Målet: 200 nya restauranger

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

McDonald's vill öka kundantalet med en tredjedel – planerar för ny tioårig satsning.

Med hundratals nya enheter hoppas McDonald's öka antalet kunder rejält – från dagens 150 miljoner om året till 200 miljoner.

Satsningen, som ska ske under de närmsta tio åren, innebär 200 nya restauranger i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Sammanlagt beräknar man att de nya enheterna kommer skapa 5 000 nya jobb, skriver hamburgerjätten i ett pressmeddelande.

Läs också: Kycklingproducent har expansion i sikte

Sammanlagt har man i dag cirka 430 restauranger i Norden, varav runt 220 finns i Sverige. Det är också Sverige som kommer att "få en betydande del av de kommande nyöppningarna", meddelar kedjan.

Läs också: Oatly dubbel pristagare i reklamtävlingen

– Vi ser stor tillväxtpotential på alla fyra marknaderna, med god tillväxt i alla länder. Under de kommande åren kommer vi att göra betydande investeringar för att ta till vara på marknadspotentialen, säger Christer Åberg, koncernchef för McDonald's Norden.

Samtidigt kommer man också investera för att förbättra de befintliga restaurangerna, vilket bland annat innebär bordsservering (ett koncept man nyligen rullat ut i Skåne), beställning via digitala kiosker och kök anpassade för tillagning på beställning. I vår ska man dessutom börja med hemleverans från de svenska restaurangerna, för att på så sätt bli mer tillgängliga.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ännu en ny marknad för chipstillverkaren

Efter intåget på Island är det dags för Rootfruit att söka sig söderut.

Culinars nya såsfabrik invigd

Nybygge för 21 miljoner kronor tredubblar produktionskapaciteten för flytande smaksättare.

Risk för metall i danska tillverkarens godis

Danska Toms gruppen återkallar godis i både Sverige och Danmark efter risk för metallbitar.

Svenska forskare lyfter naturbeteskött

Mindre miljögift i ekoägg

På nytt jobb
Vd-byte hos Reitan convenience

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Rootfruit till Island via Danmark

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Fyra nya till Organic Sweden

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.214