23948sdkhjf

Ägnat ett år åt osötad ketchup

Felix osötade ketchup har varit på tapeten tidigare. Produkten kom då inte hela vägen fram.

   Jag gillar utmaningar och att testa gamla sanningar. Som att osötad ketchup inte fungerar. Nu har vi tagit fram en produkt som ligger perfekt i tiden som vi tror på starkt, säger Rebecca Eliasson, produktutvecklare på Orkla.

Ketchupen har varit på marknaden hos Willys sedan vecka 4 och hos övriga kedjor sedan vecka 7.

– Vi har fått in kommentarer på Facebook och genom vår egen konsumentkontakt. Vi har redan fått mycket kommentarer kring den osötade ketchupen som ”Varför har det dröjt så länge”.

Det svåraste med ketchupen har varit att balansera smakerna.

– Socker har en fyllighet men vi har jobbat med tomater, våra speciella Felixkryddor, syra- och saltbalans. 40 recept har jag kokat i vårt innovationskök. Vi testade också att blanda i fruktpuré men gick tillbaka till tomater.

1. Vad har du
fokuserat på hittills?

– Senaste året har jag fokuserat på osötad ketchup. Att den ska slå på marknaden.

2. Vad är viktigast
just nu?

– Fortsättningsvis att ketchupen ska gå bra och uppföljare i samma anda.

3. Vad händer inom
5 år?

– Trenden med hälsosamma och hållbara livsmedel fortsätter och blir ännu starkare. Hela produkten ska vara hållbar. Smaken är i fokus.

Vad gör du en dag på jobbet?

– Det är väldigt varierande och roligt. Jag förflyttar sig mellan innovationsköket i Eslöv och huvudkontoret i Malmö. När jag har gjort ett provkok klart i liten volym ska ketchupen dras upp till fabriksskala. Då kan nya smaker och ny konsistens dyka upp.

Ketchupen testas tillsammans med projektgruppen (marknads- och säljavdelning), justeras och testas i externa smaktest på målgruppen, som för denna produkt är barnfamiljer.

– Det tog ett halvår att få fram ketchupen till färdig produkt, vilket är ganska snabb takt och det underlättar verkligen att vi har hela organisationen på plats här i södra Sverige.

Med produktutveckling jobbar man i olika team knutet till produkten. Rebecca Eliasson som jobbar med, förutom ketchup, även såser, dressingar och inlagda grönsaker. Fem personer ingår i teamet.

Idéer till nya produkter föds på olika sätt. Orkla följer trender i omvärlden och åker på resor för inspiration. En annan viktig del är konsumenternas input.

– Marknad-, sälj- och innovationsavdelningen deltar tillsammans i idéfasen men mitt egentliga jobb tar vid när idén ska förverkligas.

Vilka svårigheter kan man stöta på?

– En produkt ska ha sin unikitet men också tilltala flertalet av våra konsumenter i målgruppen. Smak ska alltid vara i fokus.  Svenska konsumenter är öppna för nya trender och smaker, vilket gör det väldigt spännande att jobba så mot den svenska marknaden. Sen så har vi ju våra smaktester som är väldigt viktiga för oss. Inga produkter som inte slår högt i smaktester släpps ut på marknaden.

– Om många påpekar samma sak ändrar vi receptet.

Att se en produkt hon jobbat fram i innovationsköket bli till en färdig produkt i vännernas kylskåp är något som Rebecca Eliasson triggas av.

– Omväxlingen i arbetet är också rolig. Ketchupen är den största lanseringen jag varit med om och hållbara livsmedel är jag personligt intresserad av. Socker- och salthalten är något vi jobbar med.

Innan hon jobbade med den osötade ketchupen så tog hon fram Felix ekologiska hamburgerdressing.

Konsumenten behöver ibland vägledning i sina val av produkter, anser hon.

– Vi tar fram produkter som vi ser behövs men som konsumenten inte alltid vet att hon behöver. Det går mot mer hälsosamma produkter och bättre och mer klimatsmarta förpackningar, som returplast i ketchupflaskan.

Konsumentkontakten på Orkla skickar vidare frågor till Rebecca Eliasson från kunderna om produkter.

– Det är kontakt via mail, telefon och Facebook. Det är viktigt att informationen kommer tillbaka till frågeställaren snabbt.

B Aktuell: Har nyligen lanserat Felix osötade ketchup.

B Namn: Rebecca Eliasson.

B Titel: produktutvecklare på Orkla.

B Ålder: 35 år.

B Familj: Man Peter, son 2,5 år Albin och ett syskon på väg.

B Fritidsintressen: Dansar bugg. Umgås med familjen. Middagar med vänner.

B Utbildning: Magisterexamen i kemi, inriktning livsmedel vid Kalmar universitet.

B Bakgrund: Två år på Polarbröd som kvalitetstekniker och produktutvecklare. 5 år på Kavli, produktutveckling. Ketchup, sås, dressing med mera. Orala från december 2015.

B Mentor: Nej, vill gå min egen väg, men hittar ständigt inspiration från personer runt omkring mig både i jobbet och privat.

B Bästa beslutet: Valet av utbildning. Alltid gillat livsmedel.

Rebecca Eliasson har alltid tyckt att Orkla är ett spännande företag med bred portfölj. Det är cirka 250 personer anställda i Malmö varav 38 på innovationavdelningen och där 17 personer är produktutvecklare. På hela Orkla Foods Sverige finns 1 500 anställda.

Rebecca Eliasson trivs väldig bra på Orkla och ser framåt.

– Jag vill jobba med hållbara livsmedel och hur livsmedlen påverkar miljön. I den mån det går har vi lokalproducerade råvaror. Det finns dock inte tillräckliga mängder i Sverige. Som nästa steg skulle jag till exempel kunna se att vi tar konceptet med osötad ketchup vidare i sås- och dressingkategorin.

– Det är så spännande i branschen och alla är intresserade av mat och nyheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078