23948sdkhjf

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

När coronautbrottet tog fart i Sverige och i Norge var många grossister, butiker och producenter oroliga för att försäljning och export av norsk sjömat skulle minska. Den står nämligen för över 50 procent av konsumtionen av sjömat i Sverige.

Och covid-19 har påverkat, men inte som väntat.

– Vi trodde att den uppbunkring av fryst fisk som vi såg för tre veckor sedan skulle innebära att folk sparade hemma i händelse av sämre tider, men så har det inte blivit. Det vi kan se är att konsumenterna bunkrar, äter upp och sedan kommer tillbaka för att bunkra ännu mer, säger Sigmund Bjørgo, Sverigechef för Norges Sjömatråd till Food Supplys systertidning Fri Köpenskap.

Nästan 90 procent av all vit fisk som konsumeras i Sverige är fryst. Därutöver finns bland annat ett brett utbud av skaldjur, panerad fisk som exempelvis fiskpinnar och så klart storsäljaren frysta laxfiléer.

– När det gäller det frysta sortimentet av norsk sjömat har försäljningen ökat mellan 20 och 40 procent de senaste veckorna, men det är inte det som är den stora överraskningen, konstaterar Sigmund Bjørgo.

När det gäller färsk sjömat trodde Sigmund Bjørgo kanske till och med att försäljningen skulle minska en aning jämfört med föregående år. Men så har det alltså inte blivit. På den färska sidan består konsumtionen till största delen av lax.

– Exporten av färsk fisk till Sverige har ökat i mars. Under förra veckan ökade laxfilé med 144 procent. Hel färsk lax ökade också med 22 procent. Vi vet att vissa kedjor körde kampanjer men det kan inte förklara hela ökningen, konstaterar Sigmund Bjørgo.

Inte heller kan det förklaras med att en större andel av matkronan läggs i dagligvaruhandeln, eftersom de norska producenterna också levererar till restaurangerna.

– Försäljningen till hela food service-delen har störtdykt men den totala exporten av norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan. Dagligvaruhandeln har alltså med råge överstigit allt tapp i restaurangerna. Det såg jag verkligen inte komma, säger Sigmund Bjørgo muntert.

Med tanke på att konsumenterna gärna äter färsk lax inom 2-3 dagar tror han heller inte att det har att göra med den stundande påsken.

Nielsens rapport om coronautbrottet visar bland annat att konsumenternas priskänslighet går ned under coronapandemin samtidigt som människor som är hemma i större utsträckning lägger mer tid på matlagning. Priset och tidsaspekten har ju pekats ut som de två största utmaningarna för fiskförsäljningen. Kan förklaringen finnas där?

– Ja, det tror jag absolut kan vara förklaringar båda två. Det kan dessutom kombineras med att exportpriserna från Norge gått ned en aning vilket visar sig i priserna för konsumenterna. Det ska bli väldigt intressant att se om försäljningen håller i sig under påsken, som är en viktig försäljningshögtid för sjömat i Sverige.

Många svenska dagligvarugrossister och butiker har undrat om hur branschen kan påverkas av Norges hårda hantering av corona, exempelvis att alla skolor, inklusive förskolor, hålls stängda. Det finns ingen anledning för oro, menar Sigmund Bjørgo

I Norge klassificeras sjömatsindustrin som samhällsviktig funktion vilket innebär att barnen barnen får gå i skola och förskola ändå. Alla producenter jag pratat med producerar för full maskin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.361