23948sdkhjf

Coop satsar på lokal gårdsbutik på nätet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop har i det tysta sjösatt en stor satsning på lokala varor.

I går kväll stod det klart att uppstickaren Fodi gått i konkurs. Företaget tog in 80 miljoner kronor och expanderade snabbt i Stockholmsområdet med affärsidén att sälja varor från små lokala producenter via nätet.

Läs också: Brist på svensk färs i butikerna

Nu kan Food Supplys systertidning Fri Köpenskap berätta att Coop i det tysta lanserat en egen satsning på produkter från just små lokala leverantörer i sitt e-handelserbjudande.

– Det finns en stor konsumentefterfrågan på lokala varor både av hälso- och hållbarhetsperspektiv. Vi ser en kraftig tillväxt och tror att trenden kommer att hålla i sig, säger Claes Hessel, digital produktchef hos Coop Sverige, till Fri Köpenskap.

Men enligt honom har satsningen påbörjats innan och inte påverkats av den minskade konkurrensen i samband med Fodis konkurs.

– Nej, det finns inget samband. Jag såg den trista nyheten i morse.

Läs också: Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Gårdsbutiken finns som en egen flik i Coops e-handel men produkterna kan kombineras med den vanliga kassen. Gårdsbutiken har pilottestats i smyg de senaste två veckorna.

– Om man tittar ute i våra fysiska Coop-butiker i landet så skiljer sig de lokala produkterna. En butik på Gotland har sina speciella produkter och en butik i Värmdö har sina. Det vi har gjort är att samla ihop dessa under ett och samma tak i vår e-handel, berättar Claes Hessel.

På så sätt kan produkterna exponeras mot en större marknad. I en inledningsfas blir produkterna tillgängliga för nära två miljoner hushåll i Stockholmsområdet men ambitionen på sikt är en bredare lansering.

Det är mycket på gång och väldigt efterfrågat från andra regioner. Vi har diskussioner i gång om hur vi kan etablera detta även på andra marknader men lösningarna kommer att se olika ut, säger Claes Hessel.

Läs också: Hyllor gapar tomma efter coronaoro

Kunderna kan läsa mer om producenterna och även spåra dem på en karta.

Den som kikar in i Coops gårdsbutik kan välja mellan produkter som exempelvis fil och yoghurt från Sju Gårdar, lokal honung från Lindhs Bigårdar eller hantverksöl från Roslagens Brygghus. I en inledningsfas handlar det om ett 20-talet producenter och 100-talet produkter.

– Men vi kommer att jobba kontinuerligt med att öka antalet produkter och erbjudanden.

En av producenterna som är med i en inledningsfas är Åsa Levén, grundare av Säby Gård på Ingarö sydost om Stockholm. Den som handlar i Coops gårdsbutik kan bland annat komma över deras kallpressade rapsolja från åkern ”Tvättstugan”.

Som liten blir det väldigt tidskrävande och dyrt att hela tiden prata och komma överens med flera olika butiker och handlare i lokalområdet. Dessutom är det väldigt svårt att nå ut till en bredare massa, berättar hon för Fri Köpenskap.

Läs också: De är Sveriges grönaste varumärken

Åsa Levén, grundare av Säby Gård.

Med en stor samarbetspartner som når nästan två miljoner hushåll i en stöt kan de ägna sig mer åt sin primära verksamhet.

– Helt fantastiskt. Nu får jag och min sambo, som är tredje generationens bonde på gården, möjlighet att fokusera mer på själva produktionen av varorna.

Coops nya gårdsbutik blir sålunda lite som ett mini-Amazon för lokala producenter och logistiken blir smidig eftersom alla produkter levereras till Coops centrala e-handelslager i Kungens kurva.

– Det är en stor fördel att slippa köra runt. Dessutom är vi flera mindre producenter i området som går ihop. På söder ligger också Värmdö Musteri och Värmdö Bryggeri, så vi plockar ihop våra varor tillsammans och samkör, berättar Åsa Levén.

Mer om: Coop | Coop | E-handel | e-handel | Fodi
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Lantmännen-chef ny styrelseordförande för Svebio

Coops jättelager läggs på is

Lantmännens vodka får inte kallas svensk

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Nya i Svenska Retursystems styrelse

Carlsberg drar tillbaka helårsprognos

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Stor efterfrågan på ägg och knäckebröd

På nytt jobb
Ny vd på Dava Foods

Salladsbarer utmanas av krisen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Loka, Lantmännen och Änglamark i hållbarhetstoppen

Största varselmånaden i historien

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Ska producera 15 000 visir om dagen.

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Kale United drog in 3,8 miljoner rekordsnabbt via crowdfunding

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

1

Brist på svensk färs i butikerna

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

På nytt jobb
Ny vd på Aqua Nobel

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Styrelsemedlem lämnar Veg of Lund

Fortsatt oro bland producenterna

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Bayn säkrar miljoner från Vinnova

Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Grönsaksodlare drabbas av corona

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

1

Det råder ingen jästbrist

Pändy har säkrat tre internationella distributionsavtal

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

Svagt uppåt för Atria

Hon går från Martin & Servera till Ica

Säljarna rycker ut och plockar varor

64 miljoner till forskning om hållbart livsmedelssystem

Se alla Företagens egna nyheter

PRO-CONSULT säkerställer ett pyntat påskbord

Andra sätt att göra affärer på...

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Södersjukhuset får 200 ansiktsmasker av Ingersoll Rand

Ny hygienisk excenterskruvpump från NOV

Lasersvetsning av plast

KIPP SCANDINAVIA AB säkerställer sin leveransförmåga

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Produktsäkerhet och kontroll

Hur tryckfall påverkar er tryckluft - Informationsbroschyr

KIPP Scandinavia AB

PRO-CONSULT hjälper sjukhus att bli av med sitt avfall.

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

151 MP Area Scan camera

Magneter köper ni hos Larko Magnet A/S

Se över ert reservdelslager

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Träffa AxFlow digitalt!

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

PRO-CONSULT går över gränser för att hålla produktionen igån

Fatpump i hygieniskt utförande

Busch Vacuum Solutions

Magnetiska lösningar från Larko Magnet

Energieffektiv produktion med centralvakuum

Sänd till en kollega

0.172