23948sdkhjf

Nu kommer Dagabs helt elektrifierade lastbilar

Dagab blir tillsammans med Scania först med serietillverkade ellastbilar på svenska vägar.

Under tisdagsförmiddagen presenterade Dagab på sitt huvudlager i Jordbro sina helt nya elektrifierade lastbilar som kommer att tas till vägarna nu i dagarna.

– Att lösa transportutmaningarna är en väldigt viktig del i vårt transportarbete, vilket vi kan påverka då vi själva äger en väldigt massa lastbilar. Nu tar vi också ett väldigt viktigt steg mot elektrifiering, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Tillsammans med Scania har arbetet med ellastbilarna pågått i ungefär två år. De två nya bilarna, en helt driven på el och en hybridbil, blir en del av Dagabs mångfaldsstrategi där lastbilar som drivs av förnybara drivmedel nu utgör ungefär två tredjedelar av hela flottan. 

Den elektriska lastbilen kan färdas 25-30 mil innan den behöver laddas och är främst tänkt att färdas i stadsmiljö. Det  blir cirka fem rutter om dagen till mellan fem och tio butiker. Uppladdning kommer både ske i samband med lastning av bilen vid lastporten där den snabbladdas med 130 kW, men även under natten där den laddas med en lägre effekt på 25 kW. 

Scania har satsat miljarder på elektrifiering av sina lastbilar och samarbetet med Dagab är en viktig del av deras nya strategi.

– Vi ser att det stora genombrottet är här om bara några år. Det är inte här än men redan 2025 så kör vi elektrifierat och då får vi nog ut 300 lastbilar om året, säger Niclas Engholm, försäljningsdirektör lastbil, Scania Sverige.

I vilken utsträckning Dagab kommer att utöka sin lastbilsflotta med fler ellastbilar återstår att se men fram tills det nya lagret i Bålsta står klart 2023 kommer alltifrån fordonsplanering, ruttoptimering och laddinfrastruktur att utvärderas. Just tillgången på uppladdningsmöjligheter utanför Dagabs lager är en fråga som är av stor vikt.

– För att den här satsningen på elektrifiering ska bli framgångsrik krävs en omfattande laddinfrastruktur, säger Jessica Björkquist, senior produktchef på Scania Sverige.

Det är inte så mycket tillgången på el som är utmaningen som möjligheterna till snabbuppladdning.

– Problemet är effekten, de lokala elnäten idag behöver förstärkas för att klara av det i framtiden, säger Åsa Domeij.

Livslängden för ett batteri beräknas vara mellan sex och åtta år och då har effekten reducerats ner till ungefär 80 procent. Samtidigt är kostnaden per mil cirka 10-15 kWh vilket är cirka 10 kronor milen. 

– Det som är viktigt är att få igång återvinningen av batterier vilket är något som bland annat Northvolt arbetar med just nu, säger Åsa Domeij.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125