23948sdkhjf

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Det första kvartalet 2019 har varit ett försiktigt sådant för de svenska livsmedelsföretagen som visar en mer eller mindre oförändrad försäljning på hemma- respektive exportmarknaden, det framgår av Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev.

Läs också: Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Företagens kostnader för insatsvaror fortsatte att öka och den svåra torkan påverkar fortfarande råvarupriserna, samtidigt som företagen också tyngs ner av den svaga kronan som sedan årsskiftet försvagats med 6 procent gentemot euron och 7 procent mot den amerikanska dollarn.

– Sammantaget innebär detta tyvärr att företagens inköpskostnader kommer att fortsätta öka de kommande månaderna. På den positiva sidan kan man se att producenternas kostnadsökningar efter fjolårets torka har börjat nå ut till livsmedelsbutikerna, det vill säga producenterna har börjat få mer betalt för sina produkter, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

I Konjunkturbrevet har Livsmedelsföretagen även passat på fråga sina medlemsföretag om den svenska industrins styrkor respektive svagheter. I topp tre av styrkorna listades i fallande ordning rättssäkerhet, politisk stabilitet samt trendkänsliga konsumenter.

– Rättssäkerhet och politisk stabilitet är grundläggande förutsättningar för att driva företag och en stor del av förklaringen bakom Sveriges framgångar de senaste hundra åren. Det är faktorer som är lätta för oss i Sverige att ta för givet, men många av våra medlemmar är verksamma i länder med mer eller mindre godtycklig lagtillämpning och det är extremt utmanande, säger Carl Eckerdal.

Bland svagheterna listade företagen Sveriges utanförskap från euron, arbetskraftskostnader och det geografiska läget som de största svagheterna gentemot konkurrerande länder.

– Ska man ha höga arbetskraftskostnader och stora löneökningar måste de matchas av ökningar i produktivitet. Tyvärr ser vi sedan ett antal år tillbaka att produktivitetsökningen avtar, och i kombination med hård konkurrens från låglöneländer blir detta en giftig cocktail för industrin, säger Carl Eckerdahl.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Vegme med två nya korvar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Espresso House till dagligvaruhandeln

Atria sänker prognosen

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Kale United vill bli en vegansk folkaktie

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

HK Scan lämnar Siljans Chark

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Sänd till en kollega

0.157