23948sdkhjf

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Så kommer nästa års upplaga av Biofach att se ut.

Under en pressträff i Österrikes huvudstad Wien presenterade arrangörerna av Europas största mässa för ekologiska produkter hur nästa års mässa kommer att se ut.

Läs också: Först med veganska revbensspjäll

Mässan som går av stapeln i februari i Nürnberg nästa ser nu ut att bli ännu större då en helt ny sektion av mässområdet läggs till samt att Biofachs systermässa; kosmetikmässan Vivaness som anordnas samtidigt flyttar till ett nytt, större område.

Även om delar av ekoförsäljningen i Sverige sett en svagare ökning än tidigare under 2019 fortsätter sektorn att öka och då framförallt i resten av Europa. Temat för årets Biofach kommer i år att bli "Organic Delivers!", vilket arrangörerna menar inte bara gäller ekonomiskt utan även för hela ekosystemet. Under pressträffen återkom flera av talarna till att den ekologiska sektorn i större utsträckning behöver visa fördelarna med det ekologiska jordbruket.

– Det konventionella jordbruket är artificiellt billigt då de verkliga kostnaderna externaliseras. Där ingår inte priset för att återställa jorden, rengöra vattnet eller hälsan för producenter och konsumenter, säger Denise Godinho från IFOAM som talade under pressträffen.

Under mässan kommer fokuset dessutom att läggas på vattnets betydelse, inte bara som dricksvatten utan även som den kanske viktigaste komponenten i allt jordbruk.

– Vatten handlar om så mycket mer än flaskvatten, det handlar om vad konsekvenserna blir för jorden och grundvattnet, kanske inte nu men om 100 eller 150 år, säger Barbara Böck från Biofach.

Biofach kommer i år anordna speciella utställningar kring ämnena olivolja, vin och veganskt; utöver många andra föreläsningar och seminarier. Exakt hur många utställare och från hur många länder är i nuläget inte klart förra året drog Biofach 2 989 utställare från 95 länder och tillsammans med Vivaness uppgick den siffran till 3 273 utställare.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmarta matformar för mikron

Estrella kombinerar chips med semlor

Maxgodis.se lägger ner

Burktappare Årets Ölutvecklare

Vill få Starbucks att erbjuda gratis vegomjölk

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Picadeli lanserar "Picabowl"

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Vegme med två nya korvar

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Espresso House till dagligvaruhandeln

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Ny teknik för laxtransport på tåg

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Ökad produktivitet och förbättrad konkurrenskraft

Vägen till ett hållbart arbetsklimat -14/2 Webbinarium

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Sänd till en kollega

0.14