23948sdkhjf

Axfood satsar på Middagsfrid med ny chef

Axfood bryter loss matkasseleverantören Middagsfrid från Mat.se för att utveckla koncernens erbjudande inom måltidlösningar och matkassar.

Malin Wiklander, i dag innovationschef på Axfood, blir ny verksamhetschef för Middagsfrid, med uppdraget att växla upp satsningen ytterligare. Hon ersätter Andreas Furu, som varit affärsområdesansvarig för Middagsfrid och nu lämnar Axfood.

Hon tillträder det nya jobbet den 10 maj.

Samtidigt samordnas innovationsarbetet i koncernen med digitalisering och e-handel. Frida Ridderstolpe blir därmed chef för digitalisering, e-handel och innovation,

Marknaden för färdiga matkassar har legat still eller minskat under flera år, men har under senaste året fått en ny skjuts, bland annat med hjälp av coronapandemin.

Middagsfrid köptes av Axfood 2017, men har en lång historia och började redan 2007 sälja matkassar online.

– Middagsfrid var först i världen med att erbjuda matkassar på nätet och har en mycket bra grund att bygga vidare på när vi nu möter nya och ökade kundbehov på en växande marknad. Att tillsammans med hela teamet på Middagsfrid få kombinera ett genuint matlagningsintresse med att vidareutveckla Middagsfrids varumärke och starka kunderbjudande ytterligare, och samtidigt driva den tillväxtresa vi vill göra, är något av ett drömerbjudande, säger Malin Wiklander i en kommentar.

Malin Wiklander har arbetat elva år på Axfood, bland annat med logistikutveckling inom Dagab, affärsutveckling/it/marknad samt affärsområdeschef inom Axfood Närlivs, och under de senaste tre åren med digital utveckling, analytics, innovation och nya digitala koncept och tjänster inom Axfoods affärsutvecklingsavdelning.

– Efter att lösplock under flera år vuxit på bekostnad av middagskassarna ser olika typer av matkassar och måltidslösningar ett rejält uppsving. I den nya fas vi befinner oss ser vi en stor potential i att med Malin Wiklander som chef kraftsamla kring Middagsfrid, för att nå ännu fler kunder, öka tillväxttakten och ta en ännu starkare position på marknaden, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör på Axfood.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063