23948sdkhjf

Retaildagen: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Sevans vd Julia Kronlund om vikten av att fokusera på medarbetarna.

Under Retaildagens andra pass höll Julia Kronlund, vd på Sevan i mer än ett år och vinnare av utmärkelsen årets syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan ett föredrag med fokus på vikten av att lyfta medarbetarna.

– När jag skulle rekryteras fick jag höra att : "vi säljer hummus och bulgur från mellanöstern", och det lät ju intressant och i tiden men jag blev inte begeistrad, det kändes inte i hjärtat. Ledarstilen på Sevan var då auktoritär där medarbetarna tassade omkring och höll sig på tå. När de kom hem la de Sevan långt bak i huvudet, de kände ingen stolthet, säger Julia Kronlund.

Efter det har Julia Kronlund och Sevan arbetat hårt på att ändra företagskulturen och se till att medarbetarna själva blir företagets viktigaste tillgång.

– Det spelade ingen roll hur mycket pengar vi lagt på ledarutbildningar eller säljmaterial. Hur skulle våra kunder tro på oss om våra medarbetare inte ens tror på oss?

Sevan är nu enligt Julia Kronlund ett företag som både förändrats i grunden men som samtidigt är samma som tidigare. Ett sätt att lyckas med det är att bland annat redan i lobbyn i företagets lokaler presentera en vägg med alla medarbetare, från lager till vd men också att låta samtliga medarbetare få ta del av företagets produkter och experimentera med dem hemma för att skapa en känsla för de egna produkterna.

– Alla måste tänka på och mejsla fram det inre syftet, varför finns vi till? Sen är det smart att koppla det till en klatschig slogan. Jag älskar när våra medarbetare lägger ut en bild på Instagram under orden hummusrevolutionen, säger Julia Kronlund.

Nu, menar Julia Kronlund, handlar Sevan om så mycket mer än bara mat, det handlar om integration och att lära sig närma andra människor via maten.

– Vi har fått en helt annan mening, man gör skillnad när man går till jobbet. Vi är fortfarande samma företag som säljer hummus och bulgur från mellanöstern men paketeringen är annorlunda, det har en helt annan mening, säger hon.

Att satsa på medarbetarna har förutom att skapa en bättre stämning även gett bättre resultat.

– Sen jag började på Sevan för sex år sedan omsättningsökning 50 procent. Känner man att det vi gör har en mening så ger det resultat.

Mer om: Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stockholmsföretag flyttar produktionen till Småland

För första gången på 28 år – alkoholfri öl vann mässpris

Uppsalaföretag startar egen butik

På nytt jobb
Ny vd på finska Salico och Snackpoint

Här kommer Happy Food Stores andra butik

HK Scan tar initiativ för klimatet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Yoghurt i klimatsmart bägare

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Livsmedelspåse med kemiskt återvunnen plast

Världens första ölflaska i papper

"Det största som hänt på fodersidan"

Fåddman investerar och satsar på export

Matpriserna sjönk i september

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Paolos får extra säljskjuts

Formbar färs är årets dagligvara

Byte av fisklåda en succé

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Tar in 182 miljoner, mestadels från en tysk investeringsfond.

De får oljeorder på 50 miljoner

Arlas klimatmål godkänns

Atria satsar miljarder på kyckling

Svårt att hitta hållbart kött

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Nyhléns Hugosons satsar på AI

På nytt jobb
Ny vd för varumärkena Finax och Björnekulla

LRF tar upp kampen om försenad EU-ersättning

Bättre än väntat för Pepsi

De ska stadsodla i Helsingborg

Fortsatt starkt resultat för Lantmännen

Plast kan vara rätt val

Alvestaglass i samarbete med global glassjätte

Se alla Företagens egna nyheter

Nomo på industrimässa i Borlänge

Webinarium - Få struktur på ditt hållbarhetsarbete! 25/10

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

ebm-papst ställer ut på Svenska Kyl & Värmepumpdagen 2019

Produktnyhet Arbetsstyckestabilisator från KIPP

Pack-Engineering Aps

Sänd till en kollega

0.15