23948sdkhjf

Rootfruit växte under första halvåret

Snacksbolaget Rootfruit spår nu att ebitda-resultatet för helåret kommer ligga i den övre delen av tidigare angivet prognosintervall 8-12 miljoner kronor. Det framgår av delårsrapporten.

Rootfruits försäljning ökade med 11 procent under andra kvartalet 2019,
jämfört med försäljningen proforma andra kvartalet 2018.

"Bolaget har även under detta kvartal ett bra tillflöde av nya kunder inom
lösviktssegmentet under varumärket Exotic Snacks vilket bidrar till
tillväxten mot föregående år", skriver Rootfruits.

Försäljningen av lösvikt ökade med 17 procent under kvartalet, jämfört med
proforma 2018 kvartal 2.

"Detta är en effekt av ett bra inflöde av nya kunder i kombination med att prisjusteringar från föregående år fått full effekt. Eftersom påsken låg i april i år bidrog även detta till stark försäljning inom lösvikt i kvartalet", skriver bolaget.

Tillväxten på förpackade snacks under Gårdschips och Exotic Snacks beskrivs som god. Det förpackade ökade med 5 procent mot föregående år proforma kvartal 2 2018.

"Den starkaste tillväxten ser vi inom det vi kallar smartsnacks som är bakade formade produkter. Råvaran utgörs av Quinoa, Havre, Lins samt Hummus. Vår satsning är viktig främst på längre sikt då detta är ett nytt produktsegment med fokus på hälsa och funktion", skriver Rootfruit.

Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (ebitda) uppgick under andra kvartalet till 3,2 miljoner kronor vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,0 procent. Rörelseresultatet före avskrivningar andra kvartalet proforma 2018 var -0,3 miljoner kronor.

"Förbättringen i rörelseresultat jämfört mot föregående år drivs dels genom ökad försäljning inom förpackat och dels genom inflöde av nya lösviktskunder samt av att de prisjusteringar som genomfördes under föregående år på grund av en försvagad svensk krona har fått full effekt", skriver bolaget.

Koncernens rörelsekostnader har ökat i perioden jämfört med 2018 till följd av ökade driftskostnader i Laholm för att kunna producera smartsnacks i egen regi. Ökade försäljningsvolymer har påverkat kostnaderna för butiksplock och frakter. Säljkostnader har samtidigt minskat i perioden till följd av att koncernen sedan årsskiftet har en gemensam säljorganisation för hela produktportföljen..

"Nu kommer höst med nya skördar på en del råvaruprodukter. Successivt kommer nya råvaruavtal att tecknas på nya villkor. Vi följer även noga hur den svenska kronan utvecklar sig mot EUR respektive USD och kommer även här värdera prisjusteringar beroende på valutautvecklingen", skriver bolagets vd Anna Wallin-Krasse.

Under kvartalet har Rootfruit aviserat marknaden en prissänkning på grund av prisutvecklingen på vissa råvaror, vilket delvis kompenseras av en prishöjning mot bakgrund av försvagning av den svenska kronan. Netto innebär justeringarna en sänkning av priserna mot marknaden vilka träder i kraft under tredje kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094