23948sdkhjf

Tetra Pak: Smarta livsmedelsförpackningar viktiga för e-handeln

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

I takt med att e-livsmedelshandeln växer förändras också kraven på förpackningarna – enligt ny rapport från Tetra Pak kan smart förpackningsteknik vara viktiga för ytterligare tillväxt inom e-handel.

Enkelhet är den största drivkraften bakom e-handeln – det innebär också att smart förpackningsteknik kan komma att vara en viktig del för en fortsatt ökad tillväxt, menar Tetra Pak, som nyligen presenterade den elfte upplagan av årliga Tetra Pak Index.

I indexet, som bland annat bygger på konsumentundersökningar och intervjuer med e-handlare, identifierar man enkelhet som en av de viktigaste trenderna för e-livsmedelshandelns tillväxt. Utöver det ser man också hållbarhet (där återvinning blir allt viktigare), personlig anpassning och utveckling av tekniska lösningar för leveranskedjorna som centrala punkter.

Nya krav
Tillsammans sätter det en del nya krav på förpackningar, där smarta tekniker kan komma att spela en viktig roll för flera av trenderna. Genom att till exempel använda digitala koder, där varje enskild förpackning märks med en unik ID-beteckning, kan konsumenten få en interaktiv kontakt genom att läsa av koderna med mobilen.

På så sätt kan konsumenten få ytterligare produktinformation och erbjudanden, samtidigt som informationen som hämtas in gör att varumärkena kan personanpassa i större utsträckning.

Även bakom kulisserna syns fördelar med unika ID-nummer: om förpackningarna märks med dessa kan de sedan användas i kombination med den robotteknik som många e-handlare använder sig av i sina lager, och på så sätt förenkla logistiken.

Läs också: Tetra Pak har utsett ny VD

– I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år, säger Alexandre Carvalho, chef för Global marketing services på Tetra Pak, i en kommentar.

Läs också: Axfood bygger superlager

Därtill drar Tetra Pak slutsatsen att lättviktiga och logistiskt effektiva förpackningar spelar en viktig roll – det kan påverka kostnader, transportvolymer och koldioxidavtryck, samtidigt som de tilltalar stadsboende konsumenter med begränsat utrymme i hemmen.

Läs rapporten i sin helhet HÄR.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Exeotech gör sig av med Österhagen Glass

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Forskare grottar i hela svinnkedjan på kunskapsfestival

Miljoner till ekoproduktion

Kaffe och potatis höll ner matpriserna

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Greenfood köper finsk verksamhet

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

2

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Miljardstöd till lantbrukare – betalas ut nu

I morgon börjar utbetalningen av regeringens nationella krispaket.

Maskin och smakpanel testade knäckebröd – samma resultat

Färska ägg levererade till dörren

Unilever har knäckt koden med svart plast

City Gross tar in landodlad svensk gårdsfisk

Stort pådrag vid brand hos Dafgårds

WWF till attack mot Halloumin – Fontana försvarar sig

"Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de svenska".

Löfbergs köper mark av Coop Värmland

Kött- och fiskkoncern köper upp två fiskföretag

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Magnus Nilsson tar över Ewerman

”Vi behöver en visionär ledare.”

Finalisterna i Änglamarkspriset

Fazer testar ny färgteknik

Kunglig medalj till Polarbrödsprofil

Oro bland landets äppelodlare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Norrmejerier vann tvist om Gainomax

Atria satsar på export av snacksalami

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Kommun överväger vildsvinskött

Surtantens lägger ner

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Trevlig Sommar

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

Dacapo Stainless blir auktoriserad distributör för GEA Tuchenhagen

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Lagafors önskar alla en Glad Sommar

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

KIPP Teleskopskenor

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

E-Drive från TENTE

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

... och vinnaren är:

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Net...

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Sänd till en kollega

0.174