23948sdkhjf

Grillost och kyckling tar plats över kolen i sommar

När det kommer till valet av protein till maten har det funnits två starka trender de senaste åren: halloumi och kyckling. Vilket även märks under grillsäsongen.

Svenskarnas kärlek till halloumi har vuxit snabbt under åren där importen av den gnissliga osten ökat från 21 ton år 2011 till 4 000 ton år 2018. Även konsumtionen av kyckling har ökat kraftigt över tid samtidigt som annan köttkonsumtion minskat. På femton år har den genomsnittlige svensken gått från att äta cirka 13 kilo per år till idag 23,6. Inget ser ut att minska den trenden under  den kommande sommaren.

–Vi hoppas på fint väder och att många grillar i sommar! Med tanke på att vi fortfarande befinner oss i en pandemi lagar många mat på hemmaplan och vi tror många kommer lägga just kyckling på grillen säger Christina Andersson Senior Produktchef på Kronfågel.

– Vi tror att i år då det blir ännu ett år med hemester att folk inte reser runt under semestern på samma sätt. Och svenskarna älskar att grilla, säger Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food som var först med att introducera halloumin i Sverige.

Han tror dock att sommaren inte kommer bli fullt så hektisk som tidigare år, även om försäljningen lär öka.

– Historiskt så har sommarsäsongen stått för under halva omsättningen men det har planat ut mer och mer över hela året med tiden, säger han.

Intresset för halloumi har inneburit att allt fler liknande produkter dykt upp på marknaden och i år kommer det finnas fler så kallade grillostar, något som även Fontana satsat på med en svenskproducerad "Grilloumi".

–I år har det exploderat med grillostar. Folk ser chansen  men jag tror inte att det finns plats för så många som det kommer ut på marknaden just nu.

Känner ni att er position är hotad?

– Nej inte direkt. Som jag ser det så finns det inga konkurrenter det finns bara kollegor. Då fler börjar sälja den här sortens produkter så ökar hela kategorin. Det är en fri marknad och det blir bara fler valmöjlighet för konsumenterna att välja. Vi är marknadsledare halloumi på svensk grillost också, säger Loizos Papadopoulos. 

På Kronfågel har försäljningen ökat med 20 procent totalt under ett års tid och förra sommaren var inget undantag då försäljningen under den perioden också ökade med just 20 procent.

– Det är fortfarande den klassiska kycklingdetaljen kycklingfiléer som toppar försäljningen under sommaren men lårfilé och kycklingsteak är även produkter som fler konsumenter tycker om att grilla. Vi märker att färdigkryddade kycklingprodukter växer och allt fler konsumenter ser fördelarna med dem. Idag finns ett brett utbud av såväl smaker som olika kycklingdetaljer av kryddmarinerade, produkter säger Christina Andersson.

För Kronfågel börjar arbetet med BBQ-produkterna ett år innan lansering och i år kommer de även fokusera på att se till att konsumenterna känner sig hemma med själva tillagningen.

– Många tycker att det är lite svårt att grilla kyckling, så vi har tagit med oss de insikterna in i grillsäsongen. För att hjälpa konsumenterna att få till en saftig och god kyckling på grillen, har vi tagit fram kommunikationskonceptet, "Hitta rätt temperatur i sommar". Kampanjen kommer visas på tv, i sociala medie-kanaler, i butik och utomhus under hela sommaren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14