23948sdkhjf

Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Knappt hälften av kvinnorna i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Det visar en ny undersökning genomförd av nätverket Ladies of FMCG som nu lanserar ett årligt Ladies Career Index.

 Vad är det?

Det är ett lojalitetsindex som mäter hur våra medlemmar trivs på jobbet, säger Veronica Kumlien, en av grundarna av nätverket.

Läs också: FMCG-stipendier i Skåne att söka

Varför har ni gjort undersökningen?

Vi vill förstå vad kvinnor i dagligvarubranschen värdesätter hos sin arbetsgivare, vilka företag de rekommenderar, hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet och vad som är viktigt för att trivas på arbetsplatsen.

Undersökningen syftar till att få reda på hur man ska få fler kvinnor att stanna i branschen och att locka fler till nyckelpositioner.

Vad fick ni för svar?

Läs också: De fann varandra via FMCG-mentorskap

Knappt hälften av kvinnor i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Resultatet visar att endast 43 procent anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 procent är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

– De som svarat på webbenkäten säger att de vill ha mer kompetensförsörjning och att trivsel är en mycket viktig faktor, likaså feedback från chefen, vilket ficklågtbetyg i undersökningen.

– Man trivs mycket bättre i små företag där man framhåller bra arbetskamrateroch frihet under ansvar samt sunda värderingar från ledningen.

Vad förvånade dig med svaren?

Läs också: Höginkomsttagare har störst förtroende för livsmedelsindustrin

Lojaliteten är som högst bland nyanställda medarbetare som arbetat på företaget i mindre än ett år. Det som förvånade mig är dock att lojaliteten sjunker avsevärt bland de som har varit anställda hos samma arbetsgivare mellan ett och fem år.

Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig. Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare.

Hur går ni vidare med svaren?

Resultatet ska presenteras för medlemmarna i veckan och senare i september under möten i Stockholm och Malmö. Då kommer vi och en expert på ledarskap att presentera och prata om resultatet. Som exempel ska vi ta upp hur man kan öka kompetensförsörjningen.

– Under hösten följer vi upp svaren och vi vill också berätta för företagen om resultaten. Näst år får vi jämföra med en ny mätning och följer utvecklingen.

Om undersökningen:

Ladies of FMCG ställde frågan till 1 400 medlemmar och 300 svarade. De 300 svaranden kommer från fler än 70 företag och det visade sig att endast 43 procent anser sig vara ambassadörer för sin arbetsgivare. Över 55 procent är passiva eller missnöjda med arbetsgivaren. Undersökningen visar att de som är mest lojala finns i åldern 51–60 år.

Ladies of FMCG har tillsammans med undersökningsföretaget Market Direction satt ihop webbenkäten. Metoden som använts är Net Promotor Score (NPS).

Ladies of FMCG drivs av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien och är ett kostnadsfritt nätverk för kvinnor inom FMCG och finns på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Potatisen har svängt tillbaka

Quorns vd lämnar efter tio år

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Här är branschens tio största kooperativa företag

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Nya regler, canabinoider och matfusk

Julskinkan krymper

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Frukt- och gröntgrossister går samman – blir en av landets största

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

De vann Lidls hållbarhetspris

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Förpackningsmässor slås ihop under varumärket Empack

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Pilot dras igång i Jordbro i början av 2020.

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Tulips bacon Ä-märks

Ledamot lämnar Simris Alg

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Först med veganska revbensspjäll

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Midsona ändrar i koncernledningen

Spendrups styr om till återvunnet

Impossible foods vill dubbla i värde

Det svenska julbordet blir grönare

Se alla Företagens egna nyheter

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Tack, till alla er som kom och besökte KIPP på Elmia!

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Luleå 2...

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Sänd till en kollega

0.171