23948sdkhjf

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Kommunikationsbyrån Food & Friends gör varje år en trendspaning som sammanfattar de strömningar som drar genom mat- och dryckesvärlden. Årets rapport är döpt till The Woke Up Call och är indelad i sex huvudkategorier: Hållbarhet, bekvämlighet, hälsa, etik, upplevelser och smaker.

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

– Det är en spegling av samhället i stort. Vad som händer, innovationer, forskning, nya lagar, attityder, normer och nya vanor, förklarar Lennart Wallander, vd för Food & Friends.

Här är några exempel ur trendrapporten:

Göra gott. Nio av tio i generation Z anser att företaget har ansvaret för att ta itu med både miljömässiga och sociala frågor. Hälften ser sig som aktivister.

– Det påverkar så klart hur de konsumerar, konstaterar Lennart Wallander och tillägger att även butiker vill bidra till att verka för de utsatta.

Läs också: Vi kommer att skruva ner i framtiden

En icke vinstdrivande organisation i USA har skapat en särskild märkning ”B Corporation” som utöver miljömässig certifiering även granskar sociala och rättvisefrågor. 2 933 företag från 64 länder har redan anslutit sig.

Hyperlokalt. I USA och England finns det flera exempel på butiker och kedjor som går ut hårt med löften om lokalt producerade varor. Tescos nya lågpriskedja Jack’s lovar att åtta av tio mat- och dryckesvaror har växt eller är tillverkade i Storbritannien. Allt som kan odlas kommer att odlas lokalt.

– Det kommer att leda till att det kommer mer nya svenska produkter i hyllorna. Pasta av durumvete odlad på Gotland finns redan. Enligt SLU har det också funderats på att odla ockra, indisk aubergine, ingefära, gurkmeja och wasabi, säger Wallander.

Grönsaker och svamp. Med nya matvanor kommer nya ingredienser. Dessutom behövs större variation när grönsakerna ska ersätta köttet. Räknat med ett uppsving för kassava, japansk sötpotatis, jicama, celtuce och sjögräs som dulse. Svamp i alla olika former kommer vi också att se mer av.

Läs också: Så äter svenskarna

– Svamp är definitivt en ingrediens för 2020. Flera saker driver det. Svamp är bra att ersätta köttet med och har massa hälsosamma egenskaper. Hemakedjan i Shanghai har ett enormt utbud av svamp som inte vi har, konstaterar Wallander.

Convenience. Maten ska vara bärbar och kunna ätas på språng utan serveringsmaterial. Ett smart sätt är då att rulla maten, som i England med Shepards Pie, i Frankrike med O’Taco och i Sverige med pizza. Gagnar även retail eftersom det inte kräver sittplatser till alla.

Nya smaker. Den stora smaktrenden är asiatiskt, men på nya sätt. Det kan vara japansk curry, kinesiska bings (pannkaka) eller filippinska Jollibees friterade kyckling med spagetti och tomatsås.

– Den stora smaktrenden är ”nytt”, något som vi inte åt i går, något att instragramma om. Vi har bara börjat skrapa på ytan på det asiatiska köket, säger Lennart Wallander.

Mer om: Food & Friends
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

För första gången på 28 år – alkoholfri öl vann mässpris

Stockholmsföretag flyttar produktionen till Småland

Uppsalaföretag startar egen butik

På nytt jobb
Ny vd på finska Salico och Snackpoint

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

HK Scan tar initiativ för klimatet

Yoghurt i klimatsmart bägare

Livsmedelspåse med kemiskt återvunnen plast

Världens första ölflaska i papper

"Det största som hänt på fodersidan"

Fåddman investerar och satsar på export

Matpriserna sjönk i september

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Paolos får extra säljskjuts

Formbar färs är årets dagligvara

Byte av fisklåda en succé

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Tar in 182 miljoner, mestadels från en tysk investeringsfond.

De får oljeorder på 50 miljoner

Arlas klimatmål godkänns

Atria satsar miljarder på kyckling

Svårt att hitta hållbart kött

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Nyhléns Hugosons satsar på AI

På nytt jobb
Ny vd för varumärkena Finax och Björnekulla

LRF tar upp kampen om försenad EU-ersättning

Bättre än väntat för Pepsi

De ska stadsodla i Helsingborg

Fortsatt starkt resultat för Lantmännen

Plast kan vara rätt val

Alvestaglass i samarbete med global glassjätte

Se alla Företagens egna nyheter

Nomo på industrimässa i Borlänge

Webinarium - Få struktur på ditt hållbarhetsarbete! 25/10

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

ebm-papst ställer ut på Svenska Kyl & Värmepumpdagen 2019

Produktnyhet Arbetsstyckestabilisator från KIPP

Pack-Engineering Aps

Sänd till en kollega

0.122