23948sdkhjf

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött.

Kampanjtrycket på svenskt nötkött har enligt Matpriskollens statistik exploderat den senaste tiden. Mellan veckorna 29 och 32 ökade antalet rikskampanjer på den svenska nötfärsen med 43 procent jämfört med förra året.

Läs också: Svenskarna vill ändra sina matvanor

– Det är en enorm ökning och visar tydligt att det är något som är på gång. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer, konstaterar Ulf Mazur, som samlar och analyserar alla DR-kampanjer i dagligvaruhandeln.

Bakgrunden till det köttkrig som nu dragit i gång är den kraftiga torka som drabbat landet under sommaren. Köttbönderna har haft svårt att utfodra djuren och tvingats till nödslakt. Axfood avslöjade i förrgår för tidningen Fri Köpenskap att de tror på prissänkningar på 30-40 procent.

– Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger presschefen Claes Salomonsson.

I Matpriskollens statistik för veckorna 29–32 är det Coop Nära, Coop Forum och Hemköp som ökat kampanjtrycket på svenskt kött mest. Men under nuvarande vecka, 33, har alla Ica:s format tagit upp kampen med ett rekordlågt pris, 59,90 på svensk nötfärs.

Läs också: Saffran hamnar på kryddhyllan

– Det är det lägsta priset i år, och att på riksbasis gå ut med ett sådant pris på sina förstasidor i DR-bladen och i TV-reklamen är ett tydligt ställningstagande. När Ica som styr över halva dagligvarumarknaden gör en sådan sak så signalerar de tydligt att det är det priset som gäller, konstaterar Ulf Mazur.

Han tror mycket väl att aktionen kan elda i gång en prispress i hela branschen. Effekterna blir släpande inte bara för att slaktprocessen tar tid.

– Det finns alltid en naturlig fördröjning när det handlar om kampanjer. Kampanjerna ska planeras, produceras och distribueras. Det tar tid, konstaterar Ulf Mazur.

Men det är inte bara det rekordlåga priset som avslöjar en intressant aktivitet från Ica. Statistik från Svenskt Kött visar att kedjan tvärvände i sin planering när det gäller veckans köttfärskampanj.

– De hade planerat för en beställning på 350 ton köttfärs men beställde dubbelt så mycket till den här veckans kampanj, säger vd Elisabet Qvarford.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska bönder satsar på sol

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Sia slutar med palmolja

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Inga fossil för kryddföretaget

Axfood backar efter matbluffen

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Systembolaget varnar vinleverantör

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Systemet med returlådor sprids

Bergendahls minskade svinnet 2018

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

De prisar sina leverantörer

HKScan prisar gris-, lamm-, och nötleverantörer.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

1

Hälsingestintan och Taylors and Jones i samarbete

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Svampgruvan i Kiruna stängs

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Utebliven registrering kostar

På nytt jobb
Livsmedelsföretagen med ny chef

Lågt transfett kan bli lag

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Lidl går bananas

Årstiderna expanderar

På nytt jobb
Krasse tar över Rootfruit

Se alla Företagens egna nyheter

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

God Jul & Gott Nytt År

God jul och gott nytt år till er alla

Önskar vi på KIPP Scandinavia AB

God Jul

Hög miljömedvetenhet när City Gross öppnade i Eskilstuna

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

New In-Sight 9912 from Cognex

Mirit Glas erbjudar rundat glas

Sänd till en kollega

0.149