23948sdkhjf

Ny arena ska ta svensk mat till första plats

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sweden Food Arena vill förvandla den svenska livsmedelsindustrin till en kärnverksamhet.

Att Sverige har en ny livsmedelsstrategi kan inte ha gått någon förbi. Hela branschen ska mobiliseras fram till 2030 för att sätta den svenska matproduktionen på kartan och som en del i den strategin lanserades Sweden Food Arena den 24 maj i år.

Läs också: Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

Det är Tillväxtverket som etablerat själva arenan men tanken är att från och med januari nästa år ska arenan helt och hållet styras av livsmedelsindustrin. Men vad är syftet med Sweden Food Arena?

– Tittar man på Bloombergs innovationsindex så har Sverige första platsen när det gäller Europa och inom alla branscher, och tittar man på paradbranscher som skog, stål och fordonsbranschen så är vi på andra plats. Men tittar vi på livsmedelssektorn så ligger vi på plats fjorton, säger Per Arfvidsson vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för Sweden Food Arena och fortsätter:

– Syftet är ta sig från plats fjorton till prispallen, att driva fram en kraftfullt signifikant ökning på forskning och utveckling, att driva innovation. Vi vill se en satsning på branschen i paritet med övriga kärnbranscher som skog och stål.

Det är framförallt inom tre områden som den nya arenan ska fokusera på: hälsa och smak, cirkulär mat samt digitalisering och automation, alla lika viktiga enligt Per Arfvidsson.

Vad är dagligvaruhandelns roll i Sweden Food Arena?

– Vårt fokus är på hela livsmedelssektorn, och branschen har varit ganska fragmenterad. Därför har nog andra branscher varit duktigare på att samla ihop sig och driva frågor. Det viktiga är att vi har fokus på hela kedjan, inte bara jordbruket, inte bara handeln och inte bara förädlingen.

Ett 50-tal branschorganisationer och företag har tecknat under avsiktsförklaringen för Sweden Food Arena och fler kan tillkomma. Förhoppningen är att samarbetet ska göra att den svenska matindustrin inte bara klarar av att producera för den egna marknaden utan även ökar exporten, en export som kommer drivas av just ökad innovation.

– Det finns en tydlig koppling mellan innovationsindex och export, desto mer innovativ en bransch är desto mera exporterar den, säger Per Arfvidsson.

Står det i motsats till målet om ökad självförsörjning?

– Nej inte alls, vilket grundar sig i livsmedelsstrategin, vi skall öka den svenska exporten och samtidigt kunna producera mer livsmedel med unika egenskaper och mervärde som vi både ska konsumera mer av och exportera.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Snart kan du äta upp engångsmuggen som efterrätt.

Orklas vd avgår

De startar nätmatsmarknad i Malmö

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Efter dödsfall – då hålls rättegången mot Atria

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

Här är Årets rätt – av Årets kock

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Ungas matval styrs av värderingar

Ny storägare i Taylors & Jones

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Svenskarnas framtida mat

Framtidens mat har en egen utställning.

Arla vill nolla klimatavtrycken – om 30 år

Priset på mat ökade i februari

Så slår Brexit i butikshyllan

Hälften av hamburgerhaken har hafsig hantering

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Toppår för äggkoncernen

På nytt jobb
Krav rekryterar djurexpert

Martin & Servera drar ned på plasten

Efter kritiken: Max avbryter införande av veganmärkning

Inte bara mjöl – utan mjölmask i nytt norskt bröd

LRF – minskad vinst och minskat resultat

På nytt jobb
Går från Kvarn till Krav

Nu flyttar Paradiset in på NK

Se alla Företagens egna nyheter

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Kipp`s låsbara inställningsbultar

Boka demokörning redan idag på en ScanCut 225S Portion Cutter Single-lane

ebm-papst visar gasfläktar för digitala värmekoncept och nya centrifugalflä...

Teknisk Säljare sökes till avdelning Ventilation Retrofit hos ebm-papst

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

NR Kyl hjälper ICA Supermarket i Sollebrunn fira 50 år med miljösatsning!

Sänd till en kollega

0.152