23948sdkhjf

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Burktillverkaren Ardagh visar upp nya exempel på avancerad prägling av dryckesburkar. Nu återigen i samarbete med belgiska bryggerijätten AB Inbev för ölsorten Jupiler.

I det senaste exemplet har Jupilers klassiska räfflor som vertikala stapelliknande fördjupningar från glasflaskan efterliknats på burken med mycket hög precision. Ardagh har utvecklat en förfinad teknik och verktyg som nu gör det möjligt för varumärkesägare att på ett högst raffinerat sätt profilera sitt varumärke även med burkens design.

Den nya burken är en uppdatering och förfining av den första framgångsrika burkdesignen som Ardagh gjorde för Jupiler 2014 på 33 cl och 50 cl burkar och som fick stort genomslag i såväl försäljning som varumärkesidentitet på den belgiska marknaden. Den nya designens räfflade yta ger förutom ett starkt igenkännande även en funktionell egenskap. En undersökning gjord av AB Inbev (ABI) och Diabatix, ett belgiskt företag specialiserat på termiska egenskaper, visar att ölen i den nya burken håller sig kall längre till följd av den minskade kontaktytan mellan burken och handen.

Men att åstadkomma den avancerade ytkonstruktionen är inte för vem som helst. Så här säger Product Application Manager i Ardagh Group’s European Metal division, John Reed;
– Att pressa en design till en burkvägg som bara är 0,1 mm tjock, måste göras på ett korrekt sätt och i rätt områden. Det finns ingen handbok för detta, bara erfarenheterna under de senaste 15 åren med att använda präglingsteknologi. En kritisk aspekt av denna teknik är att ju större området som ska präglas, desto grundare och mindre väl definierat är det tryck som skapats av verktyget – vilket gjorde längden och djupet på räfflorna i den nya Jupiler-designen till en betydande utmaning.

Ett första steg vid utvecklingen av den nya designen var att dela upp räfflorna i korta sektioner, men för att uppnå det nödvändiga djupet av prägling, var man tvungen att gå tillbaka till ritbordet och till Ardaghs verktygsleverantör för att ändra hur präglingsverktyget skärs ut. Resultatet blev ett verktyg som kunde kombinera både skärpa och djup för att skapa en präglad burk vars detaljer i ännu högre grad reflekterar det utseende som Jupilers räfflade glas har och tillfredsställer ABI: s hålla-sig-kall-längre-koncept.

Vid lackningen av burkens dekor har man dessutom valt att förstärka höjdskillnaden i burkens räfflor genom att lämna fördjupningar i naken ren aluminium som kontrasterar mot den intensivt röda färgen som är Jupilers signum.

Enligt John Reed är intresset för prägling pånyttfött, särskilt bland bryggerier.
– Bryggare letar efter sätt att skapa premiumprofil för sina öl. Innovationerna från produktutvecklingen med Jupiler ger oss fördelar på ett större plan. Det ger oss möjlighet att ta en ny titt på prägling för att med ny kunskap och teknik i bagaget skapa mer komplicerade mönster för en stark profil som står ut i segmentet.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Evanoff Group rekryterar produktchef från Ica

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Krav utvecklar sin butikscertifiering

Valio lanserar havre till kaffet

Hungrig läggs ned

Internationellt prestigefullt designpris till Paolos

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De vann årets Livsmedelspris

Zeta intar Circle K

Surt sa Arla om årets smak

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Pressade Norrmejerier levererar ny strategi

Mr Cake är årets företagare i bageribranschen

Astrid och aporna-butiken i konkurs

Östermalms saluhall renoverad för en miljard

Öppnar igen i januari två år försenad.

Dryck eller veggofärs kan bli årets dagligvara

Plast av jäst

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Lokala råvaror i kändiskockarnas kombinerade krog och lanthandel

Greta Thunberg kan vinna Polarbröds pris

Produktnytt
De lanserar svensk pizzaskinka

Nu sjunker matpriserna

Coop satsar på foodtech med Norrsken

Brist på populär havremjölk

Krav på livsmedelsbunkring får brittiska handlare att protestera

Debatt
”Bondeskam – ändå ökar det svenska köttet”

Mer pengar till livsmedelsstrategin

Löjfisket får vänta

Foodoras cykelbud utvidgar strejken i Norge

Livsmedelspriserna sjunker globalt

Löfbergs har halverat sin klimatpåverkan

Vasslebytet skapar messmörsbrist

Hungrig.se kan försvinna – fyra månader efter uppköpet

De kan vinna årets Livsmedelspris

Kopparbergs vd: Zeunerts julmust ohotad

På nytt jobb
Peka rekryterar från Lantmännen

Arla sänker CO2 på ostförpackningar

Se alla Företagens egna nyheter

Fläktar för ideala odlingsförhållanden i växthus

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Järnfattigt glas från Mirit Glas

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Skräddarsydd fläktlösning i exklusiv kombinationsugn

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Sundsvall 11-12 september

Träffa oss på Skadeplats 2019, 24-26 september i Uppsala

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar en värmekamera i fickformat från Fluke

Innovativ drivteknik från ebm-papst driver på utvecklingen inom många områden

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Mirit Glas leverar Skyddsglas för lasersvetsning

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Sundsvall 11-12 september

Upplev en värld av fläktar och drivteknik med Augmented reality (AR) via appen Xplore

En smart laseravståndssensor med hög precision

Tre sätt att konfigurera en splitter och nyttja kraften i stift 2!

Hur god spårbarhet har du?

Mirit Glas erbjudar Blyglas

Se oss på Balluff som er Bodyguard för era processer!

Etikettsensor UGUTI med IO-Link

Hållbart och vegetariskt – så påverkas livsmedelsproducenterna

Stora krav på drivsystemen i moderna intralogistikapplikationer

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.139