23948sdkhjf

Höginkomsttagare har störst förtroende för livsmedelsindustrin

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Män, höginkomsttagare och anhängare till allianspartierna är de svenskar med störst förtroende för landets livsmedelsindustri, visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

I Livsmedelsföretagens senaste undersökning om hur allmänheten ser på den svenska livsmedelsindustrin ligger förtroendet generellt högt – precis som i senaste undersökningen för ett halvår sedan har 87 procent av de tillfrågade antingen mycket högt förtroende (14 procent) eller ganska högt förtroende (73 procent).

Samtidigt är det en stor skillnad från början av 2013, då man först gjorde undersökningen: där uppgav endast 63 procent att man hade stort förtroende för industrin.

Om man går ner ett steg i statistiken syns fler intressanta punkter. Till exempel uppger 91 procent av männen i undersökningen att man har högt förtroende – en viss skillnad från kvinnorna, där 83 procent svarar på samma sätt.

I övrigt har många höginkomsttagare ett stort förtroende: hela 27 procent uppger att man har mycket högt förtroende för industrin, jämfört med 13 procent bland både låg- och medelinkomsttagare.

Läs också: Största varselmånaden i historien

Och även bland de som sympatiserar med något av allianspartierna (M, L, KD, C) återfinns stort förtroende, där 92 procent säger att man har mycket högt eller ganska högt förtroende. Bland de som sympatiserar med regeringspartierna (MP, S) samt Vänsterpartiet, som här bakas in, ligger siffran på 84 procent.

Dessutom är vi hemkära. Totalt tycker 16 procent att Sverige är bland de bästa länderna i världen när det kommer till mat och dryck, medan 50 procent tycker att vi är bättre än de flesta andra länder

Läs också: Livsmedelsföretagens förslag för att rädda företagen

– Det är fantastiskt att ge sig ut i vida världen och ta del av allt spännande som andra länder kan bjuda på, men uppenbarligen så uppskattar vi svenskar att komma hem igen och få njuta av svensk mat och dryck. Och i och med att en majoritet i riksdagen nu vill tillåta gårdsförsäljning så har vi tagit ett stort steg mot att göra mat- och dryckeslandet Sverige ännu mer attraktivt, både för svenskar och för turister, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Undersökningen utfördes av Demoskop under en vecka i slutet av mars, där 1 100 intervjuer genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

Stark tillväxt för Orklas varumärken

22 procents minskad omsättning för Cloetta

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Sänkta volymer för Carlsberg

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

1

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Plastbantar kvarg

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Veg of Lund startar försäljning i Kina

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Se alla Företagens egna nyheter

Insektsfritt - på jobbet och hemma!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

KIPP önskar en trevlig sommar!

JAX smörjmedel

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Sänd till en kollega

0.161