23948sdkhjf

Starkt Axfood tog andelar i krisen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Axfood rapporterar ett starkt första kvartal med en fortsatt hög tillväxt och förbättrad lönsamhet. En jämförelse med Dagligvaruindex som också presenteras i dag visar att koncernen återigen vann marknadsandelar.

Läs också: Sparar 15 ton plast på toalettpapperet

Det nya coronaviruset Covid-19 har haft och kommer att fortsätta ha en stor påverkan på samhället, och så även på företagets verksamhet, skriver företaget. Konsumenternas bunkring av dagligvaror innebar en kraftig försäljningstillväxt under slutet av kvartalet. Vissa verksamheter påverkades dock negativt, såsom Axfood Snabbgross, Urban Deli och Eurocash.

Nettoomsättningen ökade med 9,5 procent till 13 067 miljoner kronor, att jämföra med 11 931 miljoner kronor för samma period förra året.

Rörelseresultatet uppgick till 544 miljoner kronor (485), en ökning med 12,0 procent. Rörelsemarginalen ökade till 4,2 procent (4,1).

Butiksomsättningen (egenägda butiker och Hemköp franchise) uppgick till 11 483 miljoner kronor (10 284), en ökning om 11,7 procent. Det kan jämföras med en ökning på 8,6 procent i fysisk butik för marknaden som helhet, enligt dagens DVI-sifror, eller 9,1 procent om man räknar in e-handeln också.

Läs också: Restauranggrossisten öppnar butiken för konsumenter under krisen

Axfood beräknar att bunkringseffekten uppgick till 4 procentenheter av tillväxten i koncernens butiksomsättning under det första kvartalet. Bunkringseffekten var större för Willys än för Hemköp vilket delvis förklaras av att Hemköp har större exponering mot centrala storstadslägen där kundtillströmningen minskade betydligt under den senare delen av mars. För jämförbara butiker var tillväxten 9,3 procent.

Willys och de handlarägda Hemköpsbutikerna växte mer än marknaden. Hemköps egenägda butiker växte mindre än marknaden vilket primärt förklaras av konverteringar till handlarägda butiker. Tillväxten inom de handlarägda butikerna var fortsatt stark och tillskottet av Östenssons nio butiker från 1 september 2019 bidrog, skriver Axfood i rapporten. Inom e-handeln mot konsument växte Axfood återigen mer än marknaden under det första kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 464 Mkr (334) motsvarande en ökning om 39 procent. Det kan jämföras med 27,1 procent för hela marknaden enligt DVI:

Ökningen förklaras av god tillväxt i jämförbara enheter samt Willys utrullning till nya orter och fler butiker.

– Årets första kvartal har varit ett mycket speciellt kvartal. Efter en stabil inledning på året resulterade spridningen av Covid-19 i ett kraftigt förändrat köpbeteende hos konsumenterna under senare delen av kvartalet. Mer eller mindre över en natt ökade trycket i såväl butik som inom e-handeln då kunder började bunkra basvaror. Bunkringen innebar en kraftig försäljningstillväxt under denna period, men också stora påfrestningar på varuförsörjningen som kämpade med att upprätthålla en rimlig servicegrad, säger koncernchefen Klas Balkow i en rapportkommentar.

– Om vi ser till kvartalet som helhet växte Axfood återigen snabbare än marknaden. Kvartalet har präglats av febril aktivitet och stor kreativitet för att på olika sätt hantera allt som den nya situationen har fört med sig. Även om fokus under senare delen av kvartalet har riktats mot att upprätthålla en stabil varuförsörjning i rådande situation har vi fortsatt investera i att utveckla vår verksamhet för framtida tillväxt. Integrationen av det gemensamma e-handelslagret i Göteborg har genomförts och vi har också tecknat avtal om utbyggnation av e-handelslagret i Stockholm. Arbetet med vårt nya logistikcenter i Bålsta fortskrider enligt plan och avtal har nu tecknats med Witron om drift och funktionalitet av automationen, säger Balkow.

Utdelning till aktieägarna höjs till 7,25 kronor (7,00) per aktie och delas upp i två utbetalningar.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Semper slutar med palmolja

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Stor framgång för reko-ring

1

Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

SIA Glass designar för återanvändning

Ålfiskeförbudet fortsätter

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Atrias grillar på finska bibliotek

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

Den platta vinflaskan gör entré

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Ny vd för Trensums Food

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny vd för Peckas naturodlingar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

AI ska minska svinnet i växthuset

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

Matsmart hittar nya partners i krisen

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Frosten slår hårt mot odlarna

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Anrikt bageri i konkurs

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Se alla Företagens egna nyheter

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Sänd till en kollega

0.126