23948sdkhjf

"Data är det nya varumärket"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Under torsdagen den 23 februari debatterades och diskuterades det för fullt i LRF-huset i Stockholm om vikten av data för livsmedelsbranschens överlevnad. Under dagen som anordnades av Livsmedelsföreningen under parollen "En datadriven livsmedelsbransch" diskuterades datahantering från en rad olika perspektiv av representanter från flera led livsmedelskedjan.

Läs också: De vann årets Livsmedelspris

Inledningstalade gjorde Johan Jörgensen från Sweden Foodtech som upprepade sitt kontroversiella mantra om att "mat är data". Samtidigt han berömde han även Coop som han beskriver som det modigaste företaget i handeln just nu, särskilt med tanke på deras deltagande i inkubatorssystemet Bloomer.

Med från just Coop var Amer Mohammed, ny chef för enheten Digital på Coop som menar att data och artificiell intelligens, om än viktiga, måste ses som ett medel för att uppnå den bästa kundupplevelsen:

– Vi kommer inte att övertyga en kund att handla på Coop för att vi har AI. Allt handlar om upplevelsen, är man inte intresserad av det så kommer man att dö, säger han.

Amer Mohammeds vision är en butik där all data om vad som finns butiken till vilka som besöker den är lättillgänglig för både personal och kund vilket skulle innebära att det går att skräddarsy allt från olivoljerekommendationer till skyltning under olika tider på dagen.

Läs också: De fick Livsmedelspriset

– Är det många äldre i en butik så kommer vi att ha större fonts och mindre skrikiga färger, och på kvällen när det är fler unga så blir det kanske tvärtom, säger Amer Mohammed.

Enligt Lovisa Madås, grundare av AGFO kommer även kraven på företagen att öka då kraven på transparens kommer öka i takt med att mängden data ökar:

– Data är det nya varumärket, kan du inte bevisa det du påstår med data så kommer du inte att lyckas, säger hon.

Vikten av transparens och vinsterna som ligger i open source-projekt och fri delning av data var något som flera av deltagarna tog upp under paneldebatten.

Läs också: Nytt namn, ny arena – och fler ämnen

– Fler skulle vinna på att dela data öppet men det kräver några stora aktörer som vågar i början, säger Lousie Köning, chef för hållbar affärsutveckling på Ramboll Sverige.

Omid Ghanbari, CEO och medgrundare av Matspar var inne på ett liknande spår med en rad exempel på företag som varit transparenta med både med- och motgångar, allt från Oatly, Paradiset och amerikanska Domino´s Pizza.

– Det vi vill förmedla ut till våra kunder är att släppa på sin data oavsett om man är stolt över den eller inte för då kan man ta med sig sina kunder på en resa för att bli bättre och samtidigt skapa ett starkare varumärke, säger han.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Ägarskifte i Green Sales Distributions

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Veg of Lund startar försäljning i Kina

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

1

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Ny kokosdryck ska smaka som mellanmjölk

Svensk kvarg på export till Frankrike

Nytt kafferosteri till Sickla

Lantmännen köper norskt bageri

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Eurofins bidrar till storskalig testning av COVID-19

Öka effektiviteten i biogas-processen

​Hydroscand utökar sortimentet inom bevattning

Tekniskt glas tillgänglig från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Sänd till en kollega

0.125