23948sdkhjf

Tetra Pak: Smarta livsmedelsförpackningar viktiga för e-handeln

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

I takt med att e-livsmedelshandeln växer förändras också kraven på förpackningarna – enligt ny rapport från Tetra Pak kan smart förpackningsteknik vara viktiga för ytterligare tillväxt inom e-handel.

Enkelhet är den största drivkraften bakom e-handeln – det innebär också att smart förpackningsteknik kan komma att vara en viktig del för en fortsatt ökad tillväxt, menar Tetra Pak, som nyligen presenterade den elfte upplagan av årliga Tetra Pak Index.

I indexet, som bland annat bygger på konsumentundersökningar och intervjuer med e-handlare, identifierar man enkelhet som en av de viktigaste trenderna för e-livsmedelshandelns tillväxt. Utöver det ser man också hållbarhet (där återvinning blir allt viktigare), personlig anpassning och utveckling av tekniska lösningar för leveranskedjorna som centrala punkter.

Nya krav
Tillsammans sätter det en del nya krav på förpackningar, där smarta tekniker kan komma att spela en viktig roll för flera av trenderna. Genom att till exempel använda digitala koder, där varje enskild förpackning märks med en unik ID-beteckning, kan konsumenten få en interaktiv kontakt genom att läsa av koderna med mobilen.

På så sätt kan konsumenten få ytterligare produktinformation och erbjudanden, samtidigt som informationen som hämtas in gör att varumärkena kan personanpassa i större utsträckning.

Även bakom kulisserna syns fördelar med unika ID-nummer: om förpackningarna märks med dessa kan de sedan användas i kombination med den robotteknik som många e-handlare använder sig av i sina lager, och på så sätt förenkla logistiken.

Läs också: Dansk startup ska utmana restaurangerna

– I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år, säger Alexandre Carvalho, chef för Global marketing services på Tetra Pak, i en kommentar.

Läs också: Ica bekräftar: Här planeras nästa darkstore

Därtill drar Tetra Pak slutsatsen att lättviktiga och logistiskt effektiva förpackningar spelar en viktig roll – det kan påverka kostnader, transportvolymer och koldioxidavtryck, samtidigt som de tilltalar stadsboende konsumenter med begränsat utrymme i hemmen.

Läs rapporten i sin helhet HÄR.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Köttfrågan får inte polariseras"

LRF har vänt trenden

Medlemstalen ökar igen.

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Svenska bönder satsar på sol

Sia slutar med palmolja

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Systembolaget varnar vinleverantör

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Inga fossil för kryddföretaget

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Systemet med returlådor sprids

Bergendahls minskade svinnet 2018

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Atria åtalas efter dödsfall

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Stabila priser under julen

De prisar sina leverantörer

HKScan prisar gris-, lamm-, och nötleverantörer.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Svampgruvan i Kiruna stängs

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Utebliven registrering kostar

På nytt jobb
Livsmedelsföretagen med ny chef

Lågt transfett kan bli lag

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Årstiderna expanderar

Lidl går bananas

På nytt jobb
Krasse tar över Rootfruit

Se alla Företagens egna nyheter

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

God Jul & Gott Nytt År

God jul och gott nytt år till er alla

Önskar vi på KIPP Scandinavia AB

God Jul

Hög miljömedvetenhet när City Gross öppnade i Eskilstuna

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

New In-Sight 9912 from Cognex

Sänd till en kollega

0.161