23948sdkhjf

Dryckesbranschens klimatpåverkan minskar

Förpackningar fortsatt största klimatboven.

Dryckesbranschens klimatinitiativ (DKI) har släppt en ny rapport för år 2020 där det framkommer att branschens klimatpåverkan minskat något.

Rapporten som är den tredje i sitt lag omfattar 57 företag vilka utgör cirka 84 procent av volymerna inom Systembolagets fasta sortiment.

Resultaten i årets rapport visar på steg i rätt riktning. Vår klimatpåverkan per liter dryck är låg och har minskat sedan första rapporteringen för verksamhetsåret 2018, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier i en kommentar.

I rapporten har utsläpp för både bryggerier och importörer undersökts utifrån olika nyckeltal. Enligt samtliga nyckeltal har utsläppen minskat däribland mängden koldioxid per såld liter dryck som gått från 0,21 kilo koldioxid per liter till 0,19 år 2020.

Förpackningar har fortsatt mest klimatpåverkan för både bryggerier och inom importen där bryggeriernas utsläpp från förpackningar står för 83 procent och samma siffra för importörerna är 60 procent. Inte oväntat är transporterna en större post för importörerna än för bryggerierna där 24, respektive 9 procent, av utsläppen härleds till transportledet.

Nytt för i år är att DKI satt upp fyra övergripande mål fram till 2030:

  1. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter i utlandet.
  2. 100% resurseffektiva och materialåtervinningsbara förpackningar
  3. 100% förnybar el och energi i den egna verksamheten samt en ökande andel i hela leverantörskedjan
  4. En strategi för mätbar primärproduktion och odling

Målet är fortsatt att branschen som helhet ska vara klimatneutral år 2045.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125