23948sdkhjf

Oatly ökar takten efter USA-framgångar

Havredrycken mäkta populär bland caféer – nu ska Oatly öka tillverkningen i USA med 50 procent, rapporterar Bloomberg.
Oatlys havredryck har blivit en hit bland amerikanska baristas, caféer och kaffedrickare – så pass att vissa fått vänta veckor på nya leveranser.

Därför kommer Oatlys amerikanska gren nu satsa på att öka produktionstakten, rapporterar Bloomberg .

För att möta efterfrågan kommer Oatly tillsammans med sina tillverkningspartners öka tillverkningen med 50 procent till sommaren, uppger Mike Messersmith, ansvarig för Oatlys amerikanska verksamhet, till Bloomberg.

Malmö-företaget tog sin första steg på den amerikanska marknaden i september 2016, då genom Jab Holding Company-ägda företaget Intelligentsia. Från kedjans elva kaffebarer har Oatly sedan dess tagit plats hos drygt 1 000 caféer i landet och börjar även synas i dagligvaruhandeln.

Trenduppsvinget för havrebaserade mjölksubstitut betyder även att amerikanska företag ökar. Ett av dem är Pacific foods of Oregon, som tillverkat en havredryck i över 20 år – de kommer nu också satsa på ökad produktion.

– Vi har sett en ökning av efterfrågan på våra havreprodukter utöver vad vi kunde leverera, säger Pacific foods of Oregons brand manager Kimberly Nieves till Bloomberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094