Påsken är handelns tredje största högtid vad gäller försäljning, efter jul och black friday, och för dagligvaruhandeln ligger den på en delad andraplats tillsammans med midsommar. Men enligt en undersökning från Svensk handel ser man att fler handlare anser att påskens betydelse för försäljningen minskat under senare år.
Årets påskhandel förväntas inbringa en försäljning motsvarande 7,4 miljarder kronor, något lägre än förra årets beräkning på 7,6 miljarder kronor.
Samtidigt ser organisationen i sin konsumentundersökning att påskhandel via nätet förmodligen kommer att öka en hel del i år: under förra året stod e-handel för 2 procent av den totala matförsäljningen under högtiden, medan 4 procent av de tillfrågade i årets undersökning planerar att göra sina inköp online. De stora livsmedelsaffärerna dominerar dock – tre av fyra siktar mot att påskhandla hos dessa, enligt prognosen.
Kategorin som ökar mest jämfört med en genomsnittsvecka är konfektyr, som förväntas bli 64 procent högre än vanligt. För färsk mat räknar man med 40 procent högre försäljning. Varorna som är mest populära håller fortsatt i sig och utgörs av ägg, sill och lax.
Enligt organisationen räknar också drygt var fjärde dagligvaruhandlare med att ta in extrapersonal – totalt handlar det om runt 2 400 jobb. Se hela undersökningen
.