23948sdkhjf

Ny arena ska ta svensk mat till första plats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sweden Food Arena vill förvandla den svenska livsmedelsindustrin till en kärnverksamhet.

Att Sverige har en ny livsmedelsstrategi kan inte ha gått någon förbi. Hela branschen ska mobiliseras fram till 2030 för att sätta den svenska matproduktionen på kartan och som en del i den strategin lanserades Sweden Food Arena den 24 maj i år.

Läs också: Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

Det är Tillväxtverket som etablerat själva arenan men tanken är att från och med januari nästa år ska arenan helt och hållet styras av livsmedelsindustrin. Men vad är syftet med Sweden Food Arena?

– Tittar man på Bloombergs innovationsindex så har Sverige första platsen när det gäller Europa och inom alla branscher, och tittar man på paradbranscher som skog, stål och fordonsbranschen så är vi på andra plats. Men tittar vi på livsmedelssektorn så ligger vi på plats fjorton, säger Per Arfvidsson vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena och fortsätter:

– Syftet är ta sig från plats fjorton till prispallen, att driva fram en kraftfullt signifikant ökning på forskning och utveckling, att driva innovation. Vi vill se en satsning på branschen i paritet med övriga kärnbranscher som skog och stål.

Det är framförallt inom tre områden som den nya arenan ska fokusera på: hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation, alla lika viktiga enligt Per Arfvidsson.

Vad är dagligvaruhandelns roll i Sweden Food Arena?

– Vårt fokus är på hela livsmedelssektorn, och branschen har varit ganska fragmenterad. Därför har nog andra branscher varit duktigare på att samla ihop sig och driva frågor. Det viktiga är att vi har fokus på hela kedjan, inte bara jordbruket, inte bara handeln och inte bara förädlingen.

Ett 50-tal branschorganisationer och företag har tecknat under avsiktsförklaringen för Sweden Food Arena och fler kan tillkomma. Förhoppningen är att samarbetet ska göra att den svenska matindustrin inte bara klarar av att producera för den egna marknaden utan även ökar exporten, en export som kommer drivas av just ökad innovation.

– Det finns en tydlig koppling mellan innovationsindex och export, desto mer innovativ en bransch är desto mera exporterar den, säger Per Arfvidsson.

Står det i motsats till målet om ökad självförsörjning?

– Nej inte alls, vilket grundar sig i livsmedelsstrategin, vi skall öka den svenska exporten och samtidigt kunna producera mer livsmedel med unika egenskaper och mervärde som vi både ska konsumera mer av och exportera.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenska bönder satsar på sol

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Sia slutar med palmolja

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Inga fossil för kryddföretaget

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Systembolaget varnar vinleverantör

Axfood backar efter matbluffen

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Systemet med returlådor sprids

Bergendahls minskade svinnet 2018

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

De prisar sina leverantörer

HKScan prisar gris-, lamm-, och nötleverantörer.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

”Lång lista på spännande innovationer”

Erik Wallin på foodtech-bolaget Gastrofy rapporterar i en gästkrönika från CES i Las Vegas.

1

Hälsingestintan och Taylors and Jones i samarbete

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Svampgruvan i Kiruna stängs

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Utebliven registrering kostar

På nytt jobb
Livsmedelsföretagen med ny chef

Lågt transfett kan bli lag

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Lidl går bananas

Årstiderna expanderar

På nytt jobb
Krasse tar över Rootfruit

Se alla Företagens egna nyheter

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

God Jul & Gott Nytt År

God jul och gott nytt år till er alla

Önskar vi på KIPP Scandinavia AB

God Jul

Hög miljömedvetenhet när City Gross öppnade i Eskilstuna

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

New In-Sight 9912 from Cognex

Mirit Glas erbjudar rundat glas

Sänd till en kollega

0.152