23948sdkhjf

Ska slåss om tacosälskarna – med växtbaserade produkter

Nya varumärket Frankful ett mer klimatvänligt alternativ på texmexhyllan.

Ett nytt varumärke har sökt sig in på texmexhyllorna. Det är Orkla Foods som lanserar nya växtbaserade tacoprodukter under namnet Frankful. Med tacofärs av ärtprotein och marknadens första veganska ”ost”-dipp levererade i klimatvänliga förpackningar erbjuds de svenska tacoälskarna ett mer klimatsmart alternativ.

– I dag finns det en stor efterfrågan på hållbar mat med lågt koldioxidavtryck, men som samtidigt är riktigt god. Vi valde att ta oss an en av svenskarnas mest älskade rätter, tacos, för att visa hur lätt det är att äta smart, utan att behöva göra avkall på smaken, säger Åsa Gisel, marknadschef på Orkla Foods Sverige. 

Frankful består av sammanlagt tolv produkter, med allt från dippsås och tacokrydda till tortillas och vegansk färs. Flera av produkterna består delvis av räddade råvaror, som annars skulle ha blivit till matsvinn. Till exempel innehåller delar av både Frankfuls Taco Sauce och Tangy Apple Salsa räddad tomatsås.

Bland de nya produkterna finns även växtbaserade tacoalternativ. Frankfuls veganska rivna ”ost” är baserat på kokosolja och har 60 procent lägre klimatpåverkan än mjölkbaserad ost. Den färdigkryddade veganska färsen har upp till 95 procent lägre klimatavtryck än svensk nötfärs. 

– Klimatsmart mat handlar inte bara om råvarorna. Med förpackningar som är utformade för att bland annat underlätta återvinning ska vi på Frankful visa att det går att få det bästa av två världar: mat som är klimatsmart och samtidigt riktigt god.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111