23948sdkhjf

Han har Sveriges enda tuggummifabrik

Abtin Soltanpour på Chew Folk vill göra ett avtryck och förändra en bransch. Det blev tuggummibranschen för att få bort plasten ur tuggummin. 

Nu har Sveriges enda tuggummifabrik dragit igång.
 – På ett personligt plan vill jag förändra ett konsumentbeteende, säger han.
Från att koka naturtuggummi hemma i köket har han, tillsammans med medgrundaren av Chew Folk Farzad Amirriazi, båda maskiningenjörer, öppnat en fabrik i Upplands Väsby i januari 2022. 
– Allt händer nu. Vi ska skala upp verksamheten. 

2021 har fokus legat på att få hem maskiner och få till ett produktionsflöde, skaffa nödvändiga certifikat och göra sig redo för start.
– Hade vi vetat hur svårt det var kanske vi inte gjort detta.
I dag säljer de sitt tuggummi med kådabas på cirka 30 ställen. Det är på bland annat Ica Maxi Solna och Hemköp Torsplan i Stockholm, Urban Deli, Cajsa Varg och Apotea samt i några gårdsbutiker som man hittar produkterna. 
– Till en början gjorde vi hela införsäljningen själva. Nu har vi anlitat ett säljbolag. Det har blivit möjlig tack vare investerare. 
– Vi har en produkt att skala upp. Nu har vi kunnat investera i en maskinpark. Dels med personliga risker, dels med kapital utifrån. Vi tror på produkten. Jag tror att investerarna också såg potentialen i produkten. Och att vi har förutsättningar att lyckas.

Någon nominerade Chew Folk till tävlingen som Business challenge står bakom.
– 200 bolag tävlade. Vi blev vinnare i ”Det företag som hade störst social impakt”. Det var i april, maj 2021. Utgångspunkten i vår idé var plastproblemet med tuggummin. Dels att de slängs i naturen, dels att de innehåller plast. Nu finns en lagstiftning mot att slänga tuggummi i naturen. 

ABTIN SOLTANPOUR
Aktuell: Dragit igång Sveriges enda tuggummifabrik, Chew Folk, tillsammans med Farzad Amirriazi, båda ingenjörer med ursprung från Iran.
Utvecklat i tre år. 
Familj: Fru. 
Fritidsintressen: Resor och matlagning – något som ledde till tuggummiproduktion. Familjekär.
Ålder: 31 år.
Favoriträtt: Fin hamburgare.
Favoritprodukt: Saffran.
Roligaste sysslan i verksamheten: Möten med olika människor, från handlare till designer. Jag träffar så mycket intressanta människor.
Vill bjuda på middag: Miljöaktivisten Greta Thunberg.
Bakgrund: Ingenjör, maskinteknik knutet till produktionsmiljö från KTH. Börjar som många från den utbildningen på Scania. Jobbade med logistik som var en del av utbildningen. Sedan logistiktjänst på H&M.
Bästa beslut: Att våga satsa. Idén har funnits 6-7 år. Tog tjänstledigt och sade upp sig mitt under pandemin för att satsa i eget bolag. 
Mål: Vill göra ett avtryck och förändra en bransch. På ett personligt plan inne på förändring i konsumentbeteende. 
Pris: Prisats i Breakit och Bling Startups tävling, Shift 2021.

Chew Folk har också tagit in kapital via en tävling, Shift, där investerare satsar pengar mot en del av bolaget. Det är en ny satsning som Breakit och Bling Startups har dragit igång. Själva syftet med Shift är att fördela riskkapital till ”orten” och landsbygden då det, enligt dem, visat sig att i princip allt riskkapital från stora investerare hamnar i centrala Stockholm. 
– Det är kul att det finns många initiativ att hjälpa företag. Vi gick till topp tio och fick 3,5 miljoner kronor för 15 procent av bolaget. Vi kan bygga vårt nätverk och få värdefulla kontakter. 

Kanske hade de inte startat om de vetat hur kapitalintensivt det är och vilken utmaning det är att bygga en fabrik. 
– Det finns ingen annan tuggummifabrik i Sverige. Vi bygger i liten skala. Stora tuggummitillverkare använder maskiner anpassade för ett jätteföretag. Vi var tvungna att vara kreativa i uppbyggnaden av fabriken för att investeringen skulle vara rimlig. Utmaningen var att plocka ihop maskiner som kunde fylla sitt syfte och våra krav.

Hur börjar man när man ska tillverka ett tuggummi?
– Vi inspirerades av ett amerikanskt bolag som var öppna med vart de beställde gummibasen från. Vi kontaktade det bolaget, fick hem ett kilo gummibas och smälte den i vattenbad, satte till smaksättning och experimenterade vidare. Vi kom till den punkt man kan nå i ett hemmakök. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.11