23948sdkhjf

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Transporter och förpackningar är störst bidragande faktor.

I Dryckesbranschens Klimatinitiativs första klimatmätning för året 2018 deltog 35 företag vilket utgör 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym.

I rapporten framkommer att företagens största klimatpåverkan ligger i förpackningarna, de utgör hela 77 procent av branschens totala utsläpp på 230 290 ton koldioxid under 2018. Transporter utgör cirka 20 procent av utsläppen. Samtidigt kom all förbrukad el, 99 procent, från förnyelsebara källor under 2018.

– För att vi ska nå klimatmålen i Agenda 2030 måste vi som bransch arbeta tillsammans. I Dryckesbranschens Klimatinitiativ har vi hittat en bra form för detta. Här är vi inte konkurrenter utan bara goda branschkollegor som jobbar tillsammans och inspireras av varandra för att minska vårt klimatavtryck, säger Anna-Karin Fondberg, vd Sveriges Bryggerier i en kommentar.

I Dryckesbranschens Klimatinitativ ingår stora och små bryggerier, vin- och spritimportörer och deras respektive branschorganisationer, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier samt Systembolaget.

Fotnot: I undersökningen har delar av företagets indirekta klimatpåverkan exkluderats i enlighet med den avgränsning som gjorts i Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Exempelvis har dryckesproduktion av annan part än bolagen själva samt utsläpp från odling av använda råvaror inom produktionen, inte tagits med.

Fotnot:

Dryckesbranschen menar att för att mäta branschens klimatavtryck av odling skulle initiativet i stor utsträckning behöva använda schabloner. Det skulle ge en för otydlig bild: dels av vilka förbättringar som skulle kunna ge en positiv utveckling, dels av minskningen av branschens klimatavtryck. Därför har initiativet till en början valt att mäta där de ser att de just nu kan göra skillnad

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062