23948sdkhjf

Tetra Pak lanserar marknadsplats för Food & Beverage producenter

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Tetra Pak lanserar den första virtuella marknaden för livsmedels- och dryckestillverkare. Lanseringen görs under World Economic Forum i Davos där Tetra Pak deltar och tillsammans med sin partner IT-företaget Mirakl, för att diskutera lanseringens inverkan på F&B-sektorn (Food & Beverage).

Tyskland är det första land som marknaden lanseras i under januari 2020, och utrullningen sker sedan successivt i utvalda länder i Europa och därefter globalt. Marknaden är den första fullskaliga virtuella marknadsplatsen för F&B-sektorn och kommer att innebära ökad tillgänglighet, utbud och snabbhet för kunder att göra inköp av produkter.

Marknadsplatsen kommer initialt att innehålla mer än 300 000 reservdelar och förbrukningsvaror från Tetra Pak och och ytterligare 200 000 produkter för underhåll, reparation och drift från utvalda partner, vilket ger kunderna tillgång till en stor mängd produkter.

Lanseringen utökar drastiskt vad Tetra Pak kan erbjuda sina kunder. Marknadsplatsen, tillgänglig 24/7 kommer att ha flera leverantörer som säljer produkter inom Kontroll&Säkerhet, Industriförnödenheter, Rengöringslösningar och andra viktiga områden för F&B-produktion. Antal och variation av produkter kommer att fortsätta växa i takt med att fler leverantörer ansluter sig till marknaden.

Klara Svedberg, VP, Part and Consumables på Tetra Pak kommenterar;

– Detta är en helt ny modell och sätt att göra affärer för vår bransch. För första gången har vi en digital F&B-marknadsplats i vår hand. Detta kommer att förändra vårt sätt att betjäna våra kunder genom att ansluta F&B-producenter till ledande partner världen över. Genom att förenkla och påskynda processer kommer den virtuella marknaden att göra inköp mer kostnadseffektivt via en one-stop-shop-lösning. Vi välkomnar våra kunder att dra full nytta av denna plattform och ser fram emot att höra vad de tycker.

Phillipe Corrot, vd för Mirakl säger:

– Marknadsplatser tar över e-handelsvärlden. Det handlar om att skapa en shoppingdestination där köpare kan få allt de behöver. F&B-branschen behöver en plattform som gör att den kan komma ikapp med andra sektorer, och kombinationen av Tetra Paks oöverträffade F&B-expertis och våra digitala lösningar gör att vi kan förbättra sättet F&B-producenter gör affärer.

Iris Schmeckthal, vd, LAT & SGF GmbH/Schmeckthal Group, en av leverantörerna på Tetra Paks marknadsplats säger:

– Marknadsplatsen kombinerar på ett utomordentlig sätt ett högkvalitativt företag med modern teknik. Schmeckthal valde att samarbeta med Tetra Pak i deras marknadsinitiativ eftersom det är en spännande möjlighet för oss att växa i nya områden.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bagerierna som säljer flest semlor

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Arlas vinst ökade marginellt

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Fiskeriet bygger egen säljkår

Notura byter från metall till kartong

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Sänd till en kollega

0.125