23948sdkhjf

Coop släpper ny e-handelsbomb

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Coop spänner musklerna och visar att man menar allvar med de digitala satsningarna. Efter det nya konceptet med avhämtning i butik – nu kan Fri Köpenskap avslöja att hemleveranserna på nätet även kommer att erbjudas på lördagar och söndagar.

Läs också: Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

– Vi har haft en väldigt fin tillväxttakt på nätet under en längre tid. Nu tar vi ännu ett steg för att förbättra kunderbjudandet, säger Niklas Zeitlin, operativ chef för online på Coop till Fri Köpenskap.

Med start på lördag den 13 oktober rullar verksamheten igång för leverans i Stockholms centrala delar ”innanför tullarna”.

– Det motsvarar ungefär 20 procent av vår planerade räckvidd. Planen är att vi utökar med nya upptagningsområden successivt för att till slut omfatta hela Storstockholm, förklarar Niklas Zeitlin.

Expansionen breddas varje helg och målbilden är att önskat upptagningsområde ska vara nått inom sex veckor.

Läs också: Coop ska hjälpa matentreprenörer att blomma

– Att inte utöka volymen kontrollerat vore att ta onödigt stora risker. Vi vill vara säkra på att vi kan upprätthålla den ordinarie kvaliteten på tjänsten.

Kan helgleveranserna spridas även utanför Storstockholm?

– Om vi ser att detta slår väl ut kan det bli aktuellt även i andra geografiska områden. Vilka marknader detta blir beror på efterfrågan.

Helgleveranserna kommer att ske mellan klockan 10.00 och 20.00 under både lördag och söndag. Kunderna kan boka så kallade ”slottider” i två timmars intervaller precis som under veckans övriga dagar. Ett erbjudande som enligt kedjan matchar de renodlade nätaktörerna i dagligvaruhandeln.

Läs också: Nya regler, canabinoider och matfusk

– Det har funnits en tydlig kundefterfrågan på helgleveranser så det har bara varit en tidsfråga egentligen.

Priset för hemleverans på vardagar ligger på 49 kronor. Under lördag och söndag höjs det till 79 kronor även om det inte täcker kedjans omkostnader. Både plock och logistik blir dyrare på helgen. Däremot blir servicegraden bättre.

– Vi stärker vårt totala erbjudande samtidigt som vi naturligtvis hoppas hitta nya volymer, konstaterar Niklas Zeitlin.

Att för stora delar av den ordinarie försäljningen skulle flytta till helgen är han inte orolig för.

– Man skulle lätt kunna tänka sig att det blir så fast i verkligheten ser det annorlunda ut. Under mina 19 år inom e-handeln så har köpcyklerna varit konstanta. Kunderna bunkrar upp tidigt under veckan med ett stort leveranstryck måndagar och tisdagar.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya direktörer till Bergendahls Food

Mjölkbönder i Danmark i tvist med Arla

Systembolaget stödjer arbete mot korruption

Äppelodlarna vill ta det kallt

Nu ökar utbudet av MSC-märkt svensk fisk

Estrella kombinerar chips med semlor

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

Klimatsmarta matformar för mikron

Maxgodis.se lägger ner

Burktappare Årets Ölutvecklare

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

1

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Vegme med två nya korvar

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Espresso House till dagligvaruhandeln

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Ny teknik för laxtransport på tåg

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Säkerhet över IO-Link!

Ökad produktivitet och förbättrad konkurrenskraft

Vägen till ett hållbart arbetsklimat -14/2 Webbinarium

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Sänd till en kollega

0.156