23948sdkhjf

Målet: 200 nya restauranger

McDonald's vill öka kundantalet med en tredjedel – planerar för ny tioårig satsning.
Med hundratals nya enheter hoppas McDonald's öka antalet kunder rejält – från dagens 150 miljoner om året till 200 miljoner.

Satsningen, som ska ske under de närmsta tio åren, innebär 200 nya restauranger i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Sammanlagt beräknar man att de nya enheterna kommer skapa 5 000 nya jobb, skriver hamburgerjätten i ett pressmeddelande.

Sammanlagt har man i dag cirka 430 restauranger i Norden, varav runt 220 finns i Sverige. Det är också Sverige som kommer att "få en betydande del av de kommande nyöppningarna", meddelar kedjan.

– Vi ser stor tillväxtpotential på alla fyra marknaderna, med god tillväxt i alla länder. Under de kommande åren kommer vi att göra betydande investeringar för att ta till vara på marknadspotentialen, säger Christer Åberg, koncernchef för McDonald's Norden.

Samtidigt kommer man också investera för att förbättra de befintliga restaurangerna, vilket bland annat innebär bordsservering ( ett koncept man nyligen rullat ut i Skåne ), beställning via digitala kiosker och kök anpassade för tillagning på beställning. I vår ska man dessutom börja med hemleverans från de svenska restaurangerna, för att på så sätt bli mer tillgängliga.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093