23948sdkhjf

De fann varandra via FMCG-mentorskap

Redan klart att det blir en ny omgång i höst av mentorprogrammet för FMCG-kvinnor.

FMCG-branschens första mentorprogram för kvinnor har gått i mål. Julia Kronlund och hennes mentor Siri Wikander är precis som Madeleine Eklund och hennes mentor Anette Björnlund eniga om att det har varit ett mycket givande utbyte.

Läs också: Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Bakom fast-moving consumer goods-branschens första mentorprogram för kvinnor finns nätverket Ladies of FMCG, som drivs av konsulterna Hanna Mannberg och Veronica Kumlien. Nätverket startades i januari 2018 och bara ett år senare har det första mentorprogrammet hunnit genomföra sin avslutningsträff och en ny omgång planeras.

Fri Köpenskap var med när mentorer och adepter träffades för att summera sina lärdomar.

– Det har varit enormt givande, säger Julia Kronlund, vd för Sevan.

– Givande för oss båda två, tillägger hennes mentor Siri Wikander, som har titeln director of people growth på Scandic Hotels.

Läs också: FMCG-stipendier i Skåne att söka

I deras fall har samtalen framför allt varit fokuserade på strategi- och affärsfrågor.

– Vi har benat i olika utmaningar och så har vi delat med oss av varandras nätverk, säger Siri Wikander.

Anette Björnlund, media och kommunikationschef på Valio, har haft Madeleine Eklund, trade marketing professional food service på Barilla, som adept. De två understryker också hur mentorprogrammet skapat nya kontaktytor.

– Anette har mer kunskap och erfarenhet och det har varit spännande att få en inblick i hennes vardag. Men hela gruppen att bidragit till att ge mig ett större nätverk, säger Madeleine Eklund.

Läs också: Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

– Jag tror att man i ett kvinnligt nätverk lägger upp saker på ett lite annat sätt, som gör att man känner sig lite tryggare, säger Anette Björnlund, som uppskattat upplägget med uppstyrda teman där hela gruppen har träffats ihop.

Julia Kronlund, som själv redan är vd och i höstas prisades för sitt ledarskap på Dagligvarugalan, har värdesatt att kunna prata med en person som står utanför hennes egen verksamhet och som kan vara totalt objektiv.

– Det handlar om ett ständigt lärande. Man behöver mentorer som utmanar en från alla olika fronter.

Erfarenheterna från det första mentorsprogrammet har överlag varit så positiva att Veronica Kumlien och Hanna Mannberg redan öppnat för ansökningar till en ny omgång. Totalt tio adeptplatser finns det att slåss om till höstens program (mer info här). Avgörande är att matchningen blir rätt.

Läs också: Så rankas leverantörerna

Inför det första programmet delade Ladies of FMCG också ut fyra stipendier ihop med Fri Köpenskap och Academic Search.

– Vi fick in fantastiskt många ansökningar. Därför hoppas vi hitta samarbetspartners som vill dela ut stipendier även till hösten mentorprogram, säger Veronica Kumlien.

Utöver mentorprogrammet så ordnar Ladies of FMCG även nätverksträffar och mingel. Just nu är dessutom Hanna Mannberg och Veronica Kumlien i startgroparna med en undersökning. Planen är att ta fram ett eget Ladies Career Index, en unik undersökning om vad kvinnor i branschen värdesätter hos sina arbetsgivare och vilka arbetsplatser de rekommenderar till andra.

Undersökningen kommer att skickas ut till nätverkets cirka 1 200 medlemmar i början av mars. Resultatet presenteras senare i vår.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109