23948sdkhjf

Dyrbar honung ökade i försäljning med över 700 procent

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Få i Sverige vet vad manukahonung är för något men den här nyazeeländska specialiteten har hos iallafall en leverantör Medfour, skjutit upp rejält försäljningsmässigt där efterfrågan under första kvartalet ökade med hela 753 procent.

Det som skiljer honungen från annan vanlig honung, och som också gör den mycket dyrare, har inget med bina själva att göra utan manukabusken som växer på Nya Zeeland som innehåller methylglyoxal, förkortat MGO, och som är den aktiva ingrediensen.

– Manukahonung är antibakteriellt och antiviralt och bryter effektivt ner till exemel streptokocker. Idag är konsumenterna pålästa och letar aktivt efter hälsosamma produkter som stärker immunförsvaret, säger Medfours vd Jonas Nobel till Food Supply.

Det finns så klart ingenting som tyder på att manukahonung skulle ha en effekt på covid-19 men i oroliga tider tror Jonas Nobel att allt fler tänker på sin hälsa och läser på om hur de kan förbättra den.

En annan starkt bidragande orsak till den kraftiga försäljningsökningen är att Medfour skiftat försäljningskanal från hälsokostbutiker till att istället satsa mer på apoteken.

– Vi började sälja sårsalvor med manukahonung 2015  och sedan 2017 på Apoteket hjärtat där vi såg att det gick riktigt bra. I kombination med kampanjer där vi informerade kunderna kunde vi öka försäljningen rejält, säger Jonas Nobel.

Manukahonungen är dyr och blir dyrare desto mer MGO den innehåller. Den mest koncentrerade honungen med 600 plus mg/kg går för ungefär 470 kronor burken om 250 gram men är också den som säljer mest, vilket enligt Jonas Nobel tyder på att de som köper honungen gör det för effektens skull och inte för smaken av honung.

Med en sådan kraftig efterfrågan hänger produktionen med?

– Det finns tillräckligt med honung men vi har också lanserat en flytande variant, med lite kortare produktionstid, för att alla som vill ska kunna få honung, säger Jonas Nobel.

Medfour har konkurrensen från tre andra varumärken i Sverige och satsar därför på produktutveckling som halstabletter och liknande. Potentialen för att växa på är enorm enligt Jonas Nobel.

– Vi gjorde en undersökning om manukahonung för ett tag sedan. Där framkom att kännedomen endast var 4 procent bland svenskarna vilket innebär att det är väldigt många som aldrig kommit i kontakt med honungen. För att fler ska upptäcka den och få möjlighet att testa kommer Medfour att fortsätta investera i marknadsföring, säger han.

Mer om: manukahonung | medfour
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Icanders första pilotbutik Ica Maxi Visby knyter till sig lokalt rosteri

Gute Rosteri blir ny leverantör av kaffe till Ica Maxi Visbys Icanders-satsning.

Sänkta volymer för Carlsberg

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Optimismen stiger bland landets ekobönder

Kokosmjölk stoppas efter larm om förslavade apor

Livsmedelsaktörer agerar efter larm om vanvårdade apor.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

1

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Veg of Lund startar försäljning i Kina

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

Se alla Företagens egna nyheter

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

KIPP önskar en trevlig sommar!

JAX smörjmedel

Deltog du på Lenzes spännande webcast-serie?

Öka din konkurrenskraft genom välja rätt servo-komponenter

Nytt kylsystem med CO2-teknik hos ICA-butik i Bodafors

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Sänd till en kollega

0.143