23948sdkhjf

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kommunikationsbyrån Food & Friends gör varje år en trendspaning som sammanfattar de strömningar som drar genom mat- och dryckesvärlden. Årets rapport är döpt till The Woke Up Call och är indelad i sex huvudkategorier: Hållbarhet, bekvämlighet, hälsa, etik, upplevelser och smaker.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

– Det är en spegling av samhället i stort. Vad som händer, innovationer, forskning, nya lagar, attityder, normer och nya vanor, förklarar Lennart Wallander, vd för Food & Friends.

Här är några exempel ur trendrapporten:

Göra gott. Nio av tio i generation Z anser att företaget har ansvaret för att ta itu med både miljömässiga och sociala frågor. Hälften ser sig som aktivister.

– Det påverkar så klart hur de konsumerar, konstaterar Lennart Wallander och tillägger att även butiker vill bidra till att verka för de utsatta.

Läs också: Vi kommer att skruva ner i framtiden

En icke vinstdrivande organisation i USA har skapat en särskild märkning ”B Corporation” som utöver miljömässig certifiering även granskar sociala och rättvisefrågor. 2 933 företag från 64 länder har redan anslutit sig.

Hyperlokalt. I USA och England finns det flera exempel på butiker och kedjor som går ut hårt med löften om lokalt producerade varor. Tescos nya lågpriskedja Jack’s lovar att åtta av tio mat- och dryckesvaror har växt eller är tillverkade i Storbritannien. Allt som kan odlas kommer att odlas lokalt.

– Det kommer att leda till att det kommer mer nya svenska produkter i hyllorna. Pasta av durumvete odlad på Gotland finns redan. Enligt SLU har det också funderats på att odla ockra, indisk aubergine, ingefära, gurkmeja och wasabi, säger Wallander.

Grönsaker och svamp. Med nya matvanor kommer nya ingredienser. Dessutom behövs större variation när grönsakerna ska ersätta köttet. Räknat med ett uppsving för kassava, japansk sötpotatis, jicama, celtuce och sjögräs som dulse. Svamp i alla olika former kommer vi också att se mer av.

Läs också: Så äter svenskarna

– Svamp är definitivt en ingrediens för 2020. Flera saker driver det. Svamp är bra att ersätta köttet med och har massa hälsosamma egenskaper. Hemakedjan i Shanghai har ett enormt utbud av svamp som inte vi har, konstaterar Wallander.

Convenience. Maten ska vara bärbar och kunna ätas på språng utan serveringsmaterial. Ett smart sätt är då att rulla maten, som i England med Shepards Pie, i Frankrike med O’Taco och i Sverige med pizza. Gagnar även retail eftersom det inte kräver sittplatser till alla.

Nya smaker. Den stora smaktrenden är asiatiskt, men på nya sätt. Det kan vara japansk curry, kinesiska bings (pannkaka) eller filippinska Jollibees friterade kyckling med spagetti och tomatsås.

– Den stora smaktrenden är ”nytt”, något som vi inte åt i går, något att instragramma om. Vi har bara börjat skrapa på ytan på det asiatiska köket, säger Lennart Wallander.

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

Bagerierna som säljer flest semlor

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Arlas vinst ökade marginellt

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Fiskeriet bygger egen säljkår

Notura byter från metall till kartong

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Sänd till en kollega

0.157