Oatlys havredryck har blivit en hit bland amerikanska baristas, caféer och kaffedrickare – så pass att vissa fått vänta veckor på nya leveranser.
Därför kommer Oatlys amerikanska gren nu satsa på att öka produktionstakten,
.
För att möta efterfrågan kommer Oatly tillsammans med sina tillverkningspartners öka tillverkningen med 50 procent till sommaren, uppger Mike Messersmith, ansvarig för Oatlys amerikanska verksamhet, till Bloomberg.
Malmö-företaget tog sin första steg på den amerikanska marknaden i september 2016, då genom Jab Holding Company-ägda företaget Intelligentsia. Från kedjans elva kaffebarer har Oatly sedan dess tagit plats hos drygt 1 000 caféer i landet och börjar även synas i dagligvaruhandeln.
Trenduppsvinget för havrebaserade mjölksubstitut betyder även att amerikanska företag ökar. Ett av dem är Pacific foods of Oregon, som tillverkat en havredryck i över 20 år – de kommer nu också satsa på ökad produktion.
– Vi har sett en ökning av efterfrågan på våra havreprodukter utöver vad vi kunde leverera, säger Pacific foods of Oregons brand manager Kimberly Nieves till Bloomberg.