23948sdkhjf

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Burktillverkaren Ardagh visar upp nya exempel på avancerad prägling av dryckesburkar. Nu återigen i samarbete med belgiska bryggerijätten AB Inbev för ölsorten Jupiler.

I det senaste exemplet har Jupilers klassiska räfflor som vertikala stapelliknande fördjupningar från glasflaskan efterliknats på burken med mycket hög precision. Ardagh har utvecklat en förfinad teknik och verktyg som nu gör det möjligt för varumärkesägare att på ett högst raffinerat sätt profilera sitt varumärke även med burkens design.

Den nya burken är en uppdatering och förfining av den första framgångsrika burkdesignen som Ardagh gjorde för Jupiler 2014 på 33 cl och 50 cl burkar och som fick stort genomslag i såväl försäljning som varumärkesidentitet på den belgiska marknaden. Den nya designens räfflade yta ger förutom ett starkt igenkännande även en funktionell egenskap. En undersökning gjord av AB Inbev (ABI) och Diabatix, ett belgiskt företag specialiserat på termiska egenskaper, visar att ölen i den nya burken håller sig kall längre till följd av den minskade kontaktytan mellan burken och handen.

Men att åstadkomma den avancerade ytkonstruktionen är inte för vem som helst. Så här säger Product Application Manager i Ardagh Group’s European Metal division, John Reed;
– Att pressa en design till en burkvägg som bara är 0,1 mm tjock, måste göras på ett korrekt sätt och i rätt områden. Det finns ingen handbok för detta, bara erfarenheterna under de senaste 15 åren med att använda präglingsteknologi. En kritisk aspekt av denna teknik är att ju större området som ska präglas, desto grundare och mindre väl definierat är det tryck som skapats av verktyget – vilket gjorde längden och djupet på räfflorna i den nya Jupiler-designen till en betydande utmaning.

Ett första steg vid utvecklingen av den nya designen var att dela upp räfflorna i korta sektioner, men för att uppnå det nödvändiga djupet av prägling, var man tvungen att gå tillbaka till ritbordet och till Ardaghs verktygsleverantör för att ändra hur präglingsverktyget skärs ut. Resultatet blev ett verktyg som kunde kombinera både skärpa och djup för att skapa en präglad burk vars detaljer i ännu högre grad reflekterar det utseende som Jupilers räfflade glas har och tillfredsställer ABI: s hålla-sig-kall-längre-koncept.

Vid lackningen av burkens dekor har man dessutom valt att förstärka höjdskillnaden i burkens räfflor genom att lämna fördjupningar i naken ren aluminium som kontrasterar mot den intensivt röda färgen som är Jupilers signum.

Enligt John Reed är intresset för prägling pånyttfött, särskilt bland bryggerier.
– Bryggare letar efter sätt att skapa premiumprofil för sina öl. Innovationerna från produktutvecklingen med Jupiler ger oss fördelar på ett större plan. Det ger oss möjlighet att ta en ny titt på prägling för att med ny kunskap och teknik i bagaget skapa mer komplicerade mönster för en stark profil som står ut i segmentet.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De ska leverera nya processlinjer till Oatly

Laxodlare stäms av amerikanska staten

Förbättrat resultat i Mackmyras tredje kvartal

Höjd prognos för Rootfruit

Hon blir ny vd för Hemköp

Max byter kaffeleverantör

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Efter 113 år – familjeägt rökeri i konkurs

På nytt jobb
Maersks och Carlsbergs tidigare vd ny ordförande på Unilever

1

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

Något billigare mat i oktober

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

USA:s största mjölkproducent ansöker om konkursskydd

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Rootfruit säkrar miljonavtal

Så hamnade matavfallet i fokus

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Heineken ratar plasten

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Storpack för ägg helt utan plast

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Se alla Företagens egna nyheter

Har du koll på din produktion?

Fatpump i hygieniskt utförande

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Sänd till en kollega

0.147