23948sdkhjf

Ny arena ska ta svensk mat till första plats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sweden Food Arena vill förvandla den svenska livsmedelsindustrin till en kärnverksamhet.

Att Sverige har en ny livsmedelsstrategi kan inte ha gått någon förbi. Hela branschen ska mobiliseras fram till 2030 för att sätta den svenska matproduktionen på kartan och som en del i den strategin lanserades Sweden Food Arena den 24 maj i år.

Läs också: Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

Det är Tillväxtverket som etablerat själva arenan men tanken är att från och med januari nästa år ska arenan helt och hållet styras av livsmedelsindustrin. Men vad är syftet med Sweden Food Arena?

– Tittar man på Bloombergs innovationsindex så har Sverige första platsen när det gäller Europa och inom alla branscher, och tittar man på paradbranscher som skog, stål och fordonsbranschen så är vi på andra plats. Men tittar vi på livsmedelssektorn så ligger vi på plats fjorton, säger Per Arfvidsson vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena och fortsätter:

– Syftet är ta sig från plats fjorton till prispallen, att driva fram en kraftfullt signifikant ökning på forskning och utveckling, att driva innovation. Vi vill se en satsning på branschen i paritet med övriga kärnbranscher som skog och stål.

Det är framförallt inom tre områden som den nya arenan ska fokusera på: hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation, alla lika viktiga enligt Per Arfvidsson.

Vad är dagligvaruhandelns roll i Sweden Food Arena?

– Vårt fokus är på hela livsmedelssektorn, och branschen har varit ganska fragmenterad. Därför har nog andra branscher varit duktigare på att samla ihop sig och driva frågor. Det viktiga är att vi har fokus på hela kedjan, inte bara jordbruket, inte bara handeln och inte bara förädlingen.

Ett 50-tal branschorganisationer och företag har tecknat under avsiktsförklaringen för Sweden Food Arena och fler kan tillkomma. Förhoppningen är att samarbetet ska göra att den svenska matindustrin inte bara klarar av att producera för den egna marknaden utan även ökar exporten, en export som kommer drivas av just ökad innovation.

– Det finns en tydlig koppling mellan innovationsindex och export, desto mer innovativ en bransch är desto mera exporterar den, säger Per Arfvidsson.

Står det i motsats till målet om ökad självförsörjning?

– Nej inte alls, vilket grundar sig i livsmedelsstrategin, vi skall öka den svenska exporten och samtidigt kunna producera mer livsmedel med unika egenskaper och mervärde som vi både ska konsumera mer av och exportera.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Exeotech gör sig av med Österhagen Glass

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Kaffe och potatis höll ner matpriserna

Forskare grottar i hela svinnkedjan på kunskapsfestival

Miljoner till ekoproduktion

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Greenfood köper finsk verksamhet

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

2

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Miljardstöd till lantbrukare – betalas ut nu

I morgon börjar utbetalningen av regeringens nationella krispaket.

Maskin och smakpanel testade knäckebröd – samma resultat

Färska ägg levererade till dörren

Unilever har knäckt koden med svart plast

City Gross tar in landodlad svensk gårdsfisk

WWF till attack mot Halloumin – Fontana försvarar sig

"Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de svenska".

Stort pådrag vid brand hos Dafgårds

Löfbergs köper mark av Coop Värmland

Kött- och fiskkoncern köper upp två fiskföretag

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Magnus Nilsson tar över Ewerman

”Vi behöver en visionär ledare.”

Finalisterna i Änglamarkspriset

Fazer testar ny färgteknik

Kunglig medalj till Polarbrödsprofil

Oro bland landets äppelodlare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Norrmejerier vann tvist om Gainomax

Atria satsar på export av snacksalami

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Kommun överväger vildsvinskött

Surtantens lägger ner

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Trevlig Sommar

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

Dacapo Stainless blir auktoriserad distributör för GEA Tuchenhagen

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Lagafors önskar alla en Glad Sommar

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

KIPP Teleskopskenor

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

E-Drive från TENTE

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

... och vinnaren är:

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Net...

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Sänd till en kollega

0.159