23948sdkhjf

Axfoods kraftiga vego-explosion

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiksgrepp, produktutveckling och kommunikation. Axfoods vegetariska försäljning har exploderat. ”Sporrar oss att fortsätta öka takten.”

Som Fri Köpenskap vid flera tillfällen berättat befinner sig Axfood på en vegomarsch. Nu kommer ett recept på framgången. Under det senaste året har Axfoods totala försäljning av vegetariska substitutvaror ökat med 20 procent.

Läs också: Willys stäms av facket

Vegetariskt är inte längre en trend. Det är utveckling som inte tycks bromsa ned, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Bakom framgångarna ligger flera satsningar. Stora kliv togs när Hemköp City för drygt ett år sedan lanserade det nya greppet ”Variera med vego”. Vegetariska produkter placeras intill sina animaliska motsvarigheter med tydlig skyltning som hjälper kunderna att variera med vegetariskt. Försäljningen exploderade med 40 procent och sedan dess har ökningen fortsatt och konceptet och rullats ut på bred front.

Det är inte vegetarianerna som ökar utan den bredare massan som väljer att öka sin vegetariska konsumtion. Det har blivit enklare och godare att äta vegetariskt och många eftersträvar det av milö- och hälsoskäl, säger Claes Salomonsson.

Även Willys har hittat sin modell med satsningen ”Vego för alla”. De har pilottestat den vegetariska modellen, som i viss mån påminner om Hemköps, och väljer nu att gå ”all in” på vegetarisk marknadsföring.

Läs också: ”Skitmarginaler”

Det var många år sedan vi körde tv-reklam till exempel. Det gör vi i det här fallet, med start i dag, berättade Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys för Fri Köpenskap förra veckan.

Med bredare marknadsföring från Axfoods draglok tros inte den vegetariska utveckling bromsas ned – snarare tvärtom. För att ytterligare piska igång försäljningen har lagt mycket energi på produktutveckling inom det egna varumärket Garant. Svampbollar, broccolipuckar, fröburgare och lupinghurt är några exempel.

Det är väldigt många produkter som tagits fram, och vi har många nya på väg ut.



Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

Santa Marias nya kryddförpackning får tummen upp av Reumatikerförbundet

Certifieras med ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

Hotellkedja firar Apple Week – vill ta vara på höstens skörd

"En win-win-situation"

Chokladstout vann Nolia Beer Master 2018

"Jag gillar den moderna stouten med mycket smak och mycket laktos som är chock och krämiga"

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Max utökar sitt gröna sortiment

Dafgård installerar pallastare

Leverantör är ängelholmsbaserade Intersystem.

Så gick det för Löfbergs "Drick Upp"-kampanj

Många slöt upp när rosteriet kampanjade mot kaffeslattar.

Det här är årets Hantverksglögg från Blossa

Glöggserien som hyllar nordiskt hantverk.

2

De deltar på Nordic Organic Food Fair-mässan

Stora jättar visar upp trender.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

1

Falafelingrediens återkallas – innehåller farligt färgämne

Färgämnet används för att färga avloppsvatten.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

City Gross byter fruktgrossist

Livsmedelsverket har upptäckt oegentligheter hos fruktgrossisten Everfresh. Samtidigt ratas företaget av Bergendahls som byter huvudleverantör till Greenfood i en 600 miljoner kronors affär.

Niklas Ekstedt i samarbete med Linas Matkasse

Två matprofiler med fokus på näringsberäknad vardagsmat.

Bro Burger öppnar nytt

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Ostkakefabriken i Frödinge blir fossilfri

Nu är sista pusselbiten på plats.

Lantmännen återkallar müsli – kan orsaka allergiska reaktioner

Mathems vd sågar granskningen

De satsar allt på bananimporten

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Burgerkedja på offensiven

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

”Skitmarginaler”

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Trög månad för Ica

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Absolutgivare med I/O Link från TR electronic

XL crispy panerad kycklingburgare, 140 g

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

IMA dairy food ERCA

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

Många nyheter i vår monter A01:55 på Scanpack

Kan maskiner tänka?

Besök Wellplast på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Teltek i Örebro AB på Scanpack!

Safer Food => Better Business

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Ses vi i vår monter B07:60.?

Wellplast ställer ut på Scanpack

Bull Salicath ApS

Besök Wellplast på Scanpack!

Chark-SM 2018

Air Liquide presenterar ALIGAL för förpackning i modifierad atmosfär på Sca...

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

Kom och träffa WeLoc på Pack Expo 2016- vi löser era förslutningsproblem

Sänd till en kollega

0.242