23948sdkhjf

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

DLF Innovationsrapport isolerar fyra framgångsfaktorer för en framgångsrik produktlansering.

Marketing Clinic har på uppdrag av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) tagit fram en innovationsrapport för 2019. Rapporten är tänkt att att hjälpa DLFs medlemmar med sina produktinnovationer och ska även fungera som en slags "verktygslåda" i det arbetet. Enligt rapporten är vikten av innovation hos leverantörerna nu viktigare än någonsin tidigare.

– Varumärkesleverantörer måste utveckla sitt erbjudande och adderas värde för konsumenten. Det finns inget alternativ - alternativet är att vi utvecklar vårt EMV-erbjudande, säger en representant från ledningsgruppen

Rapporten fokuserar på produktinnovation ur flera synvinklar men formulerar även fyra särskilda framgångsfaktorer: förstå konsumenten, förstå kunden, säkerställ rätt förutsättningar i organisationen och att använda stödjande processer och arbetssätt.

Som exempel på konsumentförståelse tar rapporten bland annat upp hur Lego efter att ha träffat konsumenter insett att det spår de själva trodde var rätt väg, nämligen att göra det enklare för den stressade konsumenten genom en förenklad produkt, var fel. Det kunderna egentligen ville ha var en utmaning som de kunde känna stolthet över.

För användandet av stödjande verktyg och arbetssätt tar rapporten upp tre verktyg: innovationsportföljen, innovationsresan och öppen innovation där Icas samarbete med Oumph samarbete med så kallade "co-branding" är ett exempel, alltså där båda företagens varumärken är avsändare till produkten.

Rapporten tar upp en rad olika exempel på lyckade produktlanseringar, framförallt produkter som tidigare blivit utnämnda till årets dagligvara (som utses av DLF) där tio av de senaste tolv produkterna fortfarande finns kvar på marknaden, oftast med både god penetration och distribution.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.658