23948sdkhjf

Näringslivsmedalj med kunglig glans till Fabrique

Kungliga Patriotiska sällskapet har delat ut 2019 års näringslivsmedaljer. Bland de som belönades för sina hedervärda insatser återfinns bageriet Fabriques grundare Charlotta och David Zetterström. De fick ta emot medaljer av guld ur prins Carl Philips hand.

Läs också: Bagerierna sanerar surdegsbröd

– Du måsta brinna för det du gör, vara nördigt intresserad, tycka det är så kul så att du vill jobba med det jämt och hela tiden! Hemligheten med Fabriques framgång är att vi varje dag har superfokus på våra produkter. De ska vara så perfekta och bra som möjligt, kommenterar Charlotta och David Zetterström sin framgång med företaget.

Kungl Patriotiska sällskapet stiftades 1766 och sällskapets stadgar fastställdes av Gustav III år 1772. 1982 instiftade sällskapet en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis.

Här är motiveringen för medaljerna till Fabrique: 

Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Sällskapets motivering:
Fabrique är ett ungt företag, väl känt i Stockholm. ”Konceptet är enkelt”, skriver de på sin webbplats, ”vi bakar surdegsbröd med rena naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.” För över tio år sedan satte Charlotta och David Zetterström igång. Nu har man över 100 miljoner i omsättning med ett 100-tal anställda och ett tjugutal butiker varav fyra i London. Bröd har på senare tid blivit en livsstilsprodukt i linje med att vi mer och mer uppskattar en rad olika sorters hantverk och gediget tillverkade vardagsprodukter. Med studier i ekonomi, med flera år av erfarenheter från golvet i branschen och en stor passion satte de igång. Väl förberedda, kan tyckas. ”Men vi hade ingen riktig plan eller strategi, annat än att vi ville baka bra bröd, och vi bara öppnade dörren första dagen …”, har de sagt. Konceptet blev en succé. Om allt detta kan ni läsa i boken om hela kärlekssagan i och till brödfabriken: Fabrique – all you need is bröd and love. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.281