Nytt grepp i e-handeln – mediejätte leder annonser och recept till prisjämförelse
Mediekoncernen Schibsted, som bland annat är huvudägare i Aftonbladet, ingår ett nytt partnerskap med prisjämförelsesajten Matspar kring ”digital checkout” direkt i annonser.
När kunden klickar på annonser om recept eller annan matinspiration, främst hos Aftonbladet Mat & Dryck, slussas de vidare till Matspar.se, där varorna direkt finns tillgängliga för prisjämförelse och onlineköp.
– Samarbetet var givet och växte därav fram organiskt då Schibsted och Matspar sitter i en unik position att kunna hjälpa FMCG-leverantörer att lyckas med sin digitala strategi och härleda konvertering på sin online-marknadsföring. För första gången kan räckvidd kopplas till direkt försäljning, något som aldrig skådats tidigare inom FMCG, säger Kaveh Sabeghi, medgrundare och marknadschef hos Matspar.
Flera tester med utvalda leverantörer har gjorts och först ut var Fontana Food.
– Vi är alltid intresserade av att utveckla nya sätt att nå konsumenter med våra produkter, så när möjligheten att testa “digital checkout” presenterades kände vi direkt att det var något vi ville vara med på. Vi är mycket nöjda med resultatet det gav och för samarbetet med Schibsted och Matspar, säger Corina Papadopoulou, vd för Fontana Food.
Schibsted hyllar den nya satsningen.
– Vi är glada över att kunna erbjuda våra annonsörer denna möjlighet, där deras produkter på ett naturligt sätt integreras i Schibsteds kontexter samtidigt som de kan arbeta med digital konvertering. Att vi även skapar värde för användaren ligger helt i linje med hur vi vill driva annonsering på våra sajter, säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio.