23948sdkhjf

Hennes godis har gått från spisen till rikslansering

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Saray Serray, utbildad apotekare och kost- och friskvårdsexper från Mölndal såg en lucka på godismarknaden - och skred direkt till verket. Måndagen den 13 maj listas hennes godis i över 850 butiker i hela landet.

Nu två och ett halvt år senare listas hennes godis, Wellibites, på alla de stora kedjorna och säljer slut på apoteken. Men det hela började i en mycket mer blygsam skala för två och ett halvt år sedan.

– Min systerdotter var tre år då och skulle precis till att börja äta godis. Men med min kunskap om vad vanligt godis innehåller kände jag att jag inte ville att hon skulle äta det som fanns på marknaden, säger Sara Serray.

Sagt och gjort så började hon att koka ihop sitt eget godis, något som hon aldrig tidigare gjort.

– Men jag hade ju vana vid att labba innan när jag utbildade mig och då fick vi lära oss väldigt mycket om matlagning och näringslära, så intresset har jag alltid haft.

Godiset som idag kommer i tre olika smakvarianter innehåller 40 procent färre kalorier än vanligt godis, är helt sockerfritt, innehåller endast naturliga färgämnen och är enligt Sara Serray det enda godiset på marknaden som innehåller vitaminer och mineraler.

Men en bra produkt är bara halva delen av en lyckad lansering, den måste även nå kunderna. Sara Serray hittade snabbt en mentor som jobbat med godis i 50 år och en fabrik som var intresserade av godiset. Därefter blev hon antagen till ett inkubatorprogram samt fick en mycket erfaren rådgivare, Mats Bejmyr, som har lång erfarenhet av DVH-branschen. Men den kanske allra viktigaste nyckelbiten i Wellibites framgång kan enligt Sara Serray vara en Coop Västs vd Ronnie Wångdahl som redan från början var med på noterna och gav den oprövade godistillverkaren en chans.

– Ronnie är superbra. Han har uppmuntrat mig hur mycket som helst då han ser verkligen till att få in små lokala leverantörer. Jag fick tillgång till fem stormarknader och efter det har det bara exploderat. Jag har fått nypa mig i armen för att det går så himla bra, säger Sara Serray.

– Hamnar man på Coop så betyder det något. Då lyfter andra aktörer på ögonbrynen och frågar sig vad det är för en produkt. Det var verkligen jätteviktigt för mig att hamna på Coop.

Efter lanseringen på Coop i slutet av augusti förra året tog det verkligen fart. Bland annat flera Icahandlare hörde av sig om att ta in godiset och Google serverar nu Wellibites till personalen på sitt huvudkontor. Även apoteken har fått upp ögonen för godiset på grund av dess hälsosamma profil, samt Göteborgs universitet och Umeå universitetssjukhus. Men enligt Sara Serray handlar det inte bara om hur nyttigt godiset är.

– Barn väljer själva det här godiset och de tänker ju inte på näringsinnehåll och annat, utan bara på om det är gott eller inte. Smaken är lika viktig som det hälsosamma, säger hon.

Lanseringen som inleds nu gäller de tre stora kedjorna, Coop, Ica och Axfood samt Kronans apotek, Lloyds Apotek och Apoteksgruppen. Apotea och Apoteket Hjärtat listade redan Wellibites tidigare. Från och med måndagen den 13 maj kommer även säljbolaget Movement Sales Partner att bearbeta produkten och Wellibites har även etablerat kontakt med en erfaren marknadsbyrå för vidare marknadsföring.

Under den här tiden har Sara Serray fått lära sig allt om entreprenörskap och matproduktion från grunden och idag jobbar hon heltid, nästan 16 timmar om dagen, med en ledig dag i veckan, med att få ut sina produkter på marknaden, och förhoppningvis även kunna ägna sig åt produktutveckling.

– Tiden är ett problem, men jag tycker det är så kul. Första veckan jag var ute i handeln och såg hur folk höll i min påse var en konstig känsla. Det är som att se sin bebis; som jag bara sett i mitt huvud och på datorskärmen helt plötsligt finnas i verkligheten, säger hon.

Mer om: Wellibites
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Semper slutar med palmolja

Stor framgång för reko-ring

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Ålfiskeförbudet fortsätter

SIA Glass designar för återanvändning

1

Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Atrias grillar på finska bibliotek

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Den platta vinflaskan gör entré

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Ny vd för Trensums Food

Ny vd för Peckas naturodlingar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

AI ska minska svinnet i växthuset

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Anrikt bageri i konkurs

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Se alla Företagens egna nyheter

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Sänd till en kollega

0.141