23948sdkhjf

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

När näthandelsgrossisten Out of Home först startades 2015 fokuserade företaget på kolonialvaror. Sedan dess har kundantalet vuxit till cirka 2 000 kunder, inom grupper som Horeca, grossister, föreningar, kontor och arbetsplatser.

Efter att under våren ha testat fryskedjan med glass från Vitamin Well tar man nu steget till att lansera ett fullsortiment som inkluderar kyl- och frysvaror.

– Vi blir helt enkelt en ny rikstäckande restauranggrossist på en marknad som idag domineras av ett fåtal stora aktörer, säger Jacob Hillestad, marknadschef för Out of Home.

Till en början lanserar Out of Home ett sortiment med produkter från cirka tio leverantörer, som omfattar bland andra Guldfågeln, Feldts fisk och Findus. Samtidigt är företaget i förhandlingar med ytterligare cirka 20 leverantörer som kommer att presenteras under hösten.

– Vi har försökt få ett starkt varumärke per produktgrupp – ett vardera inom fisk, fågel, kött, frukt och grönt, chark samt mjölk och mejeri. Inom en till två månader kommer vi att kunna leverera allt som behövs. Sen kanske det inte är exakt det varumärke du vill ha, men det kommer att breddas inom varje produktgrupp. Med detta öppnar vi upp för hundratals nya leverantörer att kunna nå ut till slutkund, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Det är första veckan för satsningen och premiären är redan avklarad – en kund som beskrivs som en "stor kedjekund" har redan börjat handla frysta varor. Hittills har alltså redan några pall gått iväg med Bring, som sköter leveranserna av kylt och fryst.

Har ni någon prognos för hur satsningen kommer att gå?

– Det är väldigt svårt att säga, men vi räknar med att varje enskild kund kan beställa minst dubbelt så mycket, nu när vi lägger till kyl- och frysvaror, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Läs också: Godisgrossisten bygger ut och nyanställer

I dagsläget har Out of Home endast sju heltidsanställda, och har ökat med en per år sedan starten. Jacob Hillestad ser inte att man behöver anställa fler i samband med satsningen, även om bolaget tillfälligt tagit in flera personer för att skriva produkttexter inför kyl- och fryslanseringen.

– Det är fördelen med e-handel – vi kan använda skalan på ett helt annat sätt. Vi skulle kunna få in tusen kunder imorgon, och det hade inte varit något problem med den befintliga personalstyrkan. Vi är inte beroende att öka personalen baserat på antal kunder, utan det handlar mer om att underhålla sortimentet i takt med att det blir större, säger han.

Ni kommer in på en marknad med tre riktigt stora spelare i Martin och Servera, Svensk Cater och Menigo. Hur ser du på den konkurrensen?

– Vi har inte varit så oroliga för det, kunderna verkar hitta in till oss ändå. Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist, som jobbar på det sättet som vi gör – med starka varumärken och små logistikpåslag. Vi jobbar väldigt tätt med leverantörernas säljkårer eftersom vi inte har några egna säljkårer. Vi får faktiskt många nya kunder genom dem när de berättar hos vilka grossister de finns hos, säger Jacob Hillestad, och fortsätter:

Läs också: Skolan tar över grossist och nystartar

– Vi har gjort det vi känner är rätt från en e-handelssynpunkt. Vi bygger ett bra sortiment, skriver bra produkttexter och har bra bilder och presenterar det på ett smart sätt. Vi får en hel del kunder från folk som bara googlar på olika produkter. Den typen av SEO-driven försäljning tror jag kommer att öka mer och mer, särskilt när inköparen blir yngre.

Vad gäller målen framöver vill Out of Home hålla sig till den tillväxtplan som företaget lade vid starten – där har man målet att dubbla varje år. Mer än så är inte planerat efter satsningen, utan planen kommer fortsatt att vara största fokus.

– Den har vi följt ganska exakt. Vi vill heller inte växa med för stora förluster, utan på ett säkert och bra sätt. Vårt mål för nästa år är bland annat att göra svarta siffror för första gången, och samtidigt öka omsättningen rejält, säger Jacob Hillestad.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

De kan vinna Icas entreprenörspris

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Oatly söker bönder

Cateringföretag tar in investerare

KFC-chef dömd för diskriminering

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Östgötasvamp in i stor dagligvarukedja

Gårdsfisk satsar externt

Gotlandsbageri återuppstår

De har slutat med palmolja

Färdigmatsföretag uppmanar branschen att följa efter.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Därför älskar och hatar kunderna emv

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Första Biofach för Business Sweden

Studie: Konsumenten föredrar kartong

Ny mer klimatsmart kaffeförpackning

Fazer backar

Framgång för Pricer

Ny ledamot till Cloettas styrelse

Mats Liedholm blir vd på Fazer

Ska stärka de nya produkternas marknadsposition i Sverige, Norden och norra Europa.

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Probi lyfte under året

Mejeriet tror på kärlek vid första ögonkastet

Mer vego längs vägarna

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

På nytt jobb
Han lämnar Findus

De förvärvar Fiskexporten

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Coca-Cola går över till returpall

Salmonellavarning för fler rödbetsgroddar

Mackmyra behöver pengar

Nu kommer flytande ärtor i kaffet

Arla satsar på havre

Musslor kan bli framtidsmat i Östergötland

Löfbergs går in i kombuchaföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Ny affärsutvecklare på ebm-papst OEM-avdelning

EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitet

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Förslutning med premiumkvalitet

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Food waste: Air Liquide tar sitt ansvar med livsmedelsgaser som främjar hållbarheten på mat.

Nya partner på den svenska marknaden

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Nyfiken på ISO 45001 - Arbetsmiljöledning? Missa inte vårt kostnadsfria webinarium 22 februari!

Nomo ställer ut på industrimässa i Kalmar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Erbjudande för nya kunder

Besök oss i vår monter på Stockholm Furniture fair 2019

Helhetslösning hos AB H Brunner

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar ...

Nu upp till 100 enheter!

Komplett centrifugalfläktsmodul gör det enkelt att uppgradera till intellig...

Serviceavtal med City Gross i Stockholm

Cognex Releases Rugged, Ultra-High-Resolution Vision Systems

Sänd till en kollega

0.163