23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Paulig vill sälja varumärke till Valio

Planerar avyttring av Gold & Green.

Paulig har ingått ett avtal om att sälja varumärket Gold & Green Foods som bland annat står bakom den växtbaserade innovationen Pulled Oats till Valio.

– Vi vet att växtbaserad kost är en växande trend och vi kommer att fortsätta att bidra till denna genom våra produktkategorier Tex Mex, kryddor och snacks. Vi har under åren investerat i den internationella tillväxten av Gold&Green och sortimentet finns för närvarande i 17 länder. Men vi har inte kunnat skala upp verksamheten på ett lönsamt sätt, säger Pauligs koncernchef och vd Rolf Ladau i en kommentar.

I köpet ingår varumärket, immateriella rättigheter samt R&D-funktionen. Gold&Green Foods R&D-team blir en del av Valio från och med den 1 mars 2022.

– Nu välkomnar vi Gold&Greens utvecklingsteam till oss i syfte att nå vårt strategiska mål – att ytterligare stärka vår position på den växande globala marknaden för växtprotein. Tillsammans kommer vi att vidareutveckla innovationerna i Gold&Greens pipeline och fortsätta varumärkets resa, säger Tuomas Salusjärvi, Executive Vice President, Growth Businesses and R&D på Valio.

Avtalet med Valio omfattar inte övrig verksamhet inom Gold&Green Foods och Gold&Green Foods produktionsanläggning i Järvenpää. Paulig kommer att fortsätta Gold&Green Foods nuvarande verksamhet och sälja Gold&Green-produkter till alla marknader under licens från Valio fram till en eventuell avveckling av verksamheten. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125