23948sdkhjf

Minskad vinst igen för Fazerkoncernen

Den ekonomiska tillväxten har avtagit i Sverige.

Fazer gjorde 2019 en rörelsevinst för sin kvarvarande verksamhet på 49,1 miljoner euro, en minskning från 55,9 miljoner euro 2018. Det betyder att trenden med fallande vinster fortsätter. Även vinsten för 2018 minskade jämfört med året innan.

Läs också: Hon lämnar Fazer för Nordea

”Vår rörelsevinst låg nära föregående års nivå och omsättningen ökade med 7 procent trots det utmanande marknadsläget. Samtliga verksamheter växte 2019. Vi planerade och vidtog även flera initiativ för att ytterligare förbättra vår lönsamhet. Vissa av dessa resulterade i engångskostnader, som minskade vår vinst 2019”, skriver Fazers koncernchef Christoph Vitzthum i rapporten.

Koncernen konstaterar i rapporten att den ekonomiska tillväxten avtagit i Sverige och att Fazers bageriverksamhet utsattes för hård konkurrens i framför allt Sverige och Ryssland. Fazer Retails omsättning ökade något, trots att marknadsläget varit krävande särskilt i Sverige. 

Faxer siktar nu på att vända den negativa trenden och skriver i rapporten att omsättning och rörelsevinst väntas öka år 2020 jämfört med föregående år. Det ska ske genom att fortsätta bolagets omvandling. 

”År 2019 fortsatte vi implementera vår strategi och omvandling till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning. Vi fokuserade på snabbrörliga konsumentprodukter (FMCG) och vår direkt till konsument inriktade verksamhet med syftet att stärka vår position”, skriver Christoph Vitzthum.

Som en del i den strategin har restaurangverksamheten Fazer Food Service sålts till Compass Group, en affär som gick igenom den 1 februari i år. Koncernen har också gjort investeringar i tillverkningen av xylitol, fördubblat havrekvarnkapaciteten och förvärvet Kaslink.

”Fazer kommer att investera de medel som erhålls från försäljningen i koncernens FMCG-verksamheter. Vi sätter konsumenten i första rum och nyttjar vår förnyade varumärkespositionering – Northern Magic. Made Real. – för att vara relevanta i konsumenternas ögon även i framtiden”, skriver Christoph Vitzthum.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078