23948sdkhjf

Axfoods kraftiga vego-explosion

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiksgrepp, produktutveckling och kommunikation. Axfoods vegetariska försäljning har exploderat. ”Sporrar oss att fortsätta öka takten.”

Som Fri Köpenskap vid flera tillfällen berättat befinner sig Axfood på en vegomarsch. Nu kommer ett recept på framgången. Under det senaste året har Axfoods totala försäljning av vegetariska substitutvaror ökat med 20 procent.

Läs också: Dalsspiras Grillost även på Willys

Vegetariskt är inte längre en trend. Det är utveckling som inte tycks bromsa ned, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Bakom framgångarna ligger flera satsningar. Stora kliv togs när Hemköp City för drygt ett år sedan lanserade det nya greppet ”Variera med vego”. Vegetariska produkter placeras intill sina animaliska motsvarigheter med tydlig skyltning som hjälper kunderna att variera med vegetariskt. Försäljningen exploderade med 40 procent och sedan dess har ökningen fortsatt och konceptet och rullats ut på bred front.

Det är inte vegetarianerna som ökar utan den bredare massan som väljer att öka sin vegetariska konsumtion. Det har blivit enklare och godare att äta vegetariskt och många eftersträvar det av milö- och hälsoskäl, säger Claes Salomonsson.

Även Willys har hittat sin modell med satsningen ”Vego för alla”. De har pilottestat den vegetariska modellen, som i viss mån påminner om Hemköps, och väljer nu att gå ”all in” på vegetarisk marknadsföring.

Läs också: Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Det var många år sedan vi körde tv-reklam till exempel. Det gör vi i det här fallet, med start i dag, berättade Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys för Fri Köpenskap förra veckan.

Med bredare marknadsföring från Axfoods draglok tros inte den vegetariska utveckling bromsas ned – snarare tvärtom. För att ytterligare piska igång försäljningen har lagt mycket energi på produktutveckling inom det egna varumärket Garant. Svampbollar, broccolipuckar, fröburgare och lupinghurt är några exempel.

Det är väldigt många produkter som tagits fram, och vi har många nya på väg ut.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Slakteri kan få betala för stora hygienbrister

Matpriser tyder på återhämtning

De tar över försäljningen av Four O´Clock

På nytt jobb
Han tar över på Restaurangakademien

Svensk sprit tog hem guld i USA

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Corona har kostat Heineken miljarder

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Omfattande coronautbrott på danskt slakteri

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Stjärnägg expanderar till Danmark

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Upp och ned för Midsona under coronapandemin

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

Konsumentpriserna ökade i juni

Kraftig ökning för tobaksfritt nikotinsnus

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Midsona

Stark tillväxt för Orklas varumärken

22 procents minskad omsättning för Cloetta

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Sänkta volymer för Carlsberg

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Se alla Företagens egna nyheter

Fatpump i hygieniskt utförande

Ny produktkoordinator

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Ultraljudsensor är en flexibel lösning i robust design

Elektrisk flug- och insektsfälla

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Fatpump i hygieniskt utförande

Fästingborttagare

Insektsfritt - på jobbet och hemma!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

KIPP önskar en trevlig sommar!

JAX smörjmedel

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Sänd till en kollega

0.159