23948sdkhjf

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

När näthandelsgrossisten Out of Home först startades 2015 fokuserade företaget på kolonialvaror. Sedan dess har kundantalet vuxit till cirka 2 000 kunder, inom grupper som Horeca, grossister, föreningar, kontor och arbetsplatser.

Efter att under våren ha testat fryskedjan med glass från Vitamin Well tar man nu steget till att lansera ett fullsortiment som inkluderar kyl- och frysvaror.

– Vi blir helt enkelt en ny rikstäckande restauranggrossist på en marknad som idag domineras av ett fåtal stora aktörer, säger Jacob Hillestad, marknadschef för Out of Home.

Till en början lanserar Out of Home ett sortiment med produkter från cirka tio leverantörer, som omfattar bland andra Guldfågeln, Feldts fisk och Findus. Samtidigt är företaget i förhandlingar med ytterligare cirka 20 leverantörer som kommer att presenteras under hösten.

– Vi har försökt få ett starkt varumärke per produktgrupp – ett vardera inom fisk, fågel, kött, frukt och grönt, chark samt mjölk och mejeri. Inom en till två månader kommer vi att kunna leverera allt som behövs. Sen kanske det inte är exakt det varumärke du vill ha, men det kommer att breddas inom varje produktgrupp. Med detta öppnar vi upp för hundratals nya leverantörer att kunna nå ut till slutkund, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Det är första veckan för satsningen och premiären är redan avklarad – en kund som beskrivs som en "stor kedjekund" har redan börjat handla frysta varor. Hittills har alltså redan några pall gått iväg med Bring, som sköter leveranserna av kylt och fryst.

Har ni någon prognos för hur satsningen kommer att gå?

– Det är väldigt svårt att säga, men vi räknar med att varje enskild kund kan beställa minst dubbelt så mycket, nu när vi lägger till kyl- och frysvaror, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Läs också: Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

I dagsläget har Out of Home endast sju heltidsanställda, och har ökat med en per år sedan starten. Jacob Hillestad ser inte att man behöver anställa fler i samband med satsningen, även om bolaget tillfälligt tagit in flera personer för att skriva produkttexter inför kyl- och fryslanseringen.

– Det är fördelen med e-handel – vi kan använda skalan på ett helt annat sätt. Vi skulle kunna få in tusen kunder imorgon, och det hade inte varit något problem med den befintliga personalstyrkan. Vi är inte beroende att öka personalen baserat på antal kunder, utan det handlar mer om att underhålla sortimentet i takt med att det blir större, säger han.

Ni kommer in på en marknad med tre riktigt stora spelare i Martin och Servera, Svensk Cater och Menigo. Hur ser du på den konkurrensen?

– Vi har inte varit så oroliga för det, kunderna verkar hitta in till oss ändå. Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist, som jobbar på det sättet som vi gör – med starka varumärken och små logistikpåslag. Vi jobbar väldigt tätt med leverantörernas säljkårer eftersom vi inte har några egna säljkårer. Vi får faktiskt många nya kunder genom dem när de berättar hos vilka grossister de finns hos, säger Jacob Hillestad, och fortsätter:

Läs också: E-grossisten lägger lagret i andra händer

– Vi har gjort det vi känner är rätt från en e-handelssynpunkt. Vi bygger ett bra sortiment, skriver bra produkttexter och har bra bilder och presenterar det på ett smart sätt. Vi får en hel del kunder från folk som bara googlar på olika produkter. Den typen av SEO-driven försäljning tror jag kommer att öka mer och mer, särskilt när inköparen blir yngre.

Vad gäller målen framöver vill Out of Home hålla sig till den tillväxtplan som företaget lade vid starten – där har man målet att dubbla varje år. Mer än så är inte planerat efter satsningen, utan planen kommer fortsatt att vara största fokus.

– Den har vi följt ganska exakt. Vi vill heller inte växa med för stora förluster, utan på ett säkert och bra sätt. Vårt mål för nästa år är bland annat att göra svarta siffror för första gången, och samtidigt öka omsättningen rejält, säger Jacob Hillestad.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon blev Årets Ölutvecklare 2018

Skapade en Facebookgrupp för kvinnor och ickebinära.

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Nu går engångsgrillen mot sin död

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

Santa Marias nya kryddförpackning får tummen upp av Reumatikerförbundet

Certifieras med ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

Hotellkedja firar Apple Week – vill ta vara på höstens skörd

"En win-win-situation"

Chokladstout vann Nolia Beer Master 2018

"Jag gillar den moderna stouten med mycket smak och mycket laktos som är chock och krämiga"

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Dafgård installerar pallastare

Leverantör är ängelholmsbaserade Intersystem.

Max utökar sitt gröna sortiment

Så gick det för Löfbergs "Drick Upp"-kampanj

Många slöt upp när rosteriet kampanjade mot kaffeslattar.

Det här är årets Hantverksglögg från Blossa

Glöggserien som hyllar nordiskt hantverk.

2

De deltar på Nordic Organic Food Fair-mässan

Stora jättar visar upp trender.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

1

Falafelingrediens återkallas – innehåller farligt färgämne

Färgämnet används för att färga avloppsvatten.

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Niklas Ekstedt i samarbete med Linas Matkasse

Två matprofiler med fokus på näringsberäknad vardagsmat.

Bro Burger öppnar nytt

Lantmännen återkallar müsli – kan orsaka allergiska reaktioner

Mathems vd sågar granskningen

De satsar allt på bananimporten

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Priset på mat följer inflationen

Burgerkedja på offensiven

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

”Skitmarginaler”

Trög månad för Ica

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ställer ut på Elmia underleverantörsmässa 2018

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Absolutgivare med I/O Link från TR electronic

XL crispy panerad kycklingburgare, 140 g

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

IMA dairy food ERCA

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

Många nyheter i vår monter A01:55 på Scanpack

Kan maskiner tänka?

Besök Wellplast på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Teltek i Örebro AB på Scanpack!

Safer Food => Better Business

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Ses vi i vår monter B07:60.?

Wellplast ställer ut på Scanpack

Bull Salicath ApS

Besök Wellplast på Scanpack!

Chark-SM 2018

Air Liquide presenterar ALIGAL för förpackning i modifierad atmosfär på Sca...

Sänd till en kollega

0.276