23948sdkhjf

Axfoods kraftiga vego-explosion

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiksgrepp, produktutveckling och kommunikation. Axfoods vegetariska försäljning har exploderat. ”Sporrar oss att fortsätta öka takten.”

Som Fri Köpenskap vid flera tillfällen berättat befinner sig Axfood på en vegomarsch. Nu kommer ett recept på framgången. Under det senaste året har Axfoods totala försäljning av vegetariska substitutvaror ökat med 20 procent.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Vegetariskt är inte längre en trend. Det är utveckling som inte tycks bromsa ned, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood till Fri Köpenskap.

Bakom framgångarna ligger flera satsningar. Stora kliv togs när Hemköp City för drygt ett år sedan lanserade det nya greppet ”Variera med vego”. Vegetariska produkter placeras intill sina animaliska motsvarigheter med tydlig skyltning som hjälper kunderna att variera med vegetariskt. Försäljningen exploderade med 40 procent och sedan dess har ökningen fortsatt och konceptet och rullats ut på bred front.

Det är inte vegetarianerna som ökar utan den bredare massan som väljer att öka sin vegetariska konsumtion. Det har blivit enklare och godare att äta vegetariskt och många eftersträvar det av milö- och hälsoskäl, säger Claes Salomonsson.

Även Willys har hittat sin modell med satsningen ”Vego för alla”. De har pilottestat den vegetariska modellen, som i viss mån påminner om Hemköps, och väljer nu att gå ”all in” på vegetarisk marknadsföring.

Läs också: Veganer mer sjukskrivna

Det var många år sedan vi körde tv-reklam till exempel. Det gör vi i det här fallet, med start i dag, berättade Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys för Fri Köpenskap förra veckan.

Med bredare marknadsföring från Axfoods draglok tros inte den vegetariska utveckling bromsas ned – snarare tvärtom. För att ytterligare piska igång försäljningen har lagt mycket energi på produktutveckling inom det egna varumärket Garant. Svampbollar, broccolipuckar, fröburgare och lupinghurt är några exempel.

Det är väldigt många produkter som tagits fram, och vi har många nya på väg ut.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

KFC-chef dömd för diskriminering

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Cateringföretag tar in investerare

Gårdsfisk satsar externt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Östgötasvamp in i stor dagligvarukedja

De kan vinna Icas entreprenörspris

Därför älskar och hatar kunderna emv

Varsel när Coop byter köttleverantör

De har slutat med palmolja

Färdigmatsföretag uppmanar branschen att följa efter.

Gotlandsbageri återuppstår

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Fazer backar

Första Biofach för Business Sweden

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Ny mer klimatsmart kaffeförpackning

Studie: Konsumenten föredrar kartong

Framgång för Pricer

Ny ledamot till Cloettas styrelse

Mats Liedholm blir vd på Fazer

Ska stärka de nya produkternas marknadsposition i Sverige, Norden och norra Europa.

Mejeriet tror på kärlek vid första ögonkastet

På nytt jobb
Han lämnar Findus

De förvärvar Fiskexporten

Mer vego längs vägarna

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

Probi lyfte under året

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Coca-Cola går över till returpall

Salmonellavarning för fler rödbetsgroddar

Mackmyra behöver pengar

Nu kommer flytande ärtor i kaffet

Arla satsar på havre

Musslor kan bli framtidsmat i Östergötland

Löfbergs går in i kombuchaföretag

Klart med ny vd för FTI

Se alla Företagens egna nyheter

Lenze visar sina intelligenta automationslösningar för Intralogistik på LogiMAT 2019

Designpris till nya Shuttlesystemet

Ny röntgenmaskin XCB 0525

Ny affärsutvecklare på ebm-papst OEM-avdelning

EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitet

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Förslutning med premiumkvalitet

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Food waste: Air Liquide tar sitt ansvar med livsmedelsgaser som främjar hållbarheten på mat.

Nya partner på den svenska marknaden

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Nyfiken på ISO 45001 - Arbetsmiljöledning? Missa inte vårt kostnadsfria webinarium 22 februari!

Nomo ställer ut på industrimässa i Kalmar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Erbjudande för nya kunder

Besök oss i vår monter på Stockholm Furniture fair 2019

Helhetslösning hos AB H Brunner

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar ...

Nu upp till 100 enheter!

Sänd till en kollega

0.19