23948sdkhjf

Coops utspel blev en viral succé

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kampanjen om parfym på sur mjölk blev en världsnyhet: ”Vi har en medieräckvidd på 250 miljoner människor.”

Sedan en tid tillbaka har Coop lagt om sin kampanjstrategi. Kampanjerna delas upp i tre delar.

Läs också: Kunderna rasar – bojkottar Arla

1. Vara och pris: Vanlig klassisk reklam i exempelvis print, tv och digitala kanaler.

2. Varumärkeskommunikation: Exempelvis Coops reklamfilmer med Lotta Lundgren.

3. Utspel: PR-utspel som är tänkt att träffa brett och skapa debatt. Kända exempel är Kära köttbit, Ekoeffekten, Knasiga grönsaker och Framtidens protein.

Det senaste PR-utspelet med Coops parfym som luktar sur mjölk har minst sagt lyckats. Kampanjen har intresserat journalister över hela världen.

Läs också: Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

– Vi har nått en medieräckvidd globalt på 250 miljoner människor bara på ett par veckor. Även om det är svårt att mäta exakt hur många som på allvar tagit in budskapet så är det en indikation på hur framgångsrik den varit, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

I kampanjen har Coop fokuserat på gammal mjölk eftersom det är ett sorgebarn när det gäller matsvinn i Sverige och globalt. Bäst före-datum tros vara likställt med sista förbrukningsdag och många liter som egentligen är färska hamnar i vasken.

– Med vårt doftprov så får man reda på hur sur mjölk verkligen luktar. Innan det stadiet är okej att dricka.

Den sura mjölken har tagits fram i begränsad upplaga på parfymflaska men kan också beställas i mindre stickprover. 8 000 doftprover har beställts hittills.

Läs också: Veganexpert granskar utbudet i butikerna

– Det är fantastiskt och särskilt roligt är det att flera skolor har hört av sig för att beställa parfymen i utbildande syfte.

Även fullblodskonkurrenter har delat, kommenterat och hyllat inläggen i sociala medier. ”Genialiskt”, skriver en.

– Mycket kul att den fått genomslagskraft. Hela tanken är att som stark hållbarhetsaktör uppmärksamma att en tredjedel av allt matavfall slängs helt i onödan, säger Marie Wedin.

Liksom Arla har Coop på sin emv-mjölk även tagit fram en ny stämpel med texten ”Ofta bra efter”.

– Mjölken är ett exempel av många. Vi måste sluta stirra blint på bäst före-datum och i stället använda näsa och mun. Det är det hela den här kampanjen handlar om.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Priserna fortsätter att dala

Svenska matjordar blir allt bördigare

Ökad odling av gräs till betande djur som leder till ökad mullhalt.

Här är Nobelmenyn

På måndagskvällen var det så dags för Nobelbankett och bakad rotselleri fick spela huvudrollen.

De har hälsa och miljö i fokus

De är nominerade i kategorin Årets Hjärta i Fast Food Awards.

Orkla säljer Mrs Cheng’s till Continental Foods

Nytt samarbete stärker Löfbergs i Finland

Rosteriet knyter band med te-huset Nordqvist.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två toppar årets julöl

Test av årets julöl och andra juldrycker – två öl i topp bland många fina brygder.

Nya matkoncept till Täby centrum

Anrik lanthandel lägger ner

Fortsatt höga konkurstal inom hotell- och restaurangbranschen

Matsmart och Blossa räddar 24 000 flaskor glögg

"Att slänga den fantastiska drycken var aldrig ett alternativ för oss"

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Jäst gör fiskfoderolja av halm

SIA Glass byter vd

Rolf Frid lämnar över till Stefan Carlsson.

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Coop återkallar charkprodukter

Här är hela listan.

Valio utbildar sina bönder i kolbindande jordbruk

Målet är en koldioxidneutral mjölkproduktion.

Näringsrik mat ger hälsoeffekter

Enligt en ny rapport i Science är fördelningen mellan fett och kolhydrater oviktig ur hälsosynpunkt. Man bör istället fokusera på näringsrika livsmedel.

Fortsatt mindre kött och matfågel på tallriken, men mer svenskt

Jordbruksverket har undersökt svenskarnas köttvanor.

Estrella stöttar Musikhjälpen med snacksauktion

Få chansen att besöka chipsfabriken.

Han är ny vd på Sales Support

Nu öppnar Ölands första nätmathandel

Arvid Nordquist planerar nytt kafferosteri – kan ge 200 nya jobb

Rosteriet placeras i Järfälla.

Veganexpert granskar utbudet i butikerna

Food Supplys systersajt Fri Köpenskap och bloggaren Gustav Johansson jämför utbudet i fyra butiker.

Kavlis medarbetare delar ut miljonbelopp till välgörenhet

Matsmart retirerar från Norge

Delicato byter säljbolag

Matleveranstjänst till Malmö

Saffran hamnar på kryddhyllan

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Student öppnar obemannad butik

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Här är årets bästa matböcker

Orkla lägger bud på Kotipizza

Svenska Lantchips tillverkar världens miljösnällaste chips

Se alla Företagens egna nyheter

Eurolådor

Konfigurerbara säkerhetsreläer - nu även med simulering offline

Synglas från Mirit Glas till process industrin

Ytterligare en ny Servicetekniker till Lagaforsteamet

Nytt fryslager åt GB-Grossisten

Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

IMA DAIRY & FOOD Erca är förhandlad av Bull Salicath ApS

Trevlig helg

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

Bull Salicath ApS

Julkalender SSI Schäfer

SSI Schäfer Julkalender 2018

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Naturliga "clean label" färger och extrakt för drycker

Carlsson & Möller AB

Universal koppling till IO-Link

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Spara energi för en halv miljon kronor per år

Frystorkad avokadopulver - lätt, hälsosamt och minimalt svinn

Biggans såser fylls med komplett fyllningslinje från Christian Berner

Program för fläktval och beräkningsfunktion underlättar för både OEM-företa...

Sänd till en kollega

0.531