilsson, vd för Nyhléns Hugosons, till Food Supply.

Det ger också bättre förutsättningar för butikerna, och i synnerhet de mindre, eftersom det gör att man kan ha ett bredare köttsortiment, menar Magnus Nilsson, som även flikar in att en längre hållbarhet ger möjlighet till mindre matsvinn. I och med att det handlar om en vakuumförpackning innebär det också att köttet fortsätter möras i förpackningen.

Kan längre hållbarhet också innebära att ni levererar till fler delar av Sverige i större utsträckning?

– Vi är ju ett bolag som verkar och har fokus på norra Sverige. Vi säljer även till kunder söderut, men det är mer enskilda, större matkasseföretag. Vårt fokus är Norrland, säger Magnus Nilsson.

Under förra året rapporterade lokala medier om att Nyhléns Hugosons potentiellt skulle slå ihop sina anläggningar i Skellefteå och Luleå till en stor anläggning, och refererade bland annat till ett markanvisningsbeslut som bolaget fått i Luleå.

På frågan om en investering i Skellefteå skulle innebära att det inte blir aktuellt att bygga en ny anläggning, svarar Magnus Nilsson att anläggningen är en vinkel som medierna arbetat fram.

Läs också: Svenska forskare lyfter naturbeteskött

– Vi har stora verksamheter i både Skellefteå och i Luleå, och vi för diskussioner om framtiden med flera kommuner om vår anläggningsstruktur – ska vi ha fler eller färre fabriker? Så där handlade det om hur media valde att tolka det. Vi har en långsiktig och bra verksamhet på många orter i Norrland, så också i Skellefteå, säger Magnus Nilsson, och tillägger att det inte finns något mer att berätta om i frågan.

Enligt Nyhléns Hugosons ska den senaste satsningen i Skellefteå bland annat möjliggöra en ökning av produktionen, men hur mycket större den kan tänkas bli är svårt att förutspå, uppger vd:n. Däremot kan han berätta hur förra året såg ut för företaget:

Läs också: Restauranger ska tvingas visa var köttet kommer ifrån

– Vi hade en tvåsiffrig ökningstakt på vår försäljning av köttprodukter i Norrland. Vi växer på både dagligvaruhandeln, på restaurang och storhushåll och på övriga kunder. Det är ett väldigt drag i svensk mat, men det är ett ännu större drag i lokal och regional mat.

Utöver det ser man också att investeringen stärker banden, både till kunderna och de bönder som levererar råvaror till företaget.

– Det gäller att vara med och både leda och driva utvecklingen för att fortsatt kunna vara en stark partner till våra kunder. Utifrån att vi jobbar med råvaror från våra norrländska bönder gör det också att vi blir en långsiktig och bra affärspartner för dem.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Culinars nya såsfabrik invigd

Nybygge för 21 miljoner kronor tredubblar produktionskapaciteten för flytande smaksättare.

Risk för metall i danska tillverkarens godis

Danska Toms gruppen återkallar godis i både Sverige och Danmark efter risk för metallbitar.

Svenska forskare lyfter naturbeteskött

Ännu en ny marknad för chipstillverkaren

Efter intåget på Island är det dags för Rootfruit att söka sig söderut.

Mindre miljögift i ekoägg

På nytt jobb
Vd-byte hos Reitan convenience

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Rootfruit till Island via Danmark

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Fyra nya till Organic Sweden

Nya riktlinjer för alkoholreklam

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.206