23948sdkhjf

Viva Wine ökade i omsättning

Vinkoncernen Viva Wine Group, som gjorde debut på First North i december i fjol, redovisar en nettoomsättning på 1.031 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2021 (802), en ökning med 28,6 procent.

Den underliggande organiska tillväxten var positiv för helåret men negativ under kvartalet jämfört med föregående års pandemistärkta kvartal, enligt bolaget.

Rörelseresultat steg till 298 miljoner kronor (86) och rörelsemarginalen till 28,9 procent (10,7). Förändringen bestod till stor del av poster av engångskaraktär, bland annat omvärdering av tidigare intressebolagsandel vid förvärvet Norwegian Beverage Group om plus 213 miljoner kronor och noteringskostnader på 24 miljoner kronor.

Justerat ebita-resultat uppgick till 144 miljoner kronor (90).

Nettoresultatet låg på 284 miljoner kronor (52), motsvarande 8:46 kronor per aktie (7:69).

"Nettoomsättningen på den svenska marknaden låg i kvartalet på ungefär samma nivå som föregående år. Vi mötte höga jämförelsesiffror i kvartalet då försäljningen genom Systembolaget under 2020 och inledningen av 2021 var exceptionell till följd av coronapandemin", kommenterar vd Emil Sallnäs.

Bolagets marknadsandel låg på 25,6 procent i kvartalet i Sverige (25,4).

"Under året kunde vi se en förskjutning i produktmix mot produkter i högre prisklasser och en ökad aktivitet bland våra restaurangkunder, en naturlig följd av att det svenska samhället successivt öppnade upp efter lång tid med pandemirelaterade restriktioner", skriver vd.

I Finland ökade Viva Wine Groups försäljning och marknadsandel i kvartalet.

Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning om 1:50 kronor per aktie.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219