23948sdkhjf

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

När näthandelsgrossisten Out of Home först startades 2015 fokuserade företaget på kolonialvaror. Sedan dess har kundantalet vuxit till cirka 2 000 kunder, inom grupper som Horeca, grossister, föreningar, kontor och arbetsplatser.

Efter att under våren ha testat fryskedjan med glass från Vitamin Well tar man nu steget till att lansera ett fullsortiment som inkluderar kyl- och frysvaror.

– Vi blir helt enkelt en ny rikstäckande restauranggrossist på en marknad som idag domineras av ett fåtal stora aktörer, säger Jacob Hillestad, marknadschef för Out of Home.

Till en början lanserar Out of Home ett sortiment med produkter från cirka tio leverantörer, som omfattar bland andra Guldfågeln, Feldts fisk och Findus. Samtidigt är företaget i förhandlingar med ytterligare cirka 20 leverantörer som kommer att presenteras under hösten.

– Vi har försökt få ett starkt varumärke per produktgrupp – ett vardera inom fisk, fågel, kött, frukt och grönt, chark samt mjölk och mejeri. Inom en till två månader kommer vi att kunna leverera allt som behövs. Sen kanske det inte är exakt det varumärke du vill ha, men det kommer att breddas inom varje produktgrupp. Med detta öppnar vi upp för hundratals nya leverantörer att kunna nå ut till slutkund, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Det är första veckan för satsningen och premiären är redan avklarad – en kund som beskrivs som en "stor kedjekund" har redan börjat handla frysta varor. Hittills har alltså redan några pall gått iväg med Bring, som sköter leveranserna av kylt och fryst.

Har ni någon prognos för hur satsningen kommer att gå?

– Det är väldigt svårt att säga, men vi räknar med att varje enskild kund kan beställa minst dubbelt så mycket, nu när vi lägger till kyl- och frysvaror, säger Jacob Hillestad till Food Supply.

Läs också: Godisgrossisten bygger ut och nyanställer

I dagsläget har Out of Home endast sju heltidsanställda, och har ökat med en per år sedan starten. Jacob Hillestad ser inte att man behöver anställa fler i samband med satsningen, även om bolaget tillfälligt tagit in flera personer för att skriva produkttexter inför kyl- och fryslanseringen.

– Det är fördelen med e-handel – vi kan använda skalan på ett helt annat sätt. Vi skulle kunna få in tusen kunder imorgon, och det hade inte varit något problem med den befintliga personalstyrkan. Vi är inte beroende att öka personalen baserat på antal kunder, utan det handlar mer om att underhålla sortimentet i takt med att det blir större, säger han.

Ni kommer in på en marknad med tre riktigt stora spelare i Martin och Servera, Svensk Cater och Menigo. Hur ser du på den konkurrensen?

– Vi har inte varit så oroliga för det, kunderna verkar hitta in till oss ändå. Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist, som jobbar på det sättet som vi gör – med starka varumärken och små logistikpåslag. Vi jobbar väldigt tätt med leverantörernas säljkårer eftersom vi inte har några egna säljkårer. Vi får faktiskt många nya kunder genom dem när de berättar hos vilka grossister de finns hos, säger Jacob Hillestad, och fortsätter:

Läs också: Skolan tar över grossist och nystartar

– Vi har gjort det vi känner är rätt från en e-handelssynpunkt. Vi bygger ett bra sortiment, skriver bra produkttexter och har bra bilder och presenterar det på ett smart sätt. Vi får en hel del kunder från folk som bara googlar på olika produkter. Den typen av SEO-driven försäljning tror jag kommer att öka mer och mer, särskilt när inköparen blir yngre.

Vad gäller målen framöver vill Out of Home hålla sig till den tillväxtplan som företaget lade vid starten – där har man målet att dubbla varje år. Mer än så är inte planerat efter satsningen, utan planen kommer fortsatt att vara största fokus.

– Den har vi följt ganska exakt. Vi vill heller inte växa med för stora förluster, utan på ett säkert och bra sätt. Vårt mål för nästa år är bland annat att göra svarta siffror för första gången, och samtidigt öka omsättningen rejält, säger Jacob Hillestad.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Avslöjar: Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta snabbmatskedjan in i den tekniska framtiden.

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Branschen smörar för veganerna

Veganska smörgåspålägg breder ut sig

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Striden om vegoburgarna intensifieras

Burger King och Max lanserar varsitt vegoalternativ.

Njie breddar – lanserar klädkollektion

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Jordgubbsskörden väntas bli riklig

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ekobutik i konkurs

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Vitlöksodlare gynnas av handelskrig

Kopparbergs backar

Coop tar in omtalad vegoburgare

IVL och livsmedelsbranschen ska minska svinnet

Coop vill inte slänga ägg – kritiserar EU-regler

På nytt jobb
HK Scans HR-direktör går till Coop

Ica går över till svenskodlade plommontomater

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Mackmyra ökar i omsättning men även i förlust

Nu kommer ölglassen

Nu träder nya transfettsreglerna i kraft

Stora Enso satsar på intelligenta automater

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Peckas naturodlingar i universitetsstudier

På nytt jobb
Ny vd på Pizza Hut

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Rekord i matavfallsinsamling

Se alla Företagens egna nyheter

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

R 5 RD Nya generationens vakuumpump

Studio 5000 Logix Designer Tips & Trix

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Industrimässa med brett multibrand sortiment från Nomo

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy från ON Semiconductor

Lagafors i fokus när världens ledande fackmässa för köttindustrin ägde rum i Frankfurt

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

RS Components ingår partnerskap med TE Connectivity för att lansera ett TE-lärcenter på teknikforum

När du vill transportera gasflaskor i din personbil

ebm-papst fläktserie AxiBlade utökas med fläktar i mindre storlekar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar LoRa-kommunikationsmoduler med utökad prestanda för IoT-tillämpningar

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

KUNBUS-industridatorer som bygger på Raspberry Pi finns nu hos RS Component...

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

RS Components introducerar Renesas Synergy™ S5D3-mikrokontroller och -utvec...

Sänd till en kollega

0.154