23948sdkhjf

WWF till attack mot Halloumin – Fontana försvarar sig

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de svenska".

Halloumin har hamnat i blåsvädret efter att Världsnaturfonden, WWF, gått ut och kritiserat den cypriotiska stoltheten. Bland annat hävdar de att osten inte kommer att få grönt ljus i deras konsumentguide som lanseras i höst.

Läs också: McDonald's har slut på halloumi

Orsaken, enligt WWF, är att Cypern, i jämförelse med övriga europeiska länder, ger mest antibiotika till sina lantbruksdjur. Nästan 40 gånger mer än svenska djur enligt Europeiska läkemedelsmyndigheten, ESVAC.

– Halloumi är en av de produkterna som ersätter kött på tallriken. Om man tror att man gör ett bra val, då är det viktigt att ha ett bra underlag. Det kan faktiskt vara så att det valet är sämre än den köttbit man just valde bort. Det är en risk som vi på WWF vill belysa. Vi vill hjälpa konsumenterna att välja rätt, säger Anna Richert, matexpert på WWF till SVT.

Och den salta gnissliga osten är omåttligt populär bland svenskarna. Endast Storbritannien köper in mer halloumi än Sverige om man ser till mängd. 4,5 miljoner kilo importeras årligen, vilket är mest i världen per capita.

– Det var min far som tog halloumin till Sverige 1984, berättar Loizos Papadopoulos, vd på familjeföretaget Fontana för Food Supplys systertidning Fri Köpenskap.

Läs också: Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Bortsett från emv är de störst på den svenska marknaden.

Först och främst vill vi förtydliga att det inte finns någon antibiotika i våra halloumiprodukter. Det kan vi garantera.

Men problemet handlar inte bara om produkterna i sig utan om resistenta bakterier till följd av antibiotikaanvändning i djurhållningen. Fontana menar att man ser allvarligt på problemet.

– Vi uppmuntrar att folk uppmärksammar det och vi har under en väldigt lång tid jobbat aktivt för att påverka användandet av antibiotika. Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de restriktiva krav som finns i användning av antibiotika i Sverige.

Dessa är de krav som Fontana ställer på sina leverantörer:

  • Att leverantören inte använder antibiotika i tillväxtbefrämjande eller förebyggande syfte.
  • Att leverantören följer EU:s lagstiftning.
  • Att leverantören är tredjepartscertifierade.
  • Att leverantören arbetar aktivt för att minska användningen av antibiotika tillsammans med sina mjölkbönder.
  • Att leverantören säkrar att det inte finns risk för spår av antibiotika i mjölken.

En del i förklaringen till varför Cypern har en hög antibiotikaanvändning handlar enligt Loizos Papadopoulos om att produktionen delas upp bland många små gårdar. Som ett förhållandevis stort företag är det lättare att ta kontrollen.

– Vi jobbar med en fabrik som producerar vår halloumi och när det gäller till exempel den ekologiska så kommer all mjölk från vår egen farm där vi helt kontrollerar processen själva. Vi började med ekologiska produkter redan för tio år sedan och står för 95 procent av all ekologisk mjölk på Cypern.

Mer om: Fontana | Halloumi | WWF
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bagerierna som säljer flest semlor

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

De är Sveriges grönaste varumärken

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Arlas vinst ökade marginellt

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Notura byter från metall till kartong

Fiskeriet bygger egen säljkår

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Sänd till en kollega

0.125