23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Oatly dubbel pristagare i reklamtävlingen

Havredrycksproducenten knep priser för både formgivning och stilistisk kvalitet.

När tävlingen Guldägget avgjordes i Stockholm under torsdagen var Oatly det enda livsmedelsrelaterade företag som tog hem toppriser. Dels tilldelades man priset "Guldblick" för bästa formgivning, och dels prisades man för bästa kommunikationstext med "Guldskrift".

Priset Guldblick tog man hem för kampanjen "London Takeover", skapad av art directorn Lars Elfman på Forsman & Bodenfors. Vinnaren motiveras bland annat med:

"Utan genomtänkt form och stilsäkert hantverk finns alltid risken att de bara passerar förbi som ännu några trista rader text. Därför är det mäkta kul att se hur årets Guldblicks-vinnare tagit en textdriven idé och gjort den till ett inslag i stadsbilden som inte bara passar in, utan rent av förhöjer den." (Se exempel på kampanjen ovan).

Priset Guldskrift fick man för kampanjen "Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?", där man enligt egen utsaga samlat "de vanligaste påståendena om mjölk och försökt ge så kloka svar som möjligt". Priset motiveras av juryn med att kampanjen går emot rådande konventioner där reklam inte ska kännas som reklam, och att man istället valt att vara: "ärlig med vad man vill och öppet redovisa sina argument".

Flera andra företag tog hem Silverägg – se listan nedan:

Aktivering:

"Gör Donken" / McDonald's Sverige

Annonsering:

"E-annonsen" / Saltå Kvarn

Förpackningsdesign:

"McCoins" / McDonald's Sverige

Integrerat:

"Motrörelsen" / Norrlands Guld (Spendrups) samt "Stämmer allt du fått lära dig om mjölk?"/Oatly

Utomhus:

"Botten upp!" / Norrlands Guld (Spendrups)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063