23948sdkhjf

Ägnat ett år åt osötad ketchup

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Felix osötade ketchup har varit på tapeten tidigare. Produkten kom då inte hela vägen fram.

   Jag gillar utmaningar och att testa gamla sanningar. Som att osötad ketchup inte fungerar. Nu har vi tagit fram en produkt som ligger perfekt i tiden som vi tror på starkt, säger Rebecca Eliasson, produktutvecklare på Orkla.

Ketchupen har varit på marknaden hos Willys sedan vecka 4 och hos övriga kedjor sedan vecka 7.

– Vi har fått in kommentarer på Facebook och genom vår egen konsumentkontakt. Vi har redan fått mycket kommentarer kring den osötade ketchupen som ”Varför har det dröjt så länge”.

Det svåraste med ketchupen har varit att balansera smakerna.

– Socker har en fyllighet men vi har jobbat med tomater, våra speciella Felixkryddor, syra- och saltbalans. 40 recept har jag kokat i vårt innovationskök. Vi testade också att blanda i fruktpuré men gick tillbaka till tomater.

1. Vad har du
fokuserat på hittills?

– Senaste året har jag fokuserat på osötad ketchup. Att den ska slå på marknaden.

2. Vad är viktigast
just nu?

– Fortsättningsvis att ketchupen ska gå bra och uppföljare i samma anda.

3. Vad händer inom
5 år?

– Trenden med hälsosamma och hållbara livsmedel fortsätter och blir ännu starkare. Hela produkten ska vara hållbar. Smaken är i fokus.

Vad gör du en dag på jobbet?

– Det är väldigt varierande och roligt. Jag förflyttar sig mellan innovationsköket i Eslöv och huvudkontoret i Malmö. När jag har gjort ett provkok klart i liten volym ska ketchupen dras upp till fabriksskala. Då kan nya smaker och ny konsistens dyka upp.

Ketchupen testas tillsammans med projektgruppen (marknads- och säljavdelning), justeras och testas i externa smaktest på målgruppen, som för denna produkt är barnfamiljer.

– Det tog ett halvår att få fram ketchupen till färdig produkt, vilket är ganska snabb takt och det underlättar verkligen att vi har hela organisationen på plats här i södra Sverige.

Med produktutveckling jobbar man i olika team knutet till produkten. Rebecca Eliasson som jobbar med, förutom ketchup, även såser, dressingar och inlagda grönsaker. Fem personer ingår i teamet.

Idéer till nya produkter föds på olika sätt. Orkla följer trender i omvärlden och åker på resor för inspiration. En annan viktig del är konsumenternas input.

– Marknad-, sälj- och innovationsavdelningen deltar tillsammans i idéfasen men mitt egentliga jobb tar vid när idén ska förverkligas.

Vilka svårigheter kan man stöta på?

– En produkt ska ha sin unikitet men också tilltala flertalet av våra konsumenter i målgruppen. Smak ska alltid vara i fokus.  Svenska konsumenter är öppna för nya trender och smaker, vilket gör det väldigt spännande att jobba så mot den svenska marknaden. Sen så har vi ju våra smaktester som är väldigt viktiga för oss. Inga produkter som inte slår högt i smaktester släpps ut på marknaden.

– Om många påpekar samma sak ändrar vi receptet.

Att se en produkt hon jobbat fram i innovationsköket bli till en färdig produkt i vännernas kylskåp är något som Rebecca Eliasson triggas av.

– Omväxlingen i arbetet är också rolig. Ketchupen är den största lanseringen jag varit med om och hållbara livsmedel är jag personligt intresserad av. Socker- och salthalten är något vi jobbar med.

Innan hon jobbade med den osötade ketchupen så tog hon fram Felix ekologiska hamburgerdressing.

Konsumenten behöver ibland vägledning i sina val av produkter, anser hon.

