23948sdkhjf

Coops utspel blev en viral succé

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Kampanjen om parfym på sur mjölk blev en världsnyhet: ”Vi har en medieräckvidd på 250 miljoner människor.”

Sedan en tid tillbaka har Coop lagt om sin kampanjstrategi. Kampanjerna delas upp i tre delar.

Läs också: Stormen mot Mathem växer

1. Vara och pris: Vanlig klassisk reklam i exempelvis print, tv och digitala kanaler.

2. Varumärkeskommunikation: Exempelvis Coops reklamfilmer med Lotta Lundgren.

3. Utspel: PR-utspel som är tänkt att träffa brett och skapa debatt. Kända exempel är Kära köttbit, Ekoeffekten, Knasiga grönsaker och Framtidens protein.

Det senaste PR-utspelet med Coops parfym som luktar sur mjölk har minst sagt lyckats. Kampanjen har intresserat journalister över hela världen.

Läs också: Coop släpper ny e-handelsbomb

– Vi har nått en medieräckvidd globalt på 250 miljoner människor bara på ett par veckor. Även om det är svårt att mäta exakt hur många som på allvar tagit in budskapet så är det en indikation på hur framgångsrik den varit, säger Marie Wedin, marknadschef på Coop Sverige till Fri Köpenskap.

I kampanjen har Coop fokuserat på gammal mjölk eftersom det är ett sorgebarn när det gäller matsvinn i Sverige och globalt. Bäst före-datum tros vara likställt med sista förbrukningsdag och många liter som egentligen är färska hamnar i vasken.

– Med vårt doftprov så får man reda på hur sur mjölk verkligen luktar. Innan det stadiet är okej att dricka.

Den sura mjölken har tagits fram i begränsad upplaga på parfymflaska men kan också beställas i mindre stickprover. 8 000 doftprover har beställts hittills.

Läs också: Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

– Det är fantastiskt och särskilt roligt är det att flera skolor har hört av sig för att beställa parfymen i utbildande syfte.

Även fullblodskonkurrenter har delat, kommenterat och hyllat inläggen i sociala medier. ”Genialiskt”, skriver en.

– Mycket kul att den fått genomslagskraft. Hela tanken är att som stark hållbarhetsaktör uppmärksamma att en tredjedel av allt matavfall slängs helt i onödan, säger Marie Wedin.

Liksom Arla har Coop på sin emv-mjölk även tagit fram en ny stämpel med texten ”Ofta bra efter”.

– Mjölken är ett exempel av många. Vi måste sluta stirra blint på bäst före-datum och i stället använda näsa och mun. Det är det hela den här kampanjen handlar om.



Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon blev Årets Ölutvecklare 2018

Skapade en Facebookgrupp för kvinnor och ickebinära.

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Nu går engångsgrillen mot sin död

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

Santa Marias nya kryddförpackning får tummen upp av Reumatikerförbundet

Certifieras med ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

Hotellkedja firar Apple Week – vill ta vara på höstens skörd

"En win-win-situation"

Chokladstout vann Nolia Beer Master 2018

"Jag gillar den moderna stouten med mycket smak och mycket laktos som är chock och krämiga"

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Max utökar sitt gröna sortiment

Dafgård installerar pallastare

Leverantör är ängelholmsbaserade Intersystem.

Så gick det för Löfbergs "Drick Upp"-kampanj

Många slöt upp när rosteriet kampanjade mot kaffeslattar.

Det här är årets Hantverksglögg från Blossa

Glöggserien som hyllar nordiskt hantverk.

2

De deltar på Nordic Organic Food Fair-mässan

Stora jättar visar upp trender.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

1

Falafelingrediens återkallas – innehåller farligt färgämne

Färgämnet används för att färga avloppsvatten.

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Niklas Ekstedt i samarbete med Linas Matkasse

Två matprofiler med fokus på näringsberäknad vardagsmat.

Bro Burger öppnar nytt

Lantmännen återkallar müsli – kan orsaka allergiska reaktioner

Mathems vd sågar granskningen

De satsar allt på bananimporten

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Burgerkedja på offensiven

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

”Skitmarginaler”

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Trög månad för Ica

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ställer ut på Elmia underleverantörsmässa 2018

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Absolutgivare med I/O Link från TR electronic

XL crispy panerad kycklingburgare, 140 g

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

IMA dairy food ERCA

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

Många nyheter i vår monter A01:55 på Scanpack

Kan maskiner tänka?

Besök Wellplast på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Teltek i Örebro AB på Scanpack!

Safer Food => Better Business

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Ses vi i vår monter B07:60.?

Wellplast ställer ut på Scanpack

Bull Salicath ApS

Besök Wellplast på Scanpack!

Chark-SM 2018

Air Liquide presenterar ALIGAL för förpackning i modifierad atmosfär på Sca...

Sänd till en kollega

0.649