23948sdkhjf

Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Knappt hälften av kvinnorna i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Det visar en ny undersökning genomförd av nätverket Ladies of FMCG som nu lanserar ett årligt Ladies Career Index.

 Vad är det?

Det är ett lojalitetsindex som mäter hur våra medlemmar trivs på jobbet, säger Veronica Kumlien, en av grundarna av nätverket.

Läs också: Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Varför har ni gjort undersökningen?

Vi vill förstå vad kvinnor i dagligvarubranschen värdesätter hos sin arbetsgivare, vilka företag de rekommenderar, hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet och vad som är viktigt för att trivas på arbetsplatsen.

Undersökningen syftar till att få reda på hur man ska få fler kvinnor att stanna i branschen och att locka fler till nyckelpositioner.

Vad fick ni för svar?

Läs också: Största varselmånaden i historien

Knappt hälften av kvinnor i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Resultatet visar att endast 43 procent anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 procent är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

– De som svarat på webbenkäten säger att de vill ha mer kompetensförsörjning och att trivsel är en mycket viktig faktor, likaså feedback från chefen, vilket ficklågtbetyg i undersökningen.

– Man trivs mycket bättre i små företag där man framhåller bra arbetskamrateroch frihet under ansvar samt sunda värderingar från ledningen.

Vad förvånade dig med svaren?

Läs också: FMCG-stipendier i Skåne att söka

Lojaliteten är som högst bland nyanställda medarbetare som arbetat på företaget i mindre än ett år. Det som förvånade mig är dock att lojaliteten sjunker avsevärt bland de som har varit anställda hos samma arbetsgivare mellan ett och fem år.

Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig. Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare.

Hur går ni vidare med svaren?

Resultatet ska presenteras för medlemmarna i veckan och senare i september under möten i Stockholm och Malmö. Då kommer vi och en expert på ledarskap att presentera och prata om resultatet. Som exempel ska vi ta upp hur man kan öka kompetensförsörjningen.

– Under hösten följer vi upp svaren och vi vill också berätta för företagen om resultaten. Näst år får vi jämföra med en ny mätning och följer utvecklingen.

Om undersökningen:

Ladies of FMCG ställde frågan till 1 400 medlemmar och 300 svarade. De 300 svaranden kommer från fler än 70 företag och det visade sig att endast 43 procent anser sig vara ambassadörer för sin arbetsgivare. Över 55 procent är passiva eller missnöjda med arbetsgivaren. Undersökningen visar att de som är mest lojala finns i åldern 51–60 år.

Ladies of FMCG har tillsammans med undersökningsföretaget Market Direction satt ihop webbenkäten. Metoden som använts är Net Promotor Score (NPS).

Ladies of FMCG drivs av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien och är ett kostnadsfritt nätverk för kvinnor inom FMCG och finns på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

Midsona köper Gainomax

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Ägarskifte i Green Sales Distributions

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Veg of Lund startar försäljning i Kina

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

1

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Ny kokosdryck ska smaka som mellanmjölk

Svensk kvarg på export till Frankrike

Nytt kafferosteri till Sickla

Lantmännen köper norskt bageri

Kinesiska Zhenmeat lanserar växtbaserat fläsk och kräftor

Brödöl lanseras på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Eurofins bidrar till storskalig testning av COVID-19

Öka effektiviteten i biogas-processen

​Hydroscand utökar sortimentet inom bevattning

Tekniskt glas tillgänglig från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Systemfokus hos AxFlow

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Sänd till en kollega

0.172