23948sdkhjf

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

DLF Innovationsrapport isolerar fyra framgångsfaktorer för en framgångsrik produktlansering.

Marketing Clinic har på uppdrag av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) tagit fram en innovationsrapport för 2019. Rapporten är tänkt att att hjälpa DLFs medlemmar med sina produktinnovationer och ska även fungera som en slags "verktygslåda" i det arbetet. Enligt rapporten är vikten av innovation hos leverantörerna nu viktigare än någonsin tidigare.

– Varumärkesleverantörer måste utveckla sitt erbjudande och adderas värde för konsumenten. Det finns inget alternativ - alternativet är att vi utvecklar vårt EMV-erbjudande, säger en representant från ledningsgruppen

Rapporten fokuserar på produktinnovation ur flera synvinklar men formulerar även fyra särskilda framgångsfaktorer: förstå konsumenten, förstå kunden, säkerställ rätt förutsättningar i organisationen och att använda stödjande processer och arbetssätt.

Som exempel på konsumentförståelse tar rapporten bland annat upp hur Lego efter att ha träffat konsumenter insett att det spår de själva trodde var rätt väg, nämligen att göra det enklare för den stressade konsumenten genom en förenklad produkt, var fel. Det kunderna egentligen ville ha var en utmaning som de kunde känna stolthet över.

För användandet av stödjande verktyg och arbetssätt tar rapporten upp tre verktyg: innovationsportföljen, innovationsresan och öppen innovation där Icas samarbete med Oumph samarbete med så kallade "co-branding" är ett exempel, alltså där båda företagens varumärken är avsändare till produkten.

Rapporten tar upp en rad olika exempel på lyckade produktlanseringar, framförallt produkter som tidigare blivit utnämnda till årets dagligvara (som utses av DLF) där tio av de senaste tolv produkterna fortfarande finns kvar på marknaden, oftast med både god penetration och distribution.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

Picadeli lanserar "Picabowl"

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Svenskt veganostföretag tar in 34 miljoner

Flera stora investerare tror på växtbaserad ost.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hedda Spendrups nya bryggeri öppnar restaurang

Omakas första öl färdigbryggt – döpt till Mother.

Vegme med två nya korvar

Tetra Pak leder racet mot förnybart

Tetra Pak överväger att helt gå över till växtbaserat material på takåsförpackningen Tetra Rex.

Sproud gör som Oatly – drar till USA

På nytt jobb
Hon ska leda forskning om livsmedel

Världens första Svanenmärkta dryckeskartong

Ica sponsrar Food Tech 2020

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Espresso House till dagligvaruhandeln

Stor norsk köttproducent storsatsar på vego

Atria sänker prognosen

Ännu en tysk matkassejätte till Sverige – lanseras i dag

Kale United vill bli en vegansk folkaktie

Återupplivade Astrid och aporna – en pusselbit bland många.

Ny teknik för laxtransport på tåg

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

Axfood vill bli större i Linköping

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Nestlé satsar miljarder på matanpassad plast

Duni omorganiserar

På nytt jobb
Lohilo rekryterar vice vd från Unilever

Ytterligare en amerikansk mejerikonkurs

Nu står det klart: hit får Sverige exportera fläsk

Oatly till 1 300 Starbucks

Kompetensbehov i köttbranschen undersöks

Framgång för Optifreeze i Tyskland

Impossible säger nej till McDonalds – då kliver Beyond in

HK Scan lämnar Siljans Chark

Catena och Coop i slutförhandlingar om jättelagret

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nöjd kund i över 25 år

Lös enkelt en mängd olika bildbehandlingsuppgifter!

176 AxiCool-fläktar kyler gigantiskt livsmedelslager

Bakgrundsavbländning går lätt att välja av eller på!

Nu startar vi Nätverk i Skåne!

Lättare och bättre förpackning till smörblandning

En teälskare hos ebm-papst har utvecklat en underhållande te

EC-lågenergifläktar presenteras på minimässan ExpoVent

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

Germanium glas från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Dr Karl Busch hederssenator vid Münchens universitet

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Karlstad 22-23/1

EuroExpo mässa Karlstad

​Hydroscand lanserar SlangExpress i Eskilstuna

AxFlow AB stärker organisationen

INOXPA lobrotorpump

Modern vakuumteknik för avgasning under extrudering

Nya säljare på plats!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Busch Vacuum Solutions - World Market Leader 2020

Nu lanserar vi Original Blend som Hela bönor.

Antibiotikafri kyckling: Megatrend 2020

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Sänd till en kollega

0.109