23948sdkhjf

Coops utspel blev en viral succé

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kampanjen om parfym på sur mjölk blev en världsnyhet: ”Vi har en medieräckvidd på 250 miljoner människor.”

Sedan en tid tillbaka har Coop lagt om sin kampanjstrategi. Kampanjerna delas upp i tre delar.

Läs också: Varsel när Coop byter köttleverantör

1. Vara och pris: Vanlig klassisk reklam i exempelvis print, tv och digitala kanaler.

2. Varumärkeskommunikation: Exempelvis Coops reklamfilmer med Lotta Lundgren.

3. Utspel: PR-utspel som är tänkt att träffa brett och skapa debatt. Kända exempel är Kära köttbit, Ekoeffekten, Knasiga grönsaker och Framtidens protein.

Det senaste PR-utspelet med Coops parfym som luktar sur mjölk har minst sagt lyckats. Kampanjen har intresserat journalister över hela världen.

Läs också: Coop lanserar eget unikt naturbeteskött

– Vi har nått en medieräckvidd globalt på 250 miljoner människor bara på ett par veckor. Även om det är svårt att mäta exakt hur många som på allvar tagit in budskapet så är det en indikation på hur framgångsrik den varit, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

I kampanjen har Coop fokuserat på gammal mjölk eftersom det är ett sorgebarn när det gäller matsvinn i Sverige och globalt. Bäst före-datum tros vara likställt med sista förbrukningsdag och många liter som egentligen är färska hamnar i vasken.

– Med vårt doftprov så får man reda på hur sur mjölk verkligen luktar. Innan det stadiet är okej att dricka.

Den sura mjölken har tagits fram i begränsad upplaga på parfymflaska men kan också beställas i mindre stickprover. 8 000 doftprover har beställts hittills.

Läs också: Fler butiker börjar med komposterbara påsar

– Det är fantastiskt och särskilt roligt är det att flera skolor har hört av sig för att beställa parfymen i utbildande syfte.

Även fullblodskonkurrenter har delat, kommenterat och hyllat inläggen i sociala medier. ”Genialiskt”, skriver en.

– Mycket kul att den fått genomslagskraft. Hela tanken är att som stark hållbarhetsaktör uppmärksamma att en tredjedel av allt matavfall slängs helt i onödan, säger Marie Wedin.

Liksom Arla har Coop på sin emv-mjölk även tagit fram en ny stämpel med texten ”Ofta bra efter”.

– Mjölken är ett exempel av många. Vi måste sluta stirra blint på bäst före-datum och i stället använda näsa och mun. Det är det hela den här kampanjen handlar om.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Pinchos satsar internationellt – och byter vd

Avslöjar: Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta snabbmatskedjan in i den tekniska framtiden.

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Branschen smörar för veganerna

Veganska smörgåspålägg breder ut sig

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Striden om vegoburgarna intensifieras

Burger King och Max lanserar varsitt vegoalternativ.

Njie breddar – lanserar klädkollektion

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Jordgubbsskörden väntas bli riklig

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Ekobutik i konkurs

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Vitlöksodlare gynnas av handelskrig

Kopparbergs backar

Coop tar in omtalad vegoburgare

IVL och livsmedelsbranschen ska minska svinnet

På nytt jobb
HK Scans HR-direktör går till Coop

Coop vill inte slänga ägg – kritiserar EU-regler

Ica går över till svenskodlade plommontomater

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Mackmyra ökar i omsättning men även i förlust

Nu kommer ölglassen

Nu träder nya transfettsreglerna i kraft

Stora Enso satsar på intelligenta automater

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Peckas naturodlingar i universitetsstudier

På nytt jobb
Ny vd på Pizza Hut

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Matpriserna står stilla

Se alla Företagens egna nyheter

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

R 5 RD Nya generationens vakuumpump

Studio 5000 Logix Designer Tips & Trix

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Industrimässa med brett multibrand sortiment från Nomo

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy från ON Semiconductor

Lagafors i fokus när världens ledande fackmässa för köttindustrin ägde rum i Frankfurt

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

RS Components ingår partnerskap med TE Connectivity för att lansera ett TE-lärcenter på teknikforum

När du vill transportera gasflaskor i din personbil

ebm-papst fläktserie AxiBlade utökas med fläktar i mindre storlekar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar LoRa-kommunikationsmoduler med utökad prestanda för IoT-tillämpningar

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

KUNBUS-industridatorer som bygger på Raspberry Pi finns nu hos RS Component...

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

RS Components introducerar Renesas Synergy™ S5D3-mikrokontroller och -utvec...

Sänd till en kollega

0.161