23948sdkhjf

Retaildagen: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sevans vd Julia Kronlund om vikten av att fokusera på medarbetarna.

Under Retaildagens andra pass höll Julia Kronlund, vd på Sevan i mer än ett år och vinnare av utmärkelsen årets syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan ett föredrag med fokus på vikten av att lyfta medarbetarna.

– När jag skulle rekryteras fick jag höra att : "vi säljer hummus och bulgur från mellanöstern", och det lät ju intressant och i tiden men jag blev inte begeistrad, det kändes inte i hjärtat. Ledarstilen på Sevan var då auktoritär där medarbetarna tassade omkring och höll sig på tå. När de kom hem la de Sevan långt bak i huvudet, de kände ingen stolthet, säger Julia Kronlund.

Efter det har Julia Kronlund och Sevan arbetat hårt på att ändra företagskulturen och se till att medarbetarna själva blir företagets viktigaste tillgång.

– Det spelade ingen roll hur mycket pengar vi lagt på ledarutbildningar eller säljmaterial. Hur skulle våra kunder tro på oss om våra medarbetare inte ens tror på oss?

Sevan är nu enligt Julia Kronlund ett företag som både förändrats i grunden men som samtidigt är samma som tidigare. Ett sätt att lyckas med det är att bland annat redan i lobbyn i företagets lokaler presentera en vägg med alla medarbetare, från lager till vd men också att låta samtliga medarbetare få ta del av företagets produkter och experimentera med dem hemma för att skapa en känsla för de egna produkterna.

– Alla måste tänka på och mejsla fram det inre syftet, varför finns vi till? Sen är det smart att koppla det till en klatschig slogan. Jag älskar när våra medarbetare lägger ut en bild på Instagram under orden hummusrevolutionen, säger Julia Kronlund.

Nu, menar Julia Kronlund, handlar Sevan om så mycket mer än bara mat, det handlar om integration och att lära sig närma andra människor via maten.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus och bulgur från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Att satsa på medarbetarna har förutom att skapa en bättre stämning även gett bättre resultat.

– Sen jag började på Sevan för sex år sedan omsättningsökning 50 procent. Känner man att det vi gör har en mening så ger det resultat.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Frukt- och gröntgrossister går samman – blir en av landets största

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

De vann Lidls hållbarhetspris

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Förpackningsmässor slås ihop under varumärket Empack

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Pilot dras igång i Jordbro i början av 2020.

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Tulips bacon Ä-märks

Ledamot lämnar Simris Alg

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Först med veganska revbensspjäll

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Löfbergs prisas i Kanada

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Midsona ändrar i koncernledningen

Spendrups styr om till återvunnet

Impossible foods vill dubbla i värde

Det svenska julbordet blir grönare

Kommunerna köper mer ekologiskt

Fortsatt fransk framfart för Picadeli

Orkla ger klimatsmarta menyer till Scandics gäster

1

Krönika: ”Sämre livsmedelssortiment med alkohol i butikerna”

God tillväxt – våldet oroar

Mars blir först med vegansk choklad

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Se alla Företagens egna nyheter

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Tack, till alla er som kom och besökte KIPP på Elmia!

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Luleå 2...

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Sänd till en kollega

0.195