23948sdkhjf

Så mycket är havredrycken värd – ökat med 72 procent på två år

Havredryckernas plats på butikshyllorna och kaféerna fortsätter bara att växa. Nya siffror från Nielsen visar att sedan 2018 har försäljningen ökat med 72 procent för att idag uppgå till 594 miljoner kronor.

Även antalet varumärken har ökat markant med över 70 märken idag, en utveckling på 55 procent på tre år där förutom etablerade företag som Valio även mindre aktörer som Havredals tagit sig in på marknaden. Även de etablerade kedjorna Ica och Coop säljer idag sina egna märken.

– 2000-talet har inneburit en stark utveckling av drycker och just havredryckerna är efter 25 år på marknaden inte längre en trend. Det är istället nu en basprodukt i den svenska dryckeskulturen. Den konsumeras över hela landet, men den har nått störst genomslag i Stockholmsområdet och i Skåne, säger Richard Tellström, docent i måltidskunskap och mathistoriker, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062