23948sdkhjf

Carrefour och Tesco i allians för ökad köpkraft

Två av Europas två största dagligvaruaktörer planerar global inköpsallians för produkter under de egna varumärkena.
Dagligvarukedjorna Tesco och Carrefour planerar för en strategisk global allians. De båda dagligvarukedjorna ska under en treårsperiod tillsammans köpa in varor som används för EMV-produkter, och i slutändan kapa kostnader och sänka slutpriserna.

– Denna strategiska allians mellan Carrefour och Tesco är ett viktigt avtal eftersom det kombinerar inköpsexpertisen hos två världsledare, som komplementerar varandras geografiska områden och har gemensamma strategier, säger Carrefours vd Alexandre Bompard i ett gemensamt pressmeddelande från bolagen.

Enligt bolagen ser man att alliansen kan stärka relationerna med sina leverantörer, samtidigt som man också skapar nya möjligheter för dessa. Bägge bolag kommer fortsatt att arbeta med de leverantörer man har på lokal och nationell nivå, och alliansen gäller inte färska livsmedelsprodukter.

I dagsläget är Tesco Storbritanniens största dagligvaruaktör, medan Carrefour är störst i Europa. Den senare omsätter den största delen av sina 88 miljarder euro om året i Europa, medan Brasilien står som näst största marknad efter Frankrike. Avtalet med Tesco exkluderar både Kina och Polen, skriver Reuters .

Bolagen beräknar nu att alliansen antas formellt inom de närmsta två månaderna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11