Kungsörnens klassiska logotyp från 60-talet åter synlig
En oväntat upptäckt har åter sett dagens ljus vid renoveringen av den höga byggnaden Wenner-Gren Center vid Norrtull i Stockholm.
När delar av fasaden plockades ned fann man välbevarade reklammålningar från 1960-talet. Det är Kungsörnens dåvarande logotyp och även Kellogg's som för tillfället kommer att vara synliga för allmänheten på husfasaden.
– Det känns jätteroligt att exponera vårt varumärke, som har spelat en viktig roll i svensk matkultur under nästan ett sekel. Vår logotyp och vårt produktsortiment har förändrats med tiden – och fortsätter att utvecklas – men den grundläggande kärnan består: mjöl, pasta och andra spannmålsprodukter som alltid hjälper dig i köket, kommenterar Daniel Löfgren, varumärkeschef på Kungsörnen som ägs av Lantmännen Cerealia, i ett pressmeddelande.
Kungsörnen var bland de första som flyttade in i Wenner-Gren Center när den stod klar 1962. Logotypena målades direkt på fasaden. Ett bevis på hur starkt varumärke Kungsörnen var redan då, menar Löfgren.
Exponeringen kommer dock bara att vara tillfällig. För i takt med att renoveringen fortskrider kommer fasaden att täckas och målningen hamnar åter i dunkel.
– Att vår logotyp nu åter syns på Wenner-Gren Center är inte bara en visuell påminnelse om vår historia. Det är också ett sätt att hedra den svenska matkulturen och vår roll i den.