23948sdkhjf

Nestlé utmanar med egen vegomjölk

Den globala marknadsledaren inom livsmedel, schweiziska Nestlé, utmanar svenska börsnoteringsaktuella Oatly inom segmentet grödobaserad mjölkdryck.

Nestlé lanserar en ny mjölkdryck i Europa baserad på gula ärtor under varumärket Wunda, framgår av ett pressmeddelande.

Det schweiziska bolaget har tidigare fokuserat satsningar på vegetariska substitut för köttprodukter och Wunda är det helt vegetabiliska varumärket mot mjölksegmentet, enligt Financial Times som också lyfter fram konkurrenssituationen med Oatly. Nestlé-varumärket Nesfit har sedan tidigare vissa grödobaserade dryckesversioner på hyllor i Brasilien.

Talespersoner för Nestlé ger uttryck för en marknadstillväxt för segmentet som inte liknar någon annan mejeriprodukt.

"Vi skulle inte gå in i den här marknaden om vi inte trodde oss vara i position för att bli en vinnare", säger Cédric Boehm, Nestlés mejerichef över Europa, Mellanöstern och Nordafrika.

En annan spelare som Nestlé tar upp konkurrensen med är den franska rivalen Danone, som bland annat äger mandelmjölksmärkena Alpro och Silk.

Wunda kommer initialt lanseras i Frankrike, Nederländerna och Portugal, men målet är en bredare lansering vad det lider.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Slakteri i konkurs – ”Extremt tufft läge för hela branschen”
Nya SCB-siffror: Så mycket mer har matpriserna stigit för butikerna än konsumenterna
Arla varslar personal efter ”vikande försäljningssiffrorna”
Bönder kritiserar Skånemejerier efter uppmaning om att mjölka mindre
Aroma stänger fabriksförsäljningen men ökar produktionen
Livsmedelsföretagen ute och svingar mot finansministern
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.11