23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

Livsmedels- och dagligvarujättarna Nestle och Unilever släppte sina delårsrapporter för det första kvartalet under torsdagsmorgonen, ett kvartal som lyftes av framsteg inom utvecklingsmarknader.

Nestle rapporterade en organisk omsättningstillväxt på 3,4 procent totalt. Det  var bättre än Bloombergs konsensusestimat på 2,8 procent. I utvecklingsmarknader steg omsättningen 6,3 procent medan försäljningen i mer välutvecklade marknader steg 1,2 procent.

Tillväxten har fått särskilt stöd av förbättrad marknad i Brasilien, samtidigt

som försäljningen i Kina och USA är bibehållet stark. Totalt var försäljningen 22,2 miljarder schweizerfranc, mot analytikerkonsensus 22,1 miljarder schweizerfranc.

Det redovisade kvartalet är det starkaste sedan 2016 och en bakomliggande

faktor är prishöjningar och stark efterfrågan på Purina, ett varumärke inom

segmentet husdjursfoder. Guidningen framåt bibehålls.

Också Unilever inledde året med bättre tillväxt än väntat efter att ha noterat

"solid tillväxt ledd av utvecklingsmarknader". Den underliggande

försäljningen steg 3,1 procent i första kvartalet, enligt rapporten. Väntat

var 2,8 procent tillväxt.

Särskilt Asien ligger bakom lyftet.

"Vi väntar oss se en helårsförsäljning i nedre delen av intervallet för vårt

långsiktiga tillväxtmål 3-5%" skriver vd Alan Jope i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.082