23948sdkhjf

Paradiset återuppstår – med produktfokus

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Grundaren Johannes Cullberg köper tillbaka varumärket och diskuterar licensavtal med Midsona.

Den 23 mars kunde Fri Köpenskap berätta att Paradiset gått i konkurs. Dagligvarukedjan, som haft en mycket tuff ekonomisk resa i bagaget hade stängt ned olönsamma butiker och äntligen börjat se ljuset i tunneln, menar Johannes Cullberg.

Läs också: Paradiset i konkurs

Sedan kom coronapandemin och konkursen blev ett faktum.

Man får bryta ihop och grina lite, sedan komma igen. Det hjälper inte att man tycker synd om sig själv. Paradiset är det jag arbetat med de senaste åren och då vore det extremt olyckligt om det hamnade i fel händer, säger Johannes Cullberg.

Nu har han, med eget kapital, gått in och köpt upp varumärket Paradiset, vilket tidningen Market var först med att berätta.

Men företaget kommer inte att drivas som tidigare. I dagsläget är samtliga butiker utsålda och stängda. Istället kommer Paradisets primära fokus att ligga på produkter och podcast, vilket var en resa som påbörjades redan innan konkursen. Den strategiska planen lades 2018 och det nya bolaget startades i juni 2019.

Läs också: Paradiset blöder – stänger butiker

Jag har upptäckt att det är en bättre väg än att försöka konkurrera med Ica och de andra jättarna på butikssidan, det kostar för mycket. Själva tanken med Paradiset är att förbättra folk- och planethälsan och då är produkter en bra väg, säger Johannes Cullberg till Fri Köpenskap.

Innan konkursen hade Paradiset tagit fram ett 20-tal färdiga egna produkter och ett 40-tal låg i utvecklingsstadiet. Det arbetet fortsätter nu och flera kanaler är intressanta.

– Dagligvaruhandeln är självklart ett spår men det finns även potential att komma in på apotek lite senare. Hälsokostbutiker kan vara en annan väg men det finns även en marknad internationellt. Intresset för hälsosamma och planetvänliga produkter kommer inte heller bli mindre efter coronapandemin.

Hur ser det ut med samarbetspartners?

– Jag har ett licensavtal med Midsona Sverige som vi träffade förra sommaren och det ska vi nu diskutera kring.

Midsona Sverige utvecklar och marknadsför produkter som fokuserar på ett hälsosamt liv och koncernen är ledande i Norden inom ekologisk och plantbaserad mat.

Läs också: Paradiset tar in Picard

– Exakt vad som händer får vi se längre fram men det är klart att det blir svårt att göra allt själv. Just nu gäller det att ta det lugnt och se till att det blir rätt och ekonomiskt hållbart. Jag har inte råd att göra misstag.

Johannes Cullberg utesluter inte heller en comeback när det gäller fysiska butiker, men då i franchiseform. Butiken i NK och framförallt butiken på Södermalm gick väldigt bra, menar han.

Butiken på Södermalm var hjärtat i Paradiset. Det var där vi funnits längst och hade en stark butik med trogna kunder. Vi kommer att ha en dialog med fastighetsägaren men i sådana fall får den drivas av de som är proffs på det. För mig blir det fokus på varumärket i form av podcast och produkter och sedan får vi se om det dyker upp butiker längre fram.

Mer om: paradiset
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nicks drar in 7,3 miljoner dollar i investeringsrunda

Semper slutar med palmolja

Stor framgång för reko-ring

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ålfiskeförbudet fortsätter

1

Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

SIA Glass designar för återanvändning

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Den platta vinflaskan gör entré

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Ny vd för Trensums Food

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Ny vd för Peckas naturodlingar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Gateau öppnar nytt – på nätet

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

AI ska minska svinnet i växthuset

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Anrikt bageri i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Sänd till en kollega

0.14