23948sdkhjf

"Data är det nya varumärket"

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Under torsdagen den 23 februari debatterades och diskuterades det för fullt i LRF-huset i Stockholm om vikten av data för livsmedelsbranschens överlevnad. Under dagen som anordnades av Livsmedelsföreningen under parollen "En datadriven livsmedelsbransch" diskuterades datahantering från en rad olika perspektiv av representanter från flera led livsmedelskedjan.

Läs också: De vann årets Livsmedelspris

Inledningstalade gjorde Johan Jörgensen från Sweden Foodtech som upprepade sitt kontroversiella mantra om att "mat är data". Samtidigt han berömde han även Coop som han beskriver som det modigaste företaget i handeln just nu, särskilt med tanke på deras deltagande i inkubatorssystemet Bloomer.

Med från just Coop var Amer Mohammed, ny chef för enheten Digital på Coop som menar att data och artificiell intelligens, om än viktiga, måste ses som ett medel för att uppnå den bästa kundupplevelsen:

– Vi kommer inte att övertyga en kund att handla på Coop för att vi har AI. Allt handlar om upplevelsen, är man inte intresserad av det så kommer man att dö, säger han.

Amer Mohammeds vision är en butik där all data om vad som finns butiken till vilka som besöker den är lättillgänglig för både personal och kund vilket skulle innebära att det går att skräddarsy allt från olivoljerekommendationer till skyltning under olika tider på dagen.

Läs också: De fick Livsmedelspriset

– Är det många äldre i en butik så kommer vi att ha större fonts och mindre skrikiga färger, och på kvällen när det är fler unga så blir det kanske tvärtom, säger Amer Mohammed.

Enligt Lovisa Madås, grundare av AGFO kommer även kraven på företagen att öka då kraven på transparens kommer öka i takt med att mängden data ökar:

– Data är det nya varumärket, kan du inte bevisa det du påstår med data så kommer du inte att lyckas, säger hon.

Vikten av transparens och vinsterna som ligger i open source-projekt och fri delning av data var något som flera av deltagarna tog upp under paneldebatten.

Läs också: Nytt namn, ny arena – och fler ämnen

– Fler skulle vinna på att dela data öppet men det kräver några stora aktörer som vågar i början, säger Lousie Köning, chef för hållbar affärsutveckling på Ramboll Sverige.

Omid Ghanbari, CEO och medgrundare av Matspar var inne på ett liknande spår med en rad exempel på företag som varit transparenta med både med- och motgångar, allt från Oatly, Paradiset och amerikanska Domino´s Pizza.

– Det vi vill förmedla ut till våra kunder är att släppa på sin data oavsett om man är stolt över den eller inte för då kan man ta med sig sina kunder på en resa för att bli bättre och samtidigt skapa ett starkare varumärke, säger han.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea försvann då gick livsmedelsföretaget i konkurs

Garant plastbantar 20 ton

Fortsatt höga halter i Östersjölax – men på väg ner

Livsmedelsjättar vinstvarnar i spåren av coronaviruset

Ökad omsättning – men förlust för Veg of Lund

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Något lägre resultat än väntat för Lerøy

Svenskt Sigill på silvernivå i global standard

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Pepsi köper snacksförsäljare för 7 miljarder

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

Vivino backar – halvvägs

Arla nästan klar med växtdryck

Sveriges Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Cargill satsar på köttersättning

Bagerierna som säljer flest semlor

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Arlas vinst ökade marginellt

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Fiskeriet bygger egen säljkår

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Se alla Företagens egna nyheter

Många fördelar med PLC-styrt Building Management System (BMS

Träffa AxFlow på Underhållsmässan i Göteborg

Hur kan RFID öka din konkurrenskraft?

Snabbleverans av dit glas från Mirit Glas

Gör 2020 till året för smart tillverkning!

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

Nytt samarbete mellan HMS Networks och Wexoe AB

Protego Gummimagneter från Larko

Mobil CIP enhet från INOXPA.

Vad krävs för framgångsrika automationslösningar?

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

Sänd till en kollega

0.141