23948sdkhjf

Höginkomsttagare har störst förtroende för livsmedelsindustrin

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Män, höginkomsttagare och anhängare till allianspartierna är de svenskar med störst förtroende för landets livsmedelsindustri, visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

I Livsmedelsföretagens senaste undersökning om hur allmänheten ser på den svenska livsmedelsindustrin ligger förtroendet generellt högt – precis som i senaste undersökningen för ett halvår sedan har 87 procent av de tillfrågade antingen mycket högt förtroende (14 procent) eller ganska högt förtroende (73 procent).

Samtidigt är det en stor skillnad från början av 2013, då man först gjorde undersökningen: där uppgav endast 63 procent att man hade stort förtroende för industrin.

Om man går ner ett steg i statistiken syns fler intressanta punkter. Till exempel uppger 91 procent av männen i undersökningen att man har högt förtroende – en viss skillnad från kvinnorna, där 83 procent svarar på samma sätt.

I övrigt har många höginkomsttagare ett stort förtroende: hela 27 procent uppger att man har mycket högt förtroende för industrin, jämfört med 13 procent bland både låg- och medelinkomsttagare.

Läs också: Mycket matnyttigt i Almedalen

Och även bland de som sympatiserar med något av allianspartierna (M, L, KD, C) återfinns stort förtroende, där 92 procent säger att man har mycket högt eller ganska högt förtroende. Bland de som sympatiserar med regeringspartierna (MP, S) samt Vänsterpartiet, som här bakas in, ligger siffran på 84 procent.

Dessutom är vi hemkära. Totalt tycker 16 procent att Sverige är bland de bästa länderna i världen när det kommer till mat och dryck, medan 50 procent tycker att vi är bättre än de flesta andra länder

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

– Det är fantastiskt att ge sig ut i vida världen och ta del av allt spännande som andra länder kan bjuda på, men uppenbarligen så uppskattar vi svenskar att komma hem igen och få njuta av svensk mat och dryck. Och i och med att en majoritet i riksdagen nu vill tillåta gårdsförsäljning så har vi tagit ett stort steg mot att göra mat- och dryckeslandet Sverige ännu mer attraktivt, både för svenskar och för turister, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Undersökningen utfördes av Demoskop under en vecka i slutet av mars, där 1 100 intervjuer genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Picadeli lanserar "Picabowl"

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vegme med två nya korvar

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Espresso House till dagligvaruhandeln

Atria sänker prognosen

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Kale United vill bli en vegansk folkaktie

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

HK Scan lämnar Siljans Chark

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Sänd till en kollega

0.187