– Vi tar fram produkter som vi ser behövs men som konsumenten inte alltid vet att hon behöver. Det går mot mer hälsosamma produkter och bättre och mer klimatsmarta förpackningar, som returplast i ketchupflaskan.

Konsumentkontakten på Orkla skickar vidare frågor till Rebecca Eliasson från kunderna om produkter.

– Det är kontakt via mail, telefon och Facebook. Det är viktigt att informationen kommer tillbaka till frågeställaren snabbt.

B Aktuell: Har nyligen lanserat Felix osötade ketchup.

B Namn: Rebecca Eliasson.

B Titel: produktutvecklare på Orkla.

B Ålder: 35 år.

B Familj: Man Peter, son 2,5 år Albin och ett syskon på väg.

B Fritidsintressen: Dansar bugg. Umgås med familjen. Middagar med vänner.

B Utbildning: Magisterexamen i kemi, inriktning livsmedel vid Kalmar universitet.

B Bakgrund: Två år på Polarbröd som kvalitetstekniker och produktutvecklare. 5 år på Kavli, produktutveckling. Ketchup, sås, dressing med mera. Orala från december 2015.

B Mentor: Nej, vill gå min egen väg, men hittar ständigt inspiration från personer runt omkring mig både i jobbet och privat.

B Bästa beslutet: Valet av utbildning. Alltid gillat livsmedel.

Rebecca Eliasson har alltid tyckt att Orkla är ett spännande företag med bred portfölj. Det är cirka 250 personer anställda i Malmö varav 38 på innovationavdelningen och där 17 personer är produktutvecklare. På hela Orkla Foods Sverige finns 1 500 anställda.

Rebecca Eliasson trivs väldig bra på Orkla och ser framåt.

– Jag vill jobba med hållbara livsmedel och hur livsmedlen påverkar miljön. I den mån det går har vi lokalproducerade råvaror. Det finns dock inte tillräckliga mängder i Sverige. Som nästa steg skulle jag till exempel kunna se att vi tar konceptet med osötad ketchup vidare i sås- och dressingkategorin.

– Det är så spännande i branschen och alla är intresserade av mat och nyheter.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Vanligt insektsmedel kan fasas ut

Listan: Här är alla finalister i Dagligvarugalan 2019

Se filmen där alla finalister presenteras på Fri Köpenskaps Facebooksida.

Santa Maria skrotar konservburken

Di Luca i nytt logistikavtal

De ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vill tillverka bordssalt och gödsel av skog

Carlsberg backar i Europa - kliver fram i Asien

Fazers finska köp är klart

De ska säkra framtidens snacksförsörjning

Anrikt konditori i konkurs

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Fodi vill expandera - tar in miljoner

Glass i stora kajaklass

Produktnytt
Rosa salt för syns skull

Minskad försäljning för convenience

På nytt jobb
Hon går från Fazer till Arla

Tar över som chef för Foodservice.

Här hamnar Axfoods nästa snabbgross-butik

Debatt
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Fiskodling "Säker hamn" – storbank uppgraderar bolag

Dalarna vill se landbaserad fiskodling

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Förlust för Simris Alg

På nytt jobb
Han tar över som vd för Kronfågel

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Räkskal kan bli kläder

Strid om avokado kan ligga bakom massaker

Carlsberg säljer bättre än väntat

Tulip i stor kinesisk pizza-affär

På nytt jobb
Bayn nyrekryterar inför exportsatsning

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

På nytt jobb
Han blir ny vd på Delicato

Göteborg blir inte 100 procent ekologiskt

Fler kräftor i år

Tunga blåbär faller från riset

Se alla Företagens egna nyheter

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Värmerutor från Mirit Glas

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrkan

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Alfa Laval Think Top V50 och V70

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Trevlig Sommar

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

Dacapo Stainless blir auktoriserad distributör för GEA Tuchenhagen

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Lagafors önskar alla en Glad Sommar

Sänd till en kollega

0.